وبلاگ

آسانسور هیدرولیک و نکات مهم در نگهداری آسانسورهای هیدرولیک

اسانسور هیدرولیک

یکی از جالب ترین آسانسور ها ، آسانسور هیدرولیک می باشد و اگر بخواهیم این موضوع را ساده بگوییم آسانسور های هیدرولیک از یک مخزن روغن برای پمپاژ کردن روغن ، یک پیستون و تعدادی سنسور تشکیل شده است که زمانی که فرمان حرکت طبقه پایین یا بالا داده می شود دیتای سنسور ها تشخیص می دهند تا طبقه با طبقه درخواست شده مقایسه شوند و بر حسب آن به شیر تنظیم فشار آسانسور دستوری داده می شود که فشار مایع را بیشتر و یا کمتر کند . بعد از این که بسته به فشار مایع داخل سیلندر و یا سطوح پیستون که در واقع کابین بر روی آن که قرار می گیرد باعث جا به جایی آن می شود .

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به سیستم های هیدرولیکی مخصوصا آسانسور های هیدرولیکی علاقه مند هستید ما به شما پیشنهاد می کنیم که تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید .

تاریخچه آسانسورهای هیدرولیک

به طور کلی از دوران اولیه زندگی انسان ها تا صنعتی شدن و دنیای مدرن امروزی داستانی تامل برانگیز می باشد ، به عنوان یک اختراع بشری می توان این موضوع را مشاهده کرد که چگونه ایده ساده جا به جایی عمودی ، گام به گام با اکتشافات بشر از قوانین مکانیک گرفته تا نیروی بخار توان هیدرولیک و توان الکتریکی رو به روز تکامل پیدا کرده است ، این تکامل تا جایی پیش رفته است که امروزه پیشگامان در این صنعت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و اینترنت اشیا نیز در این صنعت به کار می گیرند . اینکه در آینده ایده ابتدایی جا به جایی عمودی به چه شکلی و با چه تکلونوژی خواهد بود بر ما پوشیده است اما بررسی تاریخ آسانسور نشان می دهد که تکامل این اختراع چقدر سریع رشد کرده است .

 

در قرن ۱۸ بخار به عنوان یک کشف انگیز تحولی در صنعتی شدن آن ها ایجاد کرد ، نیروی بخار در بالابر ها به کار گرفته می شود ، مخصوصا در معادن و کارخانه ها ، اما در سال ۱۸۴۶ که ویلیام آرمسترانگ چرثقیل هیدرولیک را اختراع کرد . این اختراع در ابتدا برای جا به جایی اسکله ها و محموله ها به کار گرفته می شد و این بود که قانون پاسکال آسانسور های هیدرولیک را به سرعت به آسانسورهایی که با نیروی بخار کار می کردند جایگزین کرد ، چرا که توان هیدرولیک نیرومند تر از توان بخار می باشد ، یک پمپ آب سطع متغیری از فشار آب را به یک پیستون داخل یک سیلندر عمودی وارد می کرد تا سطح سکویی را که بار حمل می کرد بالا و پایین ببرد . این آسانسور ها بیشتر برای حمل و نقل مواد داخل کارخانه ها و معادن و انبار ها به کار برده می شود ، همچنین بیشتر در کارخانه های اروپایی استفاده می شدند .

مزایای آسانسور هیدرولیک

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مزایای این نوع از آسانسور آشنا کنیم ممنون می شویم که با ما همراه باشید .

  • از مهم ترین نکاتی که در آسانسور های هیدرولیک باید بدانید این است که این نوع از آسانسور اصلا نیازی به چاه آسانسور ندارد و به راحتی آن را می توان در نمای ساختمان ها استفاده کرد .
  • به صورت پانارومیک یا شیشه ای نصب کرد.
  • این نوع آسانسور نسبت به آسانسور های دیگر خرابی کمتر و حرکت نرم و بی صدایی دارد که نسبت به آسانسور کششی خیلی بهتر است .
  • در این نوع آسانسور موتور خانه آن ها حذف و در بالای ساختمان و کاهش هزینه ساخت این اتاق و فشاری که بر روی سازه می آید بسیار کمتر می باشد .
  • حذف موتورخانه در بالای ساختمان و کاهش هزینه ساخت این اتاق و فشاری که بر سازه ساختمان است کمتر می شود .

از علت های بی صدا بدون این نوع از آسانسور این است که موتور آن فقط در حالت رفت کابین به سمت بالا روشن و کار می کند و زمانی که آسانسور به سمت پایین می آید کابین موتور به طور کلی خاموش می شود . در آسانسور های هیدرولیک ۴۰ درصد مصرف آهن کشی کمتری نسبت به آسانسور کششی داریم و این به این معنی است که کارفرما هزینه کمتری در این پروژه بزرگ تر صرف می کند . در ادامه به برخی از مزایای این آسانسور اشاره کرده ایم که شامل موارد زیر می شود .

  • با این آسانسور امکان این را دارند که شما یک طبقه آسانسور پشت بام مناسب برای ساختمان هایی که دارای روف گاردن دارند را اضافه کنید .
  • با هر نوع پشت بامی می توان از این نوع آسانسور استفاده کرد .
  • کاهش هزینه ساخت چاهک آسانسور
  • افزایش ظرفیت کابین تا ۱۵ درصد نسبت به آسانسور کششی
  • این نوع آسانسور ایمنی بالاتر و طول عمر مفید تری نسبت به آسانسور های دیگر در رطوبت دارد . در مکان های رطوبتی ایران مانند شمال و جنوب ، آسانسور های هیدرولیکی بسیار ایده آل اند.
  • ایمنی بالا و طول عمر مفید بیشتر در محیط مرطوب
  • از این نوع آسانسور می توانید در اجرا در ساختمان های قدیمی و تاریخی و موزه ها استفاده کنید ، در ساختمان های قدیمی و یا سازه های خود ایستا برای نصب آسانسور از آسانسور های هیدرولیکی استفاده نکنید .
  • به وسیله این نوع آسانسور می توانید برای جا به جایی بار های فوق سنگین استفاده کنید .
  • سهولت و سرعت عمل در عملیات نجات اضطراری

به دلیل نبود موتور در موتورخانه و نداشتن نیاز برای رسیدن به طبقه آخر و با توجه به این موضوع که اصلا نیازی ندارد تا فک ترمز را دها کنید و بعد از آن سیم بکسل ها را بکشید تا جا به جایی برای آسانسور نشانه گزاری شود باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که سیم بکسل ها نشانه گزاری نشده باشند شما به هیچ عنوان توانایی رسیدن به طبقه بالا را نخواهید داشت اما در آسانسور های از نوع هیدرولیک حتی اگر به طور کلی برق برود و یا روغن آن تخلیه شود جک آسانسور خود به خود خودش را به پایین ترین مکان و یا همان همکف می رساند .

ایمنی در زمان وقوع زلزله

به دلیل اینکه در این نوع از آسانسور ها هیچ وزنه و یا سیم بکسلی به کار برده نشده است در زمان وقوع زلزله و تکان های شدید احتمال این که کابین سقوط کند و وزنه ها روی کابین فرود بیایند به هیچ عنوان وجود ندارد پس شما با انتخاب یک آسانسور هیدرولیک به جای انتخاب آسانسور کششی که دارای موتورخانه می باشد سلامت جان افرادی که از آسانسور استفاده می کنند را با انتخاب آسانسور های هیدرولیک تضمین می کنید .

معایب آسانسورهای هیدرولیک

جدا از مزایای بسیار زیاد آسانسور هیدرولیک این نوع آسانسور دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه شما را با معایب آن آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید . آسانسور های هیدرولیکی قدیمی خطر این که روغن آن نشتی کند را دارد و همین امر باعث آلودگی محیطی آن می شود ، همینطور آسانسور های قدیمی معمولا یک موتور خارج از تانکر دارند که باعث می شود زمانی که موتور کار می کند سرو صدا ایجاد شود .

  • این نوع آسانسور ها برای ساختمان های ۵ و یا ۶ طبقه کاربرد دارد
  • سرعت این نوع از آسانسور های نسبت های آسانسور های دیگر کمتر می باشد .
  • تقریبا همه قطعات این نوع آسانسور خارجی مس باشد و ساخت داخل نمی  باشند پس در نتیجه قیمت آن گران تر می باشد .
  • به خاطر روغن و جک و سایر اجزای این نوع آسانسور، سرویس آسانسور و نگهداری آن به تخصص بیشتری نیاز دارد و گران‌ تر است
  • عمر مفید این آسانسور به دلیل کم بودن تخصص سرویس و نگه داری آسانسور کمتر می باشد .
  • اگر آسانسور هیدرولیک کمی قدیمی باشد و در ابعاد بزرگ و در محیط های صنعتی تر به کار برده می شود در صورت نشتی روغن خطرات زیست محیطی نیز وجود دارد .

محدودیت های آسانسور هیدرولیک

این آسانسور نسبت به آسانسور های دیگر دارای محدودیت هایی می باشد که در ادامه شما را آن ها آشنا خواهیم کرد .

محدودیت ارتفاع : به دلیل این که این نوع آسانسور ها از جک استفاده می کنند محدودیت در ارتفاع داریم و مقدار این محدودیت در جک های مستقیم ۲۲ متر می باشد و محدودیت ارتفاع مفید برای جک های غیر مستقیم به ۲۸ متر هم می رسد .

محدودیت سرعت : 

  • حداکثر سرعتی که در آسانسورهای هیدرولیک می توان حرکت کرد ۱ متر می باشد و این موضوع در حالی است که امروزه شرکت میتسوبیشیی سرعت بیشتری را در آسانسور ها در نظر گرفته است .
  • در آسانسور هایی که از نوع کششی می باشند سرعت به ۲۴ متر بر ثانیه هم رسیده است پس از آن شرکت کانه آسانسور های خود را با ۱۷ متر بر ثانیه ساخته است .
  • توانسته اند به پیشرفت های چشمگیری برسند.
  • امکان ایجاد چاله آسانسور جهت نصب جک مستقیم از زیر که اگر این امکان فراهم نباشد نصاب به زحمت می افتد باید طی مراحل سخت تر و طولانی تری آسانسور هیدرولیکی را راه اندازی کند.

مشخصات فنی و ویژگی های آسانسور هیدرولیک

  • این نوع از آسانسور ها مجهز به سامانه ایمنی ضد سرقت می باشد و نیازی به گاورنر هم ندارد .
  • آسانسور هیدرولیک را می توان در مکان های با چاله کم ارتفاع نصب کرد .
  • در این نوع آسانسور نیازی به موتور خانه در بالای چاهک آسانسور نمی باشد .
  • امکان نصب آسانسور هیدرولیک در مکان هایی که چاه و چاله آسانسور پیش بینی نشده است.
  • با استفاده از آسانسور های هیدرولیک می توانید برای بالا رفتن در مصرف انرژی صرفه جویی بسیاری کنید .
  • حرکت آسانسور های هیدرولیک نرم و بی صدا می باشد .
  • برق مورد نیاز تک فاز یا سه فاز
  • در انواع مسافربر، بیمارستانی، باربر و خودرو بر با ظرفیت ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم

آسانسورهای هیدرولیک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند ؟

بیشتر این نوع از آسانسور های برای ساختمان های بین دو یا چهار ایستگاه مناسب می باشد و در بسیاری از ساختمان های بزرگ آسانسور های سنگین وزن باری و با ماشین بر از سیستم آسانسور های هیدرولیکی استفاده می کنند .

نکات کلیدی برای سفارش آسانسور هیدرولیک

زمانی که این نوع آسانسور ها را سفارش می دهید و آن ها را برای ساخت آسانسور های هیدرولیکی آماده می کنید موارد زیادی را باید مورد توجه خود قرار دهید که در این مطلب شما را با برخی از این نکات آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید .

نوع کاربری: موضوع نوع کاربردی به نوع کارایی آسانسور بستگی دارد مانند مسافر بر، دروبر، بیماربر، و باربرد متغیر می باشد .

ظرفیت مفید کابین: تعداد نفرات کابین در ساختمان به طور کلی به اندازه کابین ها بستگی دارد .

نوع کابین: نوع تازئینات کابین حال استیل،MDF، و یا ترکیبی از این دو در وزن کابین نقش مهمی دارند و باید تایین گردند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که موارد بالا فقط برخی از نکاتی بودند که در ساخت آسانسور های هیدرولیک باید آن ها را رعایت کنید .

نکات مهم در نگهداری آسانسورهای هیدرولیک

– برای ایجاد تناسب بین قطعات بایستی از بخش مکش پمپ و یا ورودی به پمپ آغاز و قطر لوله متناسب را تعیین نمود.لازم است در هنگام نصب از به وجود آوردن هر گونه خمیدگی و یا تعیین مسیر های منحنی دار پرهیز گردد .همچنین مقتضی است از حداقل اتصالات لوله ای استفاده گردد.
– با به حداقل رساندن مسیرهای منحنی از احتمال نشتی نا خواسته جلوگیری شده و از قدرت مکش پمپ نیز کاسته نخواهد گردید.
– ورودی روغن از محفظه به پمپ بایستی حتما توسط صافی مکش ۶۰-۱۰۰ پوشانده گردیده تا از ورود ذرات و آلودگی به پمپ خودداری گردد.
– روزنه های صافی باید به گونه ای انتخاب گردد که خود منجر به افت مکش نگردد.
– خروجی محفظه روغن بایستی بالاتر ازکف محفظه قرار داشته تا از هدایت آلودگی های ته نشین شده به ورودی پمپ خودداری گردد.
– در صورتی که محفظه روغن در پایین تعبیه گردد هر گونه مشکل در لوله ،دریچه ،صافی،اتصالات و غیره منجر به افت فشار مکش پمپ گردیده و باعث نفوذ هوا در لوله ها ، ایجاد سر و صدا و ارتعاش خواهد گردید.
– بدیهی است ظرفیت محفظه روغن بایستی بحدی باشد که بتواند روغن پیستون را برای حداکثر حرکت مورد نظر کابین تامین نموده،ضمنا بایستی دارای سطح خارجی کافی بوده تا بتواند با تبادل حرارت روغن به محیط اطراف ،آنرا خنک نگه دارد.
– از دیواره ها و جداره های داخلی نیز برای جداسازی و خروج هوای مخلوط با روغن نیز استفاده میگردد.چنانچه دیواره های داخلی بطرز صحیح و مناسب طراحی شده باشد میتوانند منجر به هدایت روغن با حداقل آشفتگی گردد.
– سطح روغن در کلیه شرایط باید به حدی باشد که در اثر مکش ،در دهانه ورودی منجر به تولید گرداب نگردد .
– تحت هیچ شرایطی نبایستی احتمال نفوذ گرد و خاک به داخل محفظه مقدور باشد.
– قطر جداره های خارجی محفظه بایستی به اندازه ای ضخیم و محکم باشد تا بتواند لرزش حاصل از جریان نا منظم روغن برگشتی به محفظه را خنثی نماید.
– ترجیها مناسب است در صورت نیاز در قسمت مربوط به خروجی پمپ ،لوله های انحرافی مجددا به محفظه روغن برگردند تا ورودی پمپ زیرا برگشت مجدد و طولانی مدت روغن به پمپ و عدم استفاده از کابین سبب افزایش بیش از حد حرارت روغن خواهد گردید.
– تنظیم دریچه اطمینان (فشار شکن) بایستی بر حسب کد های مربوطه انجام شود.
– کارکرد طولانی دریچه اطمینان نیز می تواند سبب افزایش بیش از حد درجه حرارت روغن گردد.
– در هنگام نصب لوله ها بایستی توجه داشت که وزن لوله ها بر پمپ تحمیل نشود.کلیه لوله ها بایستی به بخشهای ثابت و محکم سیستم و با بستهای لازم پیچ شوند.
– استفاده از لوله های قابل ارتجاع که خروجی پمپ را به سایر لوله ها متصل نماید تنها در صورتب مفید واقع خواهد بود که با احتساب شرایط و کدهای مربوطه تعبیه گردند.
– حتما بایستی از تنظیم تسمه پمپ اطمینان حاصل نمود.
– گردش طولانی پمپ در جهت مخالف سبب صدمه جبران ناپذیری خواهد گردید.

آسانسورهای هیدرولیک در ایران

به طور کلی آسانسور های از نوع هیدرولیک به دلیل توان بالایی که دارند برای بالابری وسایل سنگین ۰ تا ۲ تن مناسب می باشند ، همچنین ۹۵ درصد از آسانسور هایی که ماشین بر هستند از نوع هیدرولیک می باشند ، با این وجود در مکان های عمومی و مسکونی زمانی که فضای کافی برای آسانسور های کششی نباشد نه به دلیل توان بالای آن بلکه به دلیل فضای کم مورد نیاز از آسانسور های هیدرولیک استفاده می کنند . آسانسور های هیدرولیک در کشور خودمان بیشتر بر اساس نوع سیستمی که جک ها بر روی آن قرار داده اند دسته بندی می شوند ، مثلا آسانسور های هیدرولیک با جک از زیر، جک از بغل، car slings و.. وجود دارند.

 

قیمت این نوع از آسانسور ها بر حسب کیفیتی که دارند متفاوت می باشد ، اما اگر یک آسانسور هیدرولیک معمولی را با یک آسانسور کششی معمولی مقایسه کنیم ، قیمت آسانسور های هیدرولیکی ارزان تر می باشند ، با این وجود به دلیل خارجی بودن قطعات این نوع از آسانسور ها و نیاز به تخصص برای سرویس و نگه داری آن ها عمر مفید این آسانسور ها پایین تر می باشد و هزینه سرویس و نگه داری آن ها کمی بیشتر می باشد ، برای سرویس و نگهداری آسانسور هیدرولیک باید روغن، جک، تنظیم‌کننده شیرهای برقی، پاوریونیت و سایر اجزای این آسانسور توسط سرویسکار آسانسوری که تخصص و دانش کافی در خصوص آسانسور هیدرولیک دارد بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x