وبلاگ

روغنکاری سیم بکسل آسانسور

ضامن صنعت-روغنکاری سیم بکسل

سیم بکسل

سیم بکسل یک طناب فولادی (مجموعه‌ای از مفتول‌های فولادی) می باشد که از سه جزء اصلی مفتول ، استرند (از پیچش چند مفتول(آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ) به دور هم و بخشی از سیم بکسل که به حالت مارپیچ مانند به دور هسته آن تابانده می شود و هسته یا مغزی تشکیل شده است. از سیم بکسل به دلیل داشتن ویژگی نگهداری و کنترل بار ،در مکان هایی که نیاز به جابه جایی و لیفتینگ باشد مانند(کشتیرانی، پتروشیمی و نفت، شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقیل و … از انواع استفاده می شود.

برای ساخت سیم بکسل ها از سه نوع مفتول بر اساس خواص متفاوتی که هر کدام دارند استفاده می کنیم.

  • مفتول فولادی بدون روکش: مناسب برای محیط های خشک با درصد زنگ زدگی پایین
  • مفتول فولادی استیل: مناسب برای محیط هایی با دما بالا و مقاوم در برابر زنگ زدگی
  • مفتول فولادی گالوانیزه(روکش دار): مناسب محیط های مستعد زنگ زدگی مانند( کشتی رانی، مرغ داری)

سیم بکسل  که از آن به عنوان یک اهرم کنترل و نگهدار بار استفاده می کنیم دارای یک بخش اصلی به نام مغزی یا هسته  می باشد و به همین دلیل باید قطر آن قطر متناسب با میزان بار مورد نظر انتخاب شود. بکسل ها با توجه به کاربرد در زمینه های مختلف در صنعت  به دونوع فولادی و کنفی تقسیم می شوند.

سیم بکسل کنفی

سیم بکسل های کنفی در مقایسه با سیم بکسل های فولادی سبب سبک تر شدن  آن ها می شود و یکی دیگر از مزیت های این مدل قیمت ارزان آن می باشد.

سیم بکسل مغز کنفی

سیم بکسل های کنفی به  ۳ نوع  تقسیم می شود:

  • مغز کنفی آسانسوری (پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل های فولادی)
  • مغز کنفی حفاری ساختار موارد کاربرد در بالابر ها، وینچ ها و جرثقیل های برقی )
  • سیم بکسل مغز کنفی هفت لا(در میان تمام مدل های سیم بکسل این نمونه این ویزگی را دارد که در مغزی هر استرند از کنف استفاده شده و این باعث انعطاف پذیری و البته مقاومت کششی پایین آن می شود.)

       

سیم بکسل مغز فولادی

مهمترین کاربرد این نوع سیم بکسل در لیفتینگ بار (بلند کردن بار) می باشد , و روی این سیم بکسل ها از انواع اسلینگ های سیم بکسلی همراه با اتصالاتی چون قلاب و بصورت تک وچند شاخه پرس شده شده سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. سیم بکسل مغز فولادی ۶X36+IWRC ( دارای مقاومت کششی بالا، قابل استفاده برای لیفتینگ بار بصورت پرسی اسلینگ)
  2. سیم بکسل مغز فولادی ۶X37+IWRC (دارای بافت استاندارد،مقاومت کششی بالا، قابل استفاده برای لیفتینگ بار و تولید اسلینگ های پرسی
  3. سیم بکسل مغز فولادی نتاب (مهمترین ساختار در میان انواع بافت سیم بکسل است. قابل استفاده بر روی تاورکرین ها با ارتفاع

روغن سیم بکسل یا روان کننده سیم بکسل چیست؟

تمامی سیم سیم بکسل ها بعد از مدتی استفاده و کار با آن ها  نیاز به مراقبت و نگهداری (روغن کاری )نیاز خواهند داشت. روغن کاری به موقع سیم بکسل باعث افزایش طول عمر و کارایی آن در دراز مدت می شود، به همین دلیل باید از روغن مناسب با سیم بکسل  استفاده کنیم تا دستگاه را در برابر زنگ زدگی، فرسایش و خوردگی محافظت نماید. و به خاطر داشته باشید که استفاده از روغن های هیدرولیک ،گریس و هر نوع  روغن نامناسب با سیم بکسل برای روان کاری آن نه تنها عمر دستگاه را کوتاه کرده ،بلکه تاثیرات منفی روی سیم بکسل خواهد گذاشت.

این روغن ها ی که برای روانکاری سیم بکسل ها استفاده می شود به صورت  یک حلال نفتی موجود می باشد که با اسپری کردن مواد و آغشته کردن آن  وارد بدنه خارجی طناب فولادی وهسته مرکزی سیم بکسل شده و پس از ورود به آن تبخیر می‌شود واین کار باعث جلوگیری از اصطکاک دستگاه می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های  بارزی که روغن های سیم بکسل باید داشته باشند این است که زود تبخیر نشود به این دلیل که در هنگام استفاده، سیم بکسل دائم در معرض اصطکاک قرار گرفته و گرما و حرارت تولید می کند..

اقدامات قبل از روغن کاری سیم بکسل:

  • سطح کابل سیم بکسل را در صورت کثیف بودن تمییز نمایید.
  • مواد سفت وانباشته شده بر روی لایه‌های روانکاری و روغن کاری را به وسیله یک برس سیمی آغشته شده به حلال‌های نفتی تمییز نموده و سپس سیم بکسل را بلافاصله خشک و روغن کاری کنید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود.

ضامن صنعت-سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور

یک اتاق آهنی متحرک است که برای جابجایی  افراد و اجسام در بین طبقات استفاده می شود. در هر آسانسور سیم بکسل هایی که اغلب به صورت روغن اندود (روغن زرد رنگ) وجود دارد که دارای دو نوع تاب راستگرد معمولی و راستگرد لنگ است. . وظیفه اصلی سیم بکسل ها در آسانسور کشش بین کابین و قاب وزنه را به هم متصل می کنند و توسط فلکه موتور باعث حرکت آن ها می شود. مغزی این سیم بکسل ها دارای الیاف سختی می باشد. از سیم بکسل ها  در آسانسور عمدتا برای  تعیین درجه خستگی و استهلاک استفاده می کنند. سیم بکسل هایی که برای آسانسور به کار می رود دارای قطرهای با سایزهای ۸، ۱۰، ۱۱و ۱۲ میلی متر می باشد که عمدتا از قطرهای ۸ و ۱۰ میلی متری استفاده می شود.و واحد اندازه گیری قطر سیم بکسل ها را با وسیله به نام کولیس اندازه گیری می کنند. سیم بکسل‌های آسانسوری به سه دسته کششی،کششی با نیرو بسیار بالا و آهنی بسته به نوع جنس مفتول ساخته می  شوند.

مفتول بکسل ها به طور کلی در سه نوع خلاصه میشوند:

  • مفتول بدون روکش (غیر گالوانیزه):(مورد استفاده در بکسل هایی کمتر در معرض زنگ زدگی)
  • مفتول فولادی گالوانیزه:( روکش یکنواخت روی این نوع مفتول ها وجود دارد که مقاوم در برابر زنگ رطوبت هوا هستند و مورد استفاده در صنایع شیلات و )
  • مفتول فولادی استنلس استیل:(مقاومت خیلی در برابر زنگ زدگی)

عمر مفید سیم بکسل آسانسور

اصولاً بر اثرعواملی همچون شرایط محیط و رطوبت و….. نمی توان به صورت دقیق یا تخمینی زمان دقیقی برای عمر مفید سیم بکسل آسانسور در نظر گرفت ولی میانگین عمر مفید سیم بکسل ها عمدتا  در حدود بین ۷ الی ۸ سال در نظر گرفته شده است.پس از گذشت این دوره زمانی تعویض سیم بکسل الزامی می باشد. در اینجا به این موضوع باید خاطر نشان کرد که در بعضی موارد با توجه به ایجاد کشش و افزایش طول سیم وآسیب دیدگی در هر قسمت دیگرسیم بکسل، این دوره زمانی شاید متغیر باشد.

سیم بکسل هم در مورد طناب‌های فولادی قدرتمندی بکار می‌رود که در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در مورد طناب‌های فولادی ظریفی که در ترمز دوچرخه‌ها مصرف می‌شود. این عنوان در مورد طناب‌های ثابتی که پل‌های معلق را با نیروی فوق‌العاده نگهداری می‌کند و هم درباره طناب‌های مورد استفاده در آسانسور و جرثقیل‌ها که همیشه در حال حرکت هستند نیز بکار می‌رود. بنابراین سیم بکسل یا همان طناب‌های فولادی می‌توانند انوع مختلف و کاربردهای گوناگون داشته باشند.

سیم بکسل که با متعلقات‌اش برای اتصال شامل گوشواره، حلقه، مهارکش، بست بکسل، شگل و… بکار برده می شوند، پرکاربردترین قطعات در بلند کردن اجسام در صنعت می‌باشند. سیم بکسل از بافت چند رشته تشکیل می‌شود که هر رشته خود از بافت چند مفتول تشکیل شده است. در معرفی ساختار سیم بکسل از دو مقدار عددی استفاده می‌شود که عدد اول تعداد رشته‌های سیم بکسل را معرفی می‌کند و عدد دوم تعداد مفتول در هر رشته را معرفی می‌کند. البته علاوه بر این دو مقدار عددی دو مشخصه دیگر نیز برای معرفی سیم بکسل‌ها گفته می‌شود که یکی نوع مغزی (کنف یا فولاد) سیم بکسل است و دیگری نوع بافت سیم بکسل است.

سیم بکسل به طور کلی مجموعه‌ای از مفتول‌های فولادی است که بدنه واحدی را تشکیل می‌دهند. سیم بکسل شامل یک بخش مرکزی به نام مغزی است که چند رشته (strand) به دور آن به صورت مارپیچ تابیده می‌شود؛ و هر رشته از چند مفتول که به طور مارپیچ دور یک مفتول مرکزی قرار می‌گیرد، تشکیل می شود.

بافت سیم بکسل متنوع است و در بعضی از بافت‌ها از مفتول‌ با قطرهای مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر قطر مفتول بکار رفته، نحوه قرارگیری مفتول‌ها در هر رشته نیز ویژگی خاصی به سیم بکسل‌ می‌دهد.

جنس سیم بکسل می‌تواند هم از فولاد و هم از استیل تولید شده باشد که هر یک خواص ذاتی ویژه‌ای به سیم بکسل می‌دهد. پس شرایط آب و هوا در انتخاب جنس سیم بکسل از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌رود.

ضامن صنعت-عمر مفید سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل در واقع همان طناب فولادی است که از  ترکیب سه جزء اصلی مغذی، لایه سیم و سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن چند عدد سیم به دور هم، لایه سیم یا همان رشته سیم ایجاد می شود، و از تابیده شدن رشته سیم ها به دور مغزی که در مرکز قرار گرفته است، سیم بکسل تشکیل می شود. در ساخت سیم بکسل از سیم هایی با جنس استیل و فولادی براساس نوع کاربرد و شرایط محیطی که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد، می توان استفاده کرد. قبل از اختراع این وسیله پرکاربرد از طنابو زنجیر برای بالا بردن و حرکت در صنایع استفاده می شد.

اما به دلیل مقاوم نبودن و پارگی طناب و زنجیر در سال ۱۹۸۴ فردی به نام آلبرت که مهندس یک معدن در کوهستان Harz  آلمان بود موفق به ساخت اولین سیم بکسل فولادی شد. با گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت تولید و استفاده آن گسترش و رونق بیشتری یافت. امروزه شرکت های مختلفی انواع سیم بکسل با ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی را برای کاربردهای متعدد تولید می کنند. در ادامه متن درباره سیم بکسل، ساختار، اجزاء و انواع آن بیشتر صحبت می کنیم.

سیم بکسل در واقع همان طناب فولادی است که از  ترکیب سه جزء اصلی مغذی، لایه سیم و سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن چند عدد سیم به دور هم، لایه سیم یا همان رشته سیم ایجاد می شود، و از تابیده شدن رشته سیم ها به دور مغزی که در مرکز قرار گرفته است، سیم بکسل تشکیل می شود. در ساخت سیم بکسل از سیم هایی با جنس استیل و فولادی براساس نوع کاربرد و شرایط محیطی که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد، می توان استفاده کرد. قبل از اختراع این وسیله پرکاربرد از طنابو زنجیر برای بالا بردن و حرکت در صنایع استفاده می شد.

اما به دلیل مقاوم نبودن و پارگی طناب و زنجیر در سال ۱۹۸۴ فردی به نام آلبرت که مهندس یک معدن در کوهستان Harz  آلمان بود موفق به ساخت اولین سیم بکسل فولادی شد. با گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت تولید و استفاده آن گسترش و رونق بیشتری یافت. امروزه شرکت های مختلفی انواع سیم بکسل با ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی را برای کاربردهای متعدد تولید می کنند. در ادامه متن درباره سیم بکسل، ساختار، اجزاء و انواع آن بیشتر صحبت می کنیم.

موارد استفاده از سیم بکسل

با توجه به تنوع در انواع سیم بکسل و ویژگی های ساختاری متنوع در آن، در زمینه های مختلف که نیاز به جابه جایی و لیفتینگ باشد از سیم بکسل استفاده می شود. در واقع سیم بکسل نقش مهار، کنترل و نگهداری بار را بر عهده دارد. سیم بکسل در کارهای بزرگ مانند معادن، جرثقیل و در کارهای کوچک و ظریف مانند ترمز دوچرخه کاربرد دارد. بنابراین در صنعت برق، سد سازی، باندر، کشتی رانی، پتروشیمی و نفت، شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقیل و … از انواع سیم بکسل استفاده می شود.

بخش های اصلی در سیم بکسل

به طور کلی در هر وسیله ای چند بخش اصلی وجود دارد، در تمام انواع سیم بکسل ها هم سه بخش اصلی وجود دارد، این سه بخش عبارت است از:

مفتول: از پیچش چند مفتول به دور هم استرند ایجاد می شود. آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ و … به عنوان مفتول در سیم بکسل استفاده می شود.

استرند: بخشی از سیم بکسل که به حالت مارپیچ مانند به دور هسته آن تابانده می شود.

هسته یا مغزی: بخش اصلی و مرکزی سیم بکسل که در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم دارد.

جنس مفتول سیم بکسل

در تولید سیم بکسل از سه نوع مفتول که هر کدام خواص متفاوتی دارند استفاده می شود.

مفتول فولادی بدون روکش: این نوع برای محیط های خشک که میزان زنگ زدگی پایین است، استفاده می شود.

مفتول فولادی استیل: مقاوم در برابر زنگ زدگی و مقاوم در برابر دمای بالا.

مفتول فولادی گالوانیزه: مفتول روکش دار، مناسب محیط های مستعد زنگ زدگی مانند کشتی رانی، مرغ داری و شیلات است.

مغزی سیم بکسل

همانطور که گفتیم بخش اصلی در سیم بکسل مغزی یا هسته آن است، دلیل اهمیت مغزی به خاطر نقش آن در نگهداری و حفظ رشته ها در هنگام وارد شدن بار و فشار است. قطر مغزی باید متناسب با میزان بار انتخاب شود، اگر قطر آن کم باشد هنگام وارد شدن بار رشته های فلزی دور آن، به هم برخورد می کنند و باعث ساییده شدن و کاهش طول عمر آن می شود. با توجه به نوع کاربرد سیم بکسل در صنعت، از مغزی فولادی یا کنفی انتخاب می شود. جنس کنفی در مقایسه با فولاد انعطاف بیش تر و استحکام کمتری دارد. برای کارهایی که نیاز به مقاوت و استحکام بالا می باشد، مانند جرثقیل ها از مغزی فولادی استفاده می شود.

انواع بافت سیم بکسل

یکی دیگر از معیارهای تقسیم بندی سیم بکسل، بافت سیم بکسل می باشد به طور کلی ۴ نوع بافت وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

بافت فیلر (Filler): قطر مفتول به کار رفته در سیم بکسل های با بافت فیلر، در تمام ردیف های هم اندازه می باشد. فضای خالی که بین مفتول های هر ردیف وجود دارد با مفتول نازک پر شده است. به همین علت به آن بافت فیلر می گویند. وجود مفتول های نازک باعث افزایش سرح و در نتیجه افزایش سایش و انعطاف سیم بکسل می شود.

بافت سیل (Seale): در طناب های فولادی با بافت سیل میزان قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر می باشد، که این امر باعث افزایش مقاوت سایشی سیم بکسل می شود. تعداد مفتول هایی که در اطراف مفتول اصلی قرار گرفته اند یکسان می باشد.

بافت استاندارد (Standard): در تمام رشته های سیم بکسل، مفتول ها قطر یکسانی دارند. ویژگی این نوع بافت انعطاف پذیری بالای آن و در نتیجه کاربرد زیاد آن می باشد.

بافت وارینگتون (Warrington): در این نوع بافت در سطح بیرونی مفتول های با قطر نازک و ضخیم به صورت یک در میان در کنار هم قرار می گیرند، این نوع ترتیب قرا گیری باعث شده است که میزان انعطاف پذیری بافت وارینگتون از بافت سیل بیشتر باشد.

سیم بکسل از نظر تاب

سیم بکسل های از نظر نحوه تاب و چرخش کلاف و رشته ها به سه نوع تقسیم بندی می شوند:

سیم بکسل یک طرفه: همانطور که از نام یک طرفه مشخص است، جهت تاب کلاف و رشته های طناب فولادی به یک سمت می باشد

سیم بکسل دو طرفه یا صلیبی: منظور از سیم بکسل دو طرفه یعنی این که، جهت تاب رشته ها و کلاف در دو جهت متفاوت است.

سیم بکسل ترکیبی: در این نوع مانند سیم بکسل دو طرفه، جهت پیچش کلاف و رشته ها مخالف هم است. اما کلاف ها به دور رشته به صورت یک در میان به سمت راست و چپ تابیده شده است.

انواع سیم بکسل

سیم بکسل ها براساس فاکتورهای مختلفی مانند جنس مغذی، نوع بافت، جهت تاب،کاربرد، سایز و … تقسیم بندی می شوند، با این وجو انواع سیم بکسل مانند سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل جرثقیل و حفاری، سیم بکسل افشان، سیم بکسل گالوانیزه، سیم بکسل نتاب، سیم بکسل معمولی، سیم بکسل مهاری، سیم بکسل استنلس استیل و … را داریم.

سیم بکسل های حفاری و جرثقیل به خاطر نوع کاربردی که دارند از قدرت و مقاوت بالایی برخورد دار هستند.

سیم بکسل استنسل استیل: به خاطر جنس استیل از مقاوت بالایی در برابر حرارت و رطوبت (زنگ زدگی) برخوردار هستند.

سیم بکسل نتاب با ساختار ویژه ای که دارد در برابر چرخش بسیار مقاوم می باشد. این نوع سیم بکسل در دو حالت تک لایه و چند لایه موجود است.

در سیم بکسل آسانسور هم به خاطر امنیت در جابه جایی و حرکت از مغذی فولادی سخت استفاده می شود.

یکی از انواع پر کاربرد مغزی در تولید سیم بکسل ها مغزی کنفی می باشد. استفاده از الیاف کنفی که در ساختار سیم بکسل ها با علامت FC مخفف Fiber Core مورد استفاده قرار می گیرد دارای مزایای متعددی می باشد. اولا مغزی کنفی سبب سبک تر شدن سیم بکسل ها در واحد طول در مقایسه با سیم بکسل های مغز فولادی می شوند. علاوه بر این الیاف کنفی الیافی ارزان قیمت هستند و از این رو قیمت سیم بکسل های مغز کنفی پایین تر از سیم بکسل ها با مغزی های مختلف دیگر می باشد. امروزه از سیم بکسل های مغز کنفی با ساختار های مختلف در صنایع مختلفی استفاده می شوند که مهمترین آنها به قرار زیر هستند.

سیم بکسل مغز کنفی آسانسوری ۸X19S+FC که در سایز های ۸ الی ۱۲ میلیمتر بصورت گالوانیزه مصرف می شود و از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل های فولادی است.

سیم بکسل حفاری مغز کنفی ساختار ۶X19S+FC که بصورت مشابه و با همین ساختار بر روی بالابر ها، وینچ ها و جرثقیل های برقی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب با تنسایل ۱۷۷۰ مگاپاسکال مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم بکسل مغز کنفی هفت لا که در میان تمامی ساختار های سیم بکسل دارای حداکثر میزان الیاف کنف یعنی استفاده از کنف در مغزی هر استرند از این سیم بکسل ها می باشد که آن را بسیار منعطف، سبک و البته با مقاومت کششی پایینی تنبدیل می کند.

البته سیم بکسل های مغز کنفی دارای معایب دیگری نیز به جز مقاومت کششی پایین تر از سیم بکسل فولادی هستند که جذب آب در اثر تماس با آب دریا در کاربری های دریایی و ساحلی یکی از این معایب محسوب می شود.

ضامن صنعت-سیم بکسل مغز فولادی

سیم بکسل مغز فولادی

سیم بکسل ها با مغزی فولادی مهمترین ساختار های سیم بکسل برای کاربری اصلی سیم بکسل ها یعنی لیفتینگ بار را شامل می شوند. انواع اسلینگ های سیم بکسلی پرس شده که همراه با اتصالاتی چون قلاب و شگل بصورت تک و یا بصورت اسلینگ سیم بکسلی چند شاخه مورد استفاده قرار می گیرند از نوع سیم بکسل های مغز فولادی هستند. سیم بکسل های مغز فولادی با تنسایل بالایی تولید شده و بسته به نوع کاربری دارای تنسایل هایی تا ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز می توانند باشند. سه ساختار پر کاربرد سیم بکسل های فولادی به قرار زیر می باشند.

سیم بکسل مغز فولادی ۶X36+IWRC که دارای بافتی از نوع وارینگتون با قطر های مفتول نا برابر می باشد و دارای مقاومت کششی بالا، وزن واحد طول بالا و قابل استفاده برای اهداف لیفتینگ بصورت پرسی اسلینگ می باشد.

سیم بکسل مغز فولادی ۶X37+IWRC که نوع بافت آن استاندارد می باشد بدین معنا که از قطر های برابری از مفتول در تمام طول سیم بکسل استفاده شده است. سیم بکسل ساختار ۶X37 دارای مقاومت کششی بالا، WLL یعنی قابلیت تحمل و بارگذاری بالایی بوده و در لیفتینگ بار و تولید اسلینگ های پرسی، سوکتی و گیس بافت شده سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم بکسل نتاب مغز فولادی که بدون تردید یکی از مهمترین ساختار ها در میان انواع بافت و ساختار سیم بکسل است. سیم بکسل نتاب بر روی تاورکرین ها با ارتفاع بالا نصب شده و دارای بافتی ریز با تعداد بالای استرند می باشد. سیم بکسل نتاب را با یکی از دو ساختار ۱۹X7 , 35X7 و اغلب در تنسایل های بالا مورد استفاده قرار می دهند. سایز های ۱۶ و ۱۸ سیم بکسل نتاب در تاورکرین ها دارای بیشترین میزان کاربری است.

سیم بکسل با مغزی سیزال و پلی پروپیلن

نوع خاصی از سیم بکسل ها می باشند که دارای کاربری محدود و بیشتر تحت تاثیر شرایط محیطی کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل ها با مغزی پلی پروپیلن PP یکی از این نوع سیم بکسل ها محسوب می شود. سیم بکسل با مغزی پلی پروپیلن به سبب وزن پایین، قیمت پایین و عدم قابلیت جذب آب توسط این الیاف مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل با مغزی سیزال که در واقع نوعی طناب معروف به طناب مانیلا نیز می باشد دارای کاربری های خاصی می باشد. مقاومت کششی الیاف طبیعی سیزال بکار گرفته شده در مغزی سیم بکسل مناسب بوده، از مواد طبیعی تولید شده و در برابر نمک های خورنده دریایی نیز مقاومت مناسبی دارد. البته این سیم بکسل ها به سبب کاربری کم تنها در سایز ها و بافت های خاصی وارد می شوند. انتخاب نوع مغزی سیم بکسل با در نظر گرفتن شرایط کاری، میزان بار وارده بر سیم بکسلی و البته شرایط محیطی که در آن قرار می گیرد صورت می پذیرد.

روغن سیم بکسل:

روغن سیم بکسل باعث افزایش طول عمر و کارایی آن در دراز مدت می‌شود. در بسیاری از صنایع و تجهیزات از جمله در آسانسور، جرثقیل‌ها، پل‌های کابلی و …  استفاده می‌کنند. این وسیله شامل چندین سیم فولادی است که به دور هسته مرکزی پیچیده شده اند. اکثر سیم های سیم بکسل از جنس فولاد ساخته می‌شود اما هسته می‌تواند از جنس فولاد و پلاستیک باشد.

ساختار سیم بکسل و علل روغنکاری آن:

فولادی که برای ساخت آن استفاده می‌شود از نوع مرغوب ترین و با کیفیت ترین آنها انتخاب می‌شود که نسوز و ضد رطوبت است تا بتواند در سخت ترین شرایط آب و هوایی در مواقع وقوع حوادثی چون آتش سوزی استحکام و دوام خود را حفظ کند.

برای تقسیم بندی این کابل‌ها از پارامترهای مختلفی چون جنس، سایز، تعداد رشته و سیم استفاده می‌کنند. استفاده از روغن سیم بکسل بخش مهم و مشکل نگهداری آن در دراز مدت است که باید به آن نگاهی جدی و تخصصی داشت.حفظ ایمنی در هنگام کار با آن در گرو نگهداری بهینه و مناسب از آن است که روغن کاری مهمترین بخش این مسئله است .

روغن سیم بکسل

از دو نوع روغن سیم بکسل استفاده می‌شود:

  1. یکی برای لایه درونی و هسته آن برای روانکاری و کاهش اصطکاک وقتی طناب فولادی در طول روز، ماه و سال به دفعات زیاد و متعدد کشیده می‌شود و اصطکاک زیاد می‌تواند باعث پارگی آن شود.
  1. یکی برای لایه خارجی،برای اینکه از خوردگی و زنگ زدن در برابر هر نوعی از آب و هوایی جلوگیری شود.

روغن مناسب سیم بکسل:

برای روانکاری و جلوگیری از زنگ زدن، خوردگی و پارگی طناب های فولادی استفاده می‌شود. این روغن یک حلال نفتی است که با مالیدن و اسپری کردن مواد آن وارد هسته آن شده و پس از آن تبخیر می‌شود.مواد این روغن‌های روان کننده کل بدنه خارجی طناب فولادی هسته را پوشش داده و به درون آنها هم نفوذ می‌کند تا هم از اصطکاک به دلیل استفاده و کار زیاد و هم از خوردگی به دلیل تاثیر شرایط آب و هوایی بر روی آنها جلوگیری کند.از هر دو نوع روغن برای آن استفاده می‌شود.

اما از آنجایی که بیشتر آن ها ممکن است از داخل و از قسمت هسته به دلیل کار کردن زیاد و اصطکاک دچار خوردگی و پاره شدگی شوند، مهم است که مطمئن شوید که هسته مرکزی آن روغن و روان کننده کافی را دریافت می‌کند. پس از اینکه از روان شدن و روغن کاری شدن هسته مرکزی و قسمت‌های درونی سیم بکسل مطمئن شدید، می‌توانید از آن برای پوشش بیرونی برای جلوگیری از زنگ زدن استفاده کنید.

انواع روغن سیم بکسل کدامند؟

انواع آن از نظر جنس مواد و ترکیبات آن می‌تواند پترولاتوم، آسفالتی، گریس، روغن‌های نفتی و روغن‌های ساخته شده بر پایه گیاهی باشد. هر کدام از این روغن‌ها و روان کننده‌ها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. یکی از عوامل تعیین قیمت روغن همین جنس به کار رفته در ساخت آنها است. البته عوامل بیشتری در تعیین قیمت آنها وجود دارد.

  • پترولاتوم :

این نوع روغن با افزودنی‌های مناسب، در برابر خوردگی و نفوذ آب مقاومت بسیار خوبی دارد. علاوه بر این، ترکیبات این روغن شفاف هستند، به طوری که به تکنسین اجازه انجام بازرسی هنگام کار را می‌دهد. روغن و روان کننده‌های پترولاتوم در دماهای بسیار بالا ذوب شوند ولی در دمای پایین باقی می‌ماند.

  • آسفالتی:

از ترکیبات آسفالتی برای ساخت این روغن استفاده شده است که به طور معمول یک سطح سخت تیره و خشک بر روی سیم بکسل این روغن ایجاد می‌کند. برای نگهداری و استفاده طولانی مدت از این روغن بسیار مناسب است اما برای هوای سرد روغن سطح آن را شکننده می‌کند.

  • گریس مخصوص سیم بکسل:

از انواع مختلف گریس برای روانکاری و روغنکاری طناب فولادیاستفاده می‌شود. ترکیبات این روغن به عنوان پوشش بر روی آن قرار می‌گیرند اما معمولا هسته آن را آغشته نمی‌کنند. ترکیبات این روغن‌ها شامل صابون‌های سدیم، لیتیوم و آلومینیوم هستند. این روغن‌ها‌ی نیمه جامد برای پوشش سیم بکسل مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از آنها برای خوردگی، اصطکاک و زنگ زدگی محافظت کنند.

  • گیاهی:

روغن‌های  گیاهی به بهترین شکل عمل می کنند و استفاده از آنها آسان است. زیرا ترکیبات به کار رفته در آنها از هرگونه نفوذ آب، سایش و خوردگی در سیم بکسل جلوگیری می‌کند. از مهمترین خصوصیات و ویژگی‌های این مایع روان کننده این است که آنها سطح خارجی آن را از هرگونه آلاینده خارجی حذف کرد. نوع گیاهی این روغن‌ها دوستدار محیط زیست است.

ویژگی‌ها و خصوصیات روغن خوب چیست؟

هر نوع از روغن‌ها بسته به نوع و ترکیب مواد و فرآورده‌های به کار رفته در آن می‌توان مرغوب یا نامرغوب، با کیفیت یا بی کیفیت و خوب یا بد باشد. یکی از خصوصیات روغن خوب و مرغوب این است که زود تبخیر نشود. چرا که در هنگام استفاده، دائم در معرض اصطکاک است و اصطکاک گرما و حرارت تولید می‌کند.

روغن نامرغوب و بی کیفیت در چنین شرایطی در کوتاهترین مدت تبخیر شده و باعث خوردگی و پارگی آن می‌شود. همچنین روغن خوب و مرغوب،روغنی است که آب در آن نفوذ نکند. اگر ترکیبات و مواد خوبی برای این روغن‌ها استفاده نشود و خالص نباشند به راحتی آب می‌تواند در آنها و سپس سیم بکسل و هسته‌ی آن نفوذ کند. این روغن نباید اسیدی یا قلیایی باشد چرا که می‌تواند به فولادی که سیم بکسل از آن ساخته شده است،آسیب بزند. یک روغن خوب باید بتواند به درون کابل‌ها و هسته نفوذ کند و از آنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند.

میزان غلظت و خلوص:

غلظت و خلوص این روغن باید طوری باشد که مواد چسبنده در آن به خوبی عمل کند و برای مدت طولانی بر روی سیم بکسل بماند و از آن محافظت کند.این روغن اگر در بسته بندی شرکت در دمای مشخص شده و مناسب و در فضای مورد تایید نگهداری شود می‌تواند برای مدت طولانی بدون اینکه کیفیت و مرغوبیت خود را از دست بدهد، مورد استفاده قرار گیرد اما اگر درب و پوشش پلمپ آن باز شود، باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد.

ضامن صنعت-زمان روغنکاری سیم بکسل آسانسور چگونه تعیین می‌شود؟

زمان روغنکاری سیم بکسل آسانسور چگونه تعیین می‌شود؟

زمان روغن کاری سیم های آسانسور و دیگر انواع آن از سوی سازنده و تولید کننده مشخص می‌شود. بیشتر برندهای معتبر و شناخته شده ساخت سیم بکسل آسانسور قبل از ارائه و فروش آن روغن کاری انجام می‌دهند. اما این روغن اولیه توسط کارخانه پس از مدتی استفاده نیازمند تجدید است.

شرکت‌های معتبر و شناخته شده ساخت جدول زمانبندی روغن کاری آن را در بسته بندی برای مشتری قرار می‌دهند.مشتریان می‌توانند طبق این زمانبندی برای روغن کاری طناب های فولادی آسانسور ساختمان اقدام کنند تا از بروز هرگونه حوادث احتمالی جلوگیری کنند. حتی در این جدول زمانبندی نوع و نحوه استفاده از روغن شرح داده شده است.

اما تولید کنندگان متفرقه و کمتر شناخته شده  همراه محصول خود این جدول زمانبندی را ارائه نمی‌دهند و مشتریان نمی‌داند از چه نوع و چه مقدار روغن برای آسانسور خود استفاده و هر چند وقت یکبار آن را تجدید کنند. این مشتریان باید از کارشناسان و متخصصین این حوزه  کمک بگیرند. این نصابان و متخصصین فنی از پارچه ای آغشته به روغن برای روغن کاری سیم بکسل آسانسور استفاده می‌کنند. مقدار استفاده از روغن باید متناسب با نوع  و اندازه سیم باشد و استفاده زیاد و بیش از حد از آن می‌تواند سطح آن بسیار لیز کند که این مسئله حادثه آفرین است.

روغن کاری سیم بکسل چه زمانی انجام می‌شود؟

در ابتدا سیم بکسل در فرایند تولید در کارخانه روغن کاری و روانکاری می‌شود. اگر  دارای هسته مرکزی از جنس فیبر باشد، آن را با روغن‌های مایع یا پترولاتوم روغن کاری می‌کنند. هسته ، روغن طناب فولادی جذب می‌کند و عملکرد آن هنگام کار بسیار بهتر می‌شود. اگر سیم بکسل دارای هسته مرکزی از جنس فولاد باشد، آن را با روغن و گریس روغن کاری و روانکاری می‌کنند.

در این روش روغن را در قسمت انتهایی کابل فولادی پمپ می‌کنند که باعث می‌شود تمامی قسمت‌های بیرونی و خارجی آن از روغن پوشش داده شوند. پس از استفاده از کابل، به علت از دست دادن روغن اصلی و ابتدایی، برای جلوگیری از شکستن و پارگی سیم بکسل روغن کاری منظم و برنامه ریزی شده لازم است.آن ها دارای هسته مرکزی از جنس فیبر به دلیل دریافت و جذب حرارت زیاد تبخیر و خشک می‌شوند و اغلب رطوبت را جذب می‌کنند.این نوع روغن با رطوبت زدایی، احتمال خوردگی، زنگ زدگی و پارگی آن را به حداقل رسانده و در نتیجه، طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

قبل از روغن کاری سیم بکسل چه اقداماتی باید انجام شود؟

قبل از روغن کاری اگر کابل سیم بکسل کثیف باشد یا لایه‌های روانکاری و روغن کاری شده سفت شده اند یا سایر آلاینده‌ها را بر روی آنها انباشته کرده اند، باید با استفاده از یک برس سیمی آغشته شده به حلال‌های نفتی، هوای فشرده یا بخار پاک شود. سپس سیم بکسل را بلافاصله خشک و روغن کاری کنید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. برای روغن کاری آن می‌توان از اسپری، قلم مو، پارچه یا پمپ فشار استفاده کرد. از هوای فشرده و بخار برای پاکسازی آن در متراژهای بزرگ و صنعتی به دلیل تسریع در روند کار استفاده می‌شود.

چرا که بلافاصله باید بعد از پاکسازی روند روغن کاری باید ادامه پیدا کند. بهترین زمان برای روغن کاری زمانی است که رشته به خوبی از هم باز شده اند. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که سیم بکسل از روی چرخ قرقره عبور و یا روی آن پیچیده می‌شود. چرا که در این صورت روغن بهتر جذب قسمت‌های داخلی سیم بکسل و هسته می‌شود و عملکرد بهتری پیدا می‌کنند.

روغن گوستاولف چه نوع روغنی است؟

روغنی است که مخصوص این نوع از سیم بکسل طراحی و ساخته شده است. گوستاولف یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین برندهای سیم بکسل است. این برند آلمانی است اما انواع چینی و تقلبی آن هم وجود دارد. برای افزایش طول عمر و بهبود عملکر آن ها نوع، اندازه و زمانبندی روغن کاری از سوی شرکت سازنده مشخص شده است. مشتریانی که این سیم بکسل اصل و آلمانی را می‌خرند در صورت رعایت این مسائل و نکات ذکر شده از سوی کارخانه سازنده در مورد روغن کاری می‌توانند طول عمر استفاده از آن را بالا ببرند.

روغن مناسب چگونه می‌تواند کیفیت و طول عمر سیم بکسل را افزایش دهد؟

طول عمر و عملکرد سیم بکسل تحت تأثیر چند عامل، از جمله نوع عملیات، مراقبت و محیط است. کابل‌ها می توانند با عواملی چون روش‌های استفاده نادرست، به شدت تحت فشار قرار گرفتن و نگهداری نامناسب آسیب ببینند. حمل اجسام سنگین تر از حد مجاز، یه یکباره و یک دفعه شوک دادن به آن و به سرعت حرکت دادن و سپس به یکباره متوقف کردن آن ها از مهمترین عوامل فرسایش و پاره شدن آنها است. خوردگی می‌تواند موجب کوتاه شدن کابل و از بین رفتن فولاد به کار گرفته شده در ساخت آنها شود.

اگر استفاده از یک دستگاه مانند آسانسور برای مدت طولانی تعطیل نشود، پس از مدتی کابل‌ها و سیم بکسل‌های آنها برای استفاده مجدد باید تمیزکاری، ترمیم و روغن کاری شوند. در زمان کار، خوردگی و اکسیداسیون طناب فولادی به علت وجود رطوبت، گوگرد، گازها، نمک موجود در هوا و افزایش دما می‌تواند افزایش یابد. استفاده مناسب از آنها در هنگام کار و روغن کاری مناسب و منظم در این زمینه می‌تواند خوردگی آنها را کاهش دهد. ساییدگی و خوردگی در داخل و خارج کابل می‌تواند اتفاق بیفتد. چسبندگی از دست رفته روغن سیم بکسل اولیه و اصطکاک ناشی از برخورد و ساییدگی کابل‌ها باهم می‌تواند این ساییدگی و خوردگی را افزایش دهد.

قسمت خارجی سیم بکسل در معرض انواع آلاینده‌های دیگر قرار دارد. نازک شدن و کاهش سایز و قطر سیم آن می‌تواند منجر به شکستن هسته و پارگی قسمت‌های داخلی آن شود (بخوانید: سیم بکسل نازک). ترکیبات موجود در روغن کاری و روانکاری طناب فولادی از ساییدگی و خوردگی قسمت‌های درونی آن جلوگیری کرده و آلاینده‌های سطوح خارجی آن  برای عملکرد بهتر آن را پاک می‌کند.

فروش روغن سیم بکسل آسانسور چگونه انجام می‌شود؟

فروش آن به روش‌های مختلف حضوری و اینترنتی انجام می‌شود. خرید از هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. خرید از طریق فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی و کارخانه‌ها مزایای بیشتری دارد. مهمترین مزیت خرید از این روش راحتی خرید کردن است. شما در هر زمان و هر جایی که هستید به راحتی و تنها با چند کلیک خرید خود را انجام داده و محصول و کالای مورد نظر را در اسرع وقت رایگان تحویل می‌گیرید. دیگر نیازی زمان و پول خود را هدر بدهید و برای خرید انواع سیم بکسل به شهرهای دور و نزدیک کارخانه‌ی آنها مراجعه کنید. امروزه اکثر کارخانه‌های تولید کننده این نوع روغن دارای سایت و فروشگاه اینترنتی تخصصی و مطمئن هستند. خرید از فروشگاه‌های اینترنتی مقرون به صرفه تر از خرید از فروشگاه‌های فیزیکی است.

چرا که این فروشگاه‌های اینترنتی کالا و محصول را مستقیما از تولید کننده می‌خرند و برای ارزان تر شدن قیمت کالا واسطه‌ها را حذف کرده اند. همچنین این فروشگاه‌های اینترنتی از پرداخت بسیاری از هزینه‌ها اعم از هزینه اجاره مغازه، مالیات و پرداخت قبوض مختلف معاف هستند که این مسئله در تعیین قیمت تمام شده کالا تاثیر گذار است. در برخی از ایام سال این فروشگاه‌های اینترنتی در مناسبت‌های مختلف برای کالاها و محصولات خود تخفیف‌های فوق العاده ای در نظر می‌گیرند که مورد استقبال خریداران مختلف قرار می‌گیرد. ارسال کالا یا محصولات از این فروشگاه‌های اینترنتی در اسرع وقت یا به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه صورت می‌پذیرد.

قیمت روغن سیم بکسل چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل مختلفی برای تعیین قیمت وجود دارد. انواع مختلف روغن قیمت‌های مختلفی دارد. برندهای گوناگونی در این زمینه وجود دارد، داخلی و خارجی که هر کدام کیفیت و قیمت‌های متفاوتی دارند. با افزایش قیمت ارز روغن سیم بکسل خارجی هم مثل دیگر کالاهای خارجی و وارداتی جهش چشمگیر قیمت داشته است. البته برندهای مختلف خارجی قیمت‌های مختلف دارند.

روغن سیم بکسل برند گوستاولف قیمت بسیار بیشتری نسبت به برندهای چینی این روغن‌ها دارند. به این دلیل که این برند آلمانی است و از بهترین و مرغوب ترین ترکیبات و مواد اولیه در ساخت آنها استفاده شده است. برای برندهای ایرانی تولید کننده این روغن‌ها قیمت‌ها به مراتب کمتر و پایین تر نسبت به برندهای خارجی است اما افزایش قیمت ارز بر قیمت نهایی محصولات برندهای داخلی هم تاثیر گذاشته چرا که آنها هم بسیاری از ترکیبات و مواد اولیه را از کشورهای مختلف وارد می‌کنند. البته قیمت این کالاها و محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی همانطور که اشاره شد ارزانتر و خرید آنها راحت تر است.

روغن سیم بکسل یا روان کننده سیم بکسل چیست؟

به دلایل مختلفی تمامی سیم بکسل ها جهت مراقبت و نگهداری به روغن کاری نیاز خواهند داشت. برای روغن کاری نیاز به روغن مناسب می باشد تا سیم بکسل ها را در برابر زنگ زدگی، فرسایش و خوردگی محافظت نماید. بنابراین روغن کاری به موقع سیم بکسل می تواند تاثیر چشم گیری در افزایش طول عمر سیم بکسل داشته باشد.

یکی از مسائل مهمی که در روغن کاری سیم بکسل باید مورد توجه قرار گیرد این است که به هیچ عنوان نباید از گریس، روغن هیدرولیک و دیگر روغن ها برای روان کاری سیم بکسل استفاده کرد چرا که از لحاظ ترکیب مواد و ویسکوزیته تناسبی با آلیاژ به کار رفته در سیم بکسل ندارند و نه تنها موجب افزایش طول عمر سیم بکسل نمی گردد، بلکه باعث ایجاد تاثیرات منفی بر روی سیم بکسل خواهد بود.

روغن های مخصوص سیم بکسل آسانسور

بنابراین به طور قطع باید از روغنی استفاده کرد که مخصوص سیم بکسل طراحی گردیده است. روغن سیم بکسل گوستاولف آلمان (T86) یکی از باکیفیت ترین روغن های موجود در دنیا برای سیم بکسل است. این روان کنندۀ خاص قادر به نفوذ در داخل انواع سیم بکسل بوده و موجب کاهش ساییدگی و جلوگیری از فرسایش سیم بکسل می گردد.

ضامن صنعت-روغنکاری سیم بکسل

نحوه روغن کاری سیم بکسل آسانسور:

آمار نشان می دهد که سیم بکسل های خشک ۸۰% عمر کمتری نسبت به سیم بکسل هایی دارند که روغن کاری شده اند. به دلیل اینکه سیم بکسل های آسانسور به طور مرتب در تماس با فلکه بوده و تحت فشار هستند، بنابراین بازرسی دوره ای از سیم بکسل برای بررسی میزان روغن موجود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سیم بکسل های آسانسور اغلب در هنگام تولید روغن کاری می شوند. با این حال با گذشت زمان ممکن است سیم بکسل رفته رفته روغن خود را از دست بدهد. برای پی بردن به اینکه سیم بکسل نیاز به روغن دارد یا خیر یک آزمایش ساده وجود دارد. می توان یک پارچۀ سفید و تمیز را روی سطح سیم بکسل قرار دهید. چنانچه اثری از روغن بر روی پارچه مشاهده شود نیازی به روغن کاری نیست. اما در غیر اینصورت سیم بکسل می بایست روغن کاری شود.

برای روغن کاری سیم بکسل آسانسور معمولا از یک قلمو استفاده می شود؛ بدین صورت که ابتدا یک قسمت از سطح سیم بکسل را آغشته به روغن میکنیم (روغن T86 گوستاولف قابلیت اسپری کردن دارد.) و سپس با استفاده از قلمو روغن را در امتداد سیم بکسل پخش میکنیم. دقت شود میزان روغن بر روی سیم بکسل نباید به حدی باشد که روغن سرازیر شود. مقدار روغن می بایست به حدی باشد که اثر آن بر روی یک پارچه تمیز قابل مشاهده باشد.

نحوه نصب و اندازه گیری سیم بکسل

نحوه نصب سیم بکسل بر روی آسانسور به این صورت است که آنها در سیستم های یک به یک توسط سر بکسل ها بالای یوک متصل میشود. سر بکسل ها وظیف یکسان سازی کشش بکسل ها را توسط فنر ها و لاستیک ها و همچنین گوه های خود دارند اما این به آن معنا نیست که تمام متعادل سازی کشش آن ها را میتوانند به عهده گیرند بلکه استفاده از آنها باعث توزیع مطلوب تر نیرو در بین بکسل ها میشود اما به صورت کلی باید هنگام نصب کشش سیم ها تنظیم گردد.

اندازه آن ها با قطر نامی آنها مشخص میگردد که این عدد توسط شرکت سازنده اعلام مشود. اما راهی برای اندازه گیری قطر سیم بکسل در صورتی که شرکت سازنده اطلاعات کافی در اختیار ما قرار ندهد موجود است این کار با کولیست انجام میگردد اما باید دقت داشت که اندازه گیری قطر آن هم روش مخصوص خود را دارد و باید بدانیم که چگونه سیم بکسل و کولیست را در دست بگیریم تا بتوانیم قطر دقیق آن را اندازه بگیریم.

همانطور که در شکل ها دیدیم طناب هاب فولادی از رشته،هسته،مفتول ومفتول مرکزی ساخته میشوند .در شکل زیر نحوه صحیح و غیر صحیح اندازه گیری سیم بکسل را به شما نشان خواهیم داد.

۱. از نظر مفتول: مفتول بکسل ها به طور کلی در سه نوع خلاصه میشوند

نوع اول:مفتول بدون روکش (غیر گالوانیزه):این نوع مفتول ها  بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار میگیرند که عامل فرسایش در تعیین طول عمر طناب نقش مهمتری دارد و بکسل کمتر در معرض زنگ زدن قرار دارد.

نوع دوم:مفتول فولادی گالوانیزه:در این نوع از سیم بکسل مفتول ها دارای روکش یکنواخت روی هستند که این روکش مفتول هارا در برابر زنگ زدگی رطوبت هوا  و سایر مواردی که در زنگ زدگی نقش دارند مقاوم میسازد.این نوع مفتول ها بیشتر در صنایع شیلات و کشتیرانی و مواردی که احتمال زنگ زدگی بالامیباشد استفاده میشوند.

نوع سوم:مفتول فولادی استنلس استیل:این نوع طناب ها علاوه بر اینکه مقاومت خیلی بالایی دارند در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم هستند علاوه بر این تا حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد نیز مقاومت میکنند.

۲. از نظر مغزی: از نظر نوع مغزی نیز به دو دسته تقسیم میشوند.

نوع اول:مغزی کنفی

نوع دوم مغزی فولادی

مغزی کنفی:در نوع مغزی کنفی در ساخت مغزی از الیاف طبیعی یا غیر طبیعی استفاده میشود.اگر جه هنوز استفاده از کنف های طبیعی در ساخت این کابل ها متداول است اما در بعضی موارد از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلین در ساخت سیم بکسل های مغزی کنفی استفاده میگردد.

مغزی فولادی:مغزی فولادی ممکن است خود یک یک طناب فولادی در میان مفتول ها باشد که در این حالت آنرا مغزی فولاد مستقل یا IWRC  میگویند یا میتواند یک رشته مفتول فولادی در مغزی قرار بگیرد که در بکسل هایی با قطر کمتر از ۱۰ میلیمتر هستند و به آن یک رشته فولاد یا WSC  میگویند.

محافظت و روغن کاری سیم بکسل ها

روغنکاری و روانکاری کابلروغنکاری طناب فولادی:کابل ها را به منظور محافظت در برابر زنگ زدگی و کاهش اصطکاک بین مفتول ها و رشته ها در جریان تولید روغن کاری میشوند این امر از یک طرف باعث میشد که مغزی طناب فولادی به علت اهمیت نقش آن از روغن اشباع میشود و از سوی دیگر کلیه مفتول های تشکیل دهنده در طول بافت به روغن آغشته میشوند .نوع روغنکاری بسته به جنس مفتول کاربرد سیم بکسل و خصوصیات محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد متفاوت است .در طول مدت مصرف نیز روغن کاری باید به صورت منم و در فواصل زمانی منظم ادامه یابد تا جایگزین روغن های از دست داده در اثر استفاده ،حداکثر محافظت در مورد زنگ زدگی و سایش درونی به عمل آید. بهترین محل برای روغن کاری آنجایی است که رشته ها کمی از هم باز میشوند مانند وقتی که سیم بکسل از روی فلکه عبور میکند و یا روی فلکه پیچیده است.

یکی از اجزای اصلی آسانسورهای کششی سیم بکسل است که قدمت تولید آن به ۱۱۰ سال می‌رسد. در حقیقت هنوز هم برای جابجایی و حرکت آسانسور سیم بکسل به عنوان بهترین وسیله شناخته می شود. اصولا سیم بکسل ها در چند نوع مختلف تولید می شوند. دو نوع چپ گرد و راست گرد هم برای تابیدن رشته های سیم بکسل وجود دارند.

سیم بکسل قابل استفاده برای جابجایی آسانسور

گفتیم که سیم بکسل ها به روش های متفاوتی تولید می شوند نوع seal آن در صنعت آسانسور کاربرد دارد. رعایت استانداردها در هنگام نصب و استفاده از سیم بکسل برای افزایش عمر مفید سیم بکسل های استفاده شده در اسانسور ها بهتر است نکاتی را در هنگام حمل آنها و همچنین برای استفاده و نگهداری از آن ها رعایت کرد.

مطابق با نکاتی که توسط کارخانه سازنده سیم بکسل عنوان شده باید متراژ کردن انجام شود. همچنین رعایت استانداردهای لازم و ایمنی در هنگام نصب سیم بکسل  الزامی است. انجام تست سیم بکسل با کمک تجهیزات و در مقاطع زمانی مناسب نیز ضرورت دارد. در صورت نبود تجهیزات لازم برای تست گرفتن از سیم بکسل حتما باید کنترل آن توسط فرد با تجربه و متخصص و کارشناس انجام شود. در صورت رعایت نکات ذکر شده در زمان نصب و همچنین برای نگهداری سیم بکسل قطعاً طول عمر مفید آن افزایش یافته و همچنین در طول دوره کار کرده خود نیز کمتر دچار آسیب دیدگی خواهد شد. البته تست کردن سیم بکسل در دوره زمانی مشخص و بررسی و بازدید از آن ضرورت دارد.

دلیل استفاده از چهار رشته سیم بکسل برای آسانسور

اصولاً از چهار رشته سیم بکسل برای حرکت و جابجایی آسانسور استفاده می‌شود و به صورت معمول نسبت ۱ به ۱۱ نشان دهنده ضریب ایمنی سیم بکسل آسانسور است که البته این نسبت در مورد بعضی از سیم بکسل ها یک به ۲۱ خواهد بود. گفتیم که برای حمل آسانسور از چهار رشته سیم بکسل استفاده می شود و دلیل آن هم این است که در صورت پارگی احتمالی دو یا سه رشته بازهم آسانسور قادر به حرکت و جابجایی باشد.

لزوم بازدید بصری از سیم بکسل آسانسور

بازدید بصری از سیم بکسل می تواند به کشف برخی از شکستگی های رخ داده در سیم بکسل کمک کند. اما همه شکستگی های به وجود آمده در سیم بکسل ممکن است با چشم قابل شناسایی نباشند. به همین جهت کنترل شکستگی سیم بکسل با استفاده از دستگاه های ویژه ضرورت دارد.

طول عمر سیم بکسل آسانسور

اصولاً برای سیم بکسل می توان میانگین عمر مفید را در حدود ۷ الی ۸ سال در نظر گرفت.

پس از گذشت این زمان تعویض سیم بکسل الزامی است. البته مدت زمان ارائه شده ممکن است در برخی از موارد به دلایلی از جمله ایجاد کشش و افزایش طول سیم بکسل و همچنین صیقلی شدن آن کوتاه تر شود.

به همین جهت نیاز به تعویض سیم بکسل در فاصله زمانی کوتاه تری وجود داشته باشد.

روشهای افزایش طول عمر سیم بکسل آسانسور

البته باید به این نکته توجه داشت که روغن کاری منظم سیم بکسل باعث جلوگیری از بروز پارگی و آسیب دیدگی در آن خواهد شد که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر مفید سیم بکسل شود.

استفاده از پالت های چوبی بین قرقره و چراغ‌ها با زمین یا دیوار و قرار دادن

طناب های فولادی در محلی به دور از رطوبت و دارای جریان هوای متعادل و همچنین سرپوشیده برای انبار کردن سیم بکسل ها الزامی است.

علاوه بر این باید بازدید از سیم بکسل ها و روغنکاری آنها در بازه های زمانی خاصی انجام شود. یکی دیگر از عوامل موثر در بالا رفتن عمر مفید سیم بکسل  نحوه باز کردن آن از روی کلاف یا قرقره است.

معمولا عمر مفید سیم بکسل آسانسور را نمی توان به صورت دقیق مشخص نمود. عمر سیم بکسل ها به عواملی همچون شرایط محیط استفاده از سیم بکسل و نوع نگهداری آن بستگی دارد. باید دانست که سیم بکسل ها را زمانی که دچار آسیب دیدگی شده باشند، تعویض می نمایند. مجموعه رایا آسانسور کلیه قطعات آسانسور از جمله سیم بکسل های خارجی و داخلی را با کیفیت بالا به سراسر کشور توزیع می نماید.

تعویض سیم بکسل چه زمانی صورت می گیرد؟

سیم بکسل هم همانند دیگر قطعات آسانسور دچار فرسودگی می شود. که گاهی این امر بسیار زود تر از حد معمول اتفاق می افتد گاهی هم به آرامی و کم کم فرسودگی رخ می دهد. معمولا سرویسکار آسانسور با مشاهده ی مواردی از قبیل شکستگی بیش از حد مجاز سیم های خارجی سیم بکسل، آسیب مکانیکی همچون خارج شدن هسته از داخل رشته ها، افزایش طول سیم بکسل به صورت دائمی و خوردگی نامتعارف اقدام به بررسی قطر شیار فلکه ی کششی و فلکه هرزگرد نموده و بعد از آن به تعویض سیم بکسل می پردازد.

نصب ناصحیح سیم بکسل ها و کشش ضعیف آنها و نیز فشار زیاد بر روی سطح شیار فلکه سبب کاهش قطر سیم بکسل شده که با شکسته شدن سیم های خارجی آن طول عمر مفید سیم بکسل آسانسور کاهش می بابد.

نقش گارد سیم بکسل آسانسور

برای اینکه سیم بکسل های آسانسور از سطح شیار فلکه ی کششی یا فلکه هرزگرد خارج نشوند، نیاز به یک میله ی مهار کننده و یا یک صفحه محافظ یا گارد دارد. این محافظ باید طوری نصب شود که سیم بکسل ها به راحتی از شیار فلکه ها خارج نشوند. فاصله ای که گارد باید نسبت به سیم بکسل داشته باشد، باید حداکثر نصف قطر سیم بکسل باشد.

کنترل و بازرسی فاصله ی این قطعه با سیم بکسل باید همیشه انجام شود تا در صورت شل بودن یا جابجایی در محل خود، بتوان آن را محکم نمود.

اندازه گیری قطر سیم بکسل آسانسور

به طور معمول در آسانسور از سیم بکسل هایی با قطرهای ۸، ۱۰، ۱۱و ۱۲ میلی متر استفاده می شود که پرکاربرد ترین آنها سیم بکسل های ۸ و ۱۰ میلی متری می باشند. در اندازه گیری قطر سیم بکسل ها معمولا از وسیله ای با نام کولیس استفاده می شود. اندازه گیری باید در قسمت مستقیم سیم بکسل در دو نقطه که حداقل یک متر از هم فاصله داشته باشند، در دو مرحله صورت گیرد. در هر دو نقطه باید بیشترین فاصله از بین دو انتهای رشته مقابل هم با کولیس اندازه گیری شود. میانگین ارقام به دست آمده قطر واقعی سیم بکسل ها را مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x