وبلاگ

آشنایی با آسانسور شیب دار و نحو کارکرد آن

آشنایی با آسانسور شیبدار و نحو کارکرد آن-ضامن صنعت

 همراهان گرامی ضامن صنعت؛ اشخاصی که دارای معلولیت هستند نمی‌توانند به راحتی از پله و یا آسانسور معمولی استفاده کنند. به همین علت آسانسور شیب دار برای این افراد کاربرد زیادی دارد. آسانسور شیب دار ساختار بسیار متفاوتی با آسانسور معمولی دارد. شیب این آسانسور در جابجایی دو کابین و یا در پاگرد پله‌ها است. آسانسور شیب دار در مکان‌های تجاری و مسکونی و با اهداف خاصی نصب می‌شوند. یکی از تفاوت‌های این آسانسور با آسانسور معمولی قابلیت بالا رفتن از پاگردهای مارپیچ است. بنابراین در صورتی که نتوان از آسانسور معمولی برای افراد معلول استفاده کرد آسانسور شیب دار اهمیت ویژه‌ای دارد. 

آسانسور شیب دار در هر جابه جایی یک کابین و یک یا دو مسیر شیب دار یک شیب دارد. این نوع آسانسورها قابلیت بالا رفتن از پاگردهای مارپیچ را دارند ولی آسانسورهای استاندارد فاقد این ویژگی هستند. آسانسورهای شیب دار قابل استفاده در مکان های مسکونی و تجاری است و با اهداف خاصی نصب می شوند.

در مواقعی که برای دسترسی به طبقات بالا نمی توان از آسانسورهای معمولی استفاده کرد و در مکان های شیب دار مانند پله ها، برای جابه جایی افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند آسانسورهای شیب دار به کار گرفته می شوند.

آسانسور شیب دار چیست؟

ساختار آسانسورهای شیب دار متشکل از یک ریل و یک صندلی متصل به آن است .از این آسانسورها برای بالا رفتن از پله توسط افراد دارای ناتوانایی حرکتی و مشکلات جسمی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای اهداف صنعتی و ساختمانی نیز می توان از این تجهیزات بهره برد. مثلا گاهی جابجایی مواد و وسایلی برای بردن به مکان های با ارتفاع بالا مشکل است که استفاده از این آسانسورها کار را بسیار راحت می کند.

انواع آسانسور شیب دار از نظر نوع کارکرد

از لحاظ نوع کارکرد این آسانسورها به پنج دسته مختلف تقسیم می شوند که شامل آسانسورهای کششی، هیدرولیک، وینچی، مغناطیسی و کارگاهی می شوند.

  1. آسانسورهای کششی: این آسانسور در ساختمان خود شامل یک فلکه، تعدادی کابل فولادی، کابین، وزن های آسانسور ، موتور و قاب فلزی است. کابل های فولادی بر روی فلکه آسانسور قرار دارند و از یک طرف به وزنه های آسانسور و از سمت دیگر به کابین متصل می شوند. این وزنه ها در داخل قاب فلزی به نام قاب وزنه قرار داده شده اند. نیروی حرکتی آسانسور شیب دار کششی توسط یک موتور که در بالای چاه آسانسور نصب است، تامین می گردد. در بعضی از آسانسورهای شیب دار این موتور در پایین کنار چاهک و در موتورخانه نصب می شود.
  2. آسانسور شیب دار هیدرولیک: این آسانسورها در بین مصرف کنندگان خانگی نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده اند. از ویژگی های مهم آسانسور شیب دار هیدرولیکی می توان به سهولت در تعمیر، خرابی بسیار کم و داشتن حرکتی نرم در آغاز حرکت اولیه اشاره کرد. همچنین در طراحی این آسانسورها کادر وزنه و سیم فولادی (بکسل) را حذف کرده اند و تبدیل به آسانسورهای شیب دار زیبا و شیشه ای شده اند.
  3. آسانسورهای وینچی: این آسانسور شیب دار توسط طناب فولادی(بکسل) یا زنجیر آویزان می شود و نیروی حرکتی خود را از طریق نیروی رانشی تامین می کند. در آسانسورهای شیب دار وینچی، قاب وزنه حذف شده است.
  4. آسانسورهای شیب دار مغناطیسی: روی دیواره چاه این آسانسور شیب دار ریل‌ ها و تجهیزاتی وجود دارند که بوسیله مغناطیس دائم می توانند به عنوان استاتور موتور عمل کنند و کابین آسانسور نیز در نقش روتور انجام وظیفه کند. در آسانسور شیب دار مغناطیسی جریان برق به استاتور متصل شده و بعد از ایجاد میدان مغناطیسی به موتور می رسد. جریان برق از طریق سیم پیچ های استاتور به سیم پیچ های روتور رسانده می شود و نیروی مورد نیاز برای حرکت کابین آسانسور را تامین می کند.
  5. آسانسورهای کارگاهی: این آسانسورهای شیب دار برای انجام راحت و سریع کارهای ساختمان سازی و سازه های بلند بیشترین کاربرد را دارند. آسانسورهای شیب دار کارگاهی قابلیت مونتاژ شدن از آغاز کار و افزایش ارتفاع همزمان با سازه ساختمانی را دارد و می تواند در ارتفاع های بالاتر از ۵۰۰ متر کار کند. این نوع آسانسور در ظرفیت های ۱ و ۱.۵ و ۲ تن ساخته می شوند.

اجزای آسانسور شیب دار

اجزای ساختمان آسانسورهای شیبدار همانند تجهیزات آسانسورهای معمولی است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  1. .درب آسانسور:  این قطعه از آسانسور شامل دو بخش درب کابین آسانسور و درب طبقات می شود. جنس درب آسانسور از فلز ساخته شده و متعلقات دیگری نیز دارد.
  2. سیم بکسل:  به منظور آویزان کردن کابین و وزنه ‌های متعادل در آسانسور از سیم بکسل استفاده می شود. هنگام خرید سیم بکسل باید به نوع فولاد به کار رفته در ساخت آن، تک سیم ها و مقطع آن ها توجه کرد.
  3. ۳.تراول کابل آسانسور: برای اینکه کابین آسانسور به شکل صحیحی به مکان مورد نظر برود از تراول کابل آسانسور استفاده می شود. این قطعه وظیفه انتقال فرمانی را که از طبقات و شستی کابین آسانسور به تابلوهای فرمان داده می شود را دارد. همانطور که از اسم این کابل‌ها برمی‌آید، انتقال‌دهنده فرمان‌های صادر شده از طبقات و شستی کابین آسانسور به تابلو فرمان هستند تا کابین آسانسور به درستی به محل مورد نظر فراخوانی شوند. تراول کابل آسانسور از جنس‌ های مختلفی مانند مس، نیمه مس و یا با روکش مس و در اندازه‌ های ۱۲، ۱۸، ۲۰ و ۲۴ به صورت رشته‌ای ساخته می شود.
  4. پریل آسانسور:  وظیفه این قطعه از آسانسور شیب دار هدایت کابین و وزنه تعادل در مسیر حرکت می باشد. جنس پریل از فلز و به شکل T  ساخته شده است.

علاوه بر اجزایی که برای آسانسور شیب دار برشمردیم، قطعات دیگری شامل انکودر، فتوسل، متعلقات درب و ریل مانند براکت ریل، پیچ و مهره، کمان مکانیکی، پیچ و مهره و لقمه پیچ در ساخت آسانسور به کار می رود. همچنین متعلقات راه‌ اندازی آسانسور از قبیل گاورنر، تابلو برق، شستی آسانسور و متعلقات مکانیکی نیز برای اجرای آسانسور استفاده می شود.

نحوه کار کردن آسانسور شیبدار چگونه است ؟

آسانسورهای شیبدار برای حرکت در مسیرهای غیر عمودی و دارای شیب کاربرد بسیاری دارند و تکمیل کننده خدماتی است که پله های برقی به کاربران می دهند. نحوه کارکرد این آسانسورها به این ترتیب است که توسط یک موتور محرک و سیم بکسل می تواند امکان حرکت مورب کابین بر روی ریل های راهنما را فراهم کند. در آسانسورهای اولیه، چرخ هایی به صورت داخلی و بیرونی وجود داشتند که وظیفه کفشک را انجام می دادند.

از لحاظ ظاهری چرخهای بیرونی لبه دار بودند که با ریل راهنما درگیر می شدند و می توانستند کابین را به سمت بالا و پایین به حرکت در آورند. اما بر عکس چرخ های داخلی بدون لبه بودند و می توانند روی ریل های راهنما بلغزند و کابین را حرکت دهند.

بررسی اندازه‌های آسانسور شیب دار

گفتیم که بیشترین کاربرد آسانسور شیب دار برای انتقال افراد معلول و ناتوان به طبقات بالاتر است. به منظور بهبود کارایی این آسانسور باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

  • ابعاد کابین: حداقل ۱۴*۱۱ سانتی متر
  • عرض درب کابین: حداقل ۸ سانتی متر برای عبور راحت ویلچر از درب
  • مجهز به سیستم تراز طبقه برای انتقال راحت افراد معلول
  • امکان باز ماندن درب کابین آسانسور شیب دار بیش از آسانسور معمولی

آسانسور شیبدار تا چقدر ارتفاع و شیب را می تواند تحمل کند

آسانسورهای شیب دار بر اساس فناوری پایه ای که در طراحی آسانسورهای معمولی و عمودی به کار رفته است، ساخته شده اند. تجهیزات آسانسور قابلیت سازگاری با سیستم هایی با دامنه ۱۰ درجه از عمودی را دارند. ولی برای ایجاد شیبی بیشتر از ۲۰ درجه از عمودی در آسانسورها باید قطعات و تنظیمات اضافی صورت گیرد.

در ساخت بیشتر آسانسورهای شیب دار از مواد آلومینیومی و فولادی استفاده می شود. نیروی مورد نیاز برای حرکت این آسانسورها از طریق موتورهای برقی و با کنترل های الکترونیکی دکمه فشار تامین می شود.

قیمت و خرید آسانسور شیبدار 

شما برای اطلاع دقیق از قیمت آسانسور شیب دار باید موارد زیر را بررسی نمایید.

  • ارتفاع ساختمان
  • تجهیزات آسانسور شیب دار
  • ترافیک ساختمان
  • ویژگی‌های ساختمان
  • سرعت آسانسور
  • ایرانی یا خارجی بودن برند
  • نوسانات ارز و دلار
  • تحریم‌ها

ضامن صنعت در حوزه  تعمیر آسانسور و تجهیزات و قطعات آن فعال است و انواع خدمات  آسانسورهای شیب دار و معمولی را با قیمتی مناسب عرضه می کند. جهت استعلام قیمت خدمات آسانسور می توانید با کارشناسان این شرکت ارتباط برقرار کنید.

برای تعیین قیمت آسانسور شیب دار عوامل داخلی شامل تعداد طبقات ساختمان، میزان تردد در آسانسور ، مشخصات ساختمان، سرعت آسانسور و قطعات آسانسور اثر گذار هستند. همچنین فاکتورهای بیرونی مانند برند ایرانی و یا خارجی، نوسانات ارز و تحریم ها می توانند در قیمت خرید آسانسور موثر باشند.

تولیدات داخلی به دلیل اینکه تمام قطعات و مراحل ساخت آسانسور در داخل تولید می شود، قیمت پایین تری دارند. اما وجود تحریم ها و نوسانات ارز در صورتی که کنترل نشوند می توانند به شدت باعث افزایش قیمت آسانسور شوند. ممکن است نیاز به وارد کردن قطعه ای خاص باشد که یا به دلیل تحریم ها امکان وارد کردن آن قطعه وجود ندارد.

جمع بندی

در گذشته آسانسور شیب دار قابلیت تردد در مسیرهای شیب دار را داشت. امروزه این نوع آسانسور امکان حرکت در مسیرهای عمودی و منحنی را نیز دارد. استفاده از آسانسور شیب دار در کارگاه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و تجاری رایج است. افراد معلول با استفاده از این آسانسور به راحتی در مسیرهای شیب دار و بین طبقات رفت و آمد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x