وبلاگ

آشنایی با ریل آسانسور و عملکرد آن

آشنایی با ریل آسانسور و عملکرد آن -ضامن صنعت

ریل آسانسور بدون هیچ اغراقی یکی از قسمت های بسیار مهم آسانسور به حساب می آید که می تواند از لحاظ امنیتی عملکرد ویژه ای داشته باشد و به همین دلیل ریل را به عنوان یک هدایتگر در آسانسور در نظر می گیرند و توجه داشته باشد که تولید و طراحی ریل آسانسور به گونه‌ای است که کاملا مستقیم بتواند از هرگونه منحرف شدن آسانسور جلوگیری نماید که هر کدام از این موارد می‌تواند در ضخامت های گوناگون با جنس های متفاوت که اکثرا فلزی هستند مورد استفاده قرار گیرد که در این بین، شما اگر به کاربرد ریل آسانسور آگاه باشید، به خوبی می دانید که تا چه حد کیفیت و جنس قابل قبول آسانسور می‌تواند نکته مهمی باشد تا شما در هنگام خرید به آن بی ‌توجه و بی اهمیت نباشید.

 

ریل‌های راهنما وظیفه حفظ ایمنی حرکت کابین را نیز به عهده دارند، زیرا ترمز ایمنی اضطراری (پاراشوت)بر روی این ریل های راهنما عمل می‌کند. با توجه به اینکه ریل‌ها در آسانسور اهمیت زیادی دارند، هرگونه اختلال و مشکل در آن ها می‌تواند کل عملکرد و کارایی دستگاه را مختل کند. به همین دلیل است که این ریل‌ها را از فولاد می‌سازند تا جنسی مستحکم و مقاوم داشته باشد.

 

نکات مهم برای خرید ریل آسانسور

 

با توجه به کاربرد ریل آسانسور بهتر است بدانید که اصولا ریل آسانسور می تواند مقاومت و دوام اصلی آسانسور را در مقابل انواع نوسانات به بهترین شکل ممکن حفظ کند و در زمانی که ترمز اضطراری فعال است کابین را هرچه سریعتر متوقف نماید و کاربرد ویژه دیگر را شما می توانید در کم کردن بی نظیر ارتشاعات افقی در نظر بگیرید که در این بین، کابین و وزنه هر کدام می‌تواند تعادل را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند؛ چراکه ریل باید بتواند کابین و وزنه را در جهت عمودی و مسیر مناسب نگه دارد و بهترین کار این است که شما در زمان خرید ریل مناسب سعی کنید به سرعت، ارتفاع و ظرفیت آسانسور نیز توجه کلیدی داشته باشید؛ چرا که این موارد از جمله موارد بسیار مهم، حیاتی و قابل توجه برای انتخاب یک ریل مناسب آسانسور محسوب می شود.

شما می توانید با استفاده از ریل آسانسور ایرانی که از تکنولوژی کشش سرد در تولید آن استفاده شده است، به راحتی به عنوان یک قطعه مهم آسانسور استفاده کنید؛ چرا که نصب آن در قسمت چاه آسانسور انجام می‌شود و از لحاظ ایمنی و امنیت شما می توانید آن را یک قطعه مهم و کاربردی در نظر بگیرید و به همین دلیل است که امروزه کاربرد ریل آسانسور تا این حد مورد توجه قرار گرفته است، عمدتا ریل را به صورت عمودی در چاه قرار می دهند تا بتوانند به واسطه محکم بودن خود به بدنه چاه آسانسور متصل شود همچنین تولید ریل آسانسور در مقطع T باعث می شود تا در طول های ۵ متری بتواند با جنس فولاد به راحتی مورد کاربرد واقع شود و از ریل های بی‌کیفیت و نامناسب چنانچه استفاده کنید صددرصد در جهت افقی می‌تواند برای شما مشکلات زیادی را به وجود آورد. شما در سایز های مختلف می توانید انواع ریل با کیفیت آسانسور را مورد کاربرد قرار دهید.

 

 آشنایی با وظایف ریل آسانسور 

 

همانطور که قبلا نیز اشاره شد وظیفه اصلی ریل آسانسور هدایت آسانسور و کادر وزنه در چاه آسانسور است، از دیگر وظایف ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر نیرو‌های خارج از مرکز که باعث نوسان کابین می‌شود
  2. ارتعاشات افقی را به کمترین تعداد موجود می‌رساند
  3. متوقف کردن کابین آسانسور در زمان پاراشوت

وظیفه اصلی ریل آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟-ضامن صنعت

چطور میتوانیم ریل آسانسور مناسب را انتخاب کنیم؟

 

ریل‌های آسانسور ابعاد گوناگونی دارند که در برندهای مختلفی توزیع شده اند. ریل های آسانسور ایرانی یکی از بهترین این محصولات است که کاملاً مطابق با استاندارد بین المللی و مقاومت عالی به تولید رسیده است. طول ریل آسانسور ۵ متر بوده و در مواقعی نیز از ریل هایی با طول ۳ متر نیز استفاده می‌کنند.

 

ریل‌های آسانسور معمولا با ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شود که رایج ترین آن‌ها ۴ سایز T5،T9 ،T16، T125 است که با توجه به سرعت، ظرفیت و ارتفاع آسانسور انتخاب می‌شوند.

 

 

ریل آسانسور ارتفاع چاه آسانسور ظرفیت آسانسور سرعت آسانسور
T5 کمتر از ۱۵ متر حداکثر ۴ نفر حداکثر ۱ متر برثانیه
T9 کمتر از ۳۰ متر حداکثر ۷ نفر حداکثر ۱.۲ متر برثانیه
T16 بین ۳۰ تا ۵۰ متر حداکثر ۱۲ نفر حداکثر ۱.۶ متر برثانیه
T125 بیشتر از ۵۰ متر بالای ۱۲ نفر بیشتر از ۱.۶ متر برثانیه

 مراحل نصب ریل آسانسور چه اهمیتی دارد؟

 

نصب ریل آسانسور حتماً باید به دست متخصصین با تجربه انجام پذیرد. چرا که نصب غیر اصولی این قطعه منجر به بروز تغییرات در مقاومت اصطکاکی ریل آسانسور می‌شود.

جهت نصب صحیح ریل‌های آسانسور، ابتدا باید چاه آسانسور شاقول شده و اندازه مناسب آن مطابق با نقشه‌های طراحی شده تعیین و مشخص شود. باید توجه داشت که ریل‌ها در محل اتصال به یکدیگر باید کاملا در یک‌ راستا قرار بگیرند؛ یعنی جلو یا عقب نباشند.

 

ریل آسانسور و کاربرد آن -ضامن صنعت

 

همراهان گرامی ضامن صنعت؛در نظر داشته باشید که نصب ناصحیح این دستگاه می تواند عملکرد آسانسور را به طور کلی بر هم بزند و خسارات زیادی ایجاد نماید.

نکته حائز اهمیت بعدی که کارشناسان ما هنگام خرید آسانسور به مشتریان گوشزد می کنند اینست که این قطعات در زمان‌های خاصی حتماً باید روغن کاری شوند، در غیر این صورت صداهای ناهنجاری از خود نشان خواهند داد.

 

قیمت ریل آسانسور به چه صورت است؟

 

قیمت ریل آسانسور مطابق با نوع استانداردها و درصد کیفیت آن‌ها تعیین می گردد. ریل آسانسور هیدرولیک یا توجه به نوع عملکرد و کارایی که دارد، قیمت‌های متنوعی را به خود اختصاص داده است که بر اساس میزان مرغوبیت، کیفیت آلیاژ مورد استفاده، مقاومت قطعه و نوع برند آسانسور هیدرولیک بالا و پایین می‌شوند.

عامل مهم که در قیمت ریل تاثیر گذار است، انتخاب ریل گرم یا سرد می باشد. شمش فولادی با استفاده از ماشین آلات متفاوت در دماهای مختلف و با روش‌های متعددی به اشکال گوناگون در می‌آید. یکی از این روش‌ها نورد به دو روش سرد و گرم است. در نهایت این نکته مهمی است که ریل نورد سرد در کشور ما قیمت بالاتری دارد.

ما در این مقاله از ضامن صنعت؛  شما را با کاربرد ریل آسانسور آشنا کردیم؛ چرا که انواع ریل آسانسور ایرانی با هر نوع تولیدی در کشش گرم و سرد می‌تواند مزیت و تفاوت های خاصی را به نمایش بگذارد. اما شما باید بدانید که بهتر است از جنس فولاد سرد انتخاب کنید؛ چرا که جنس فولاد سرد دوام بیشتری نسبت به جنس فولاد گرم دارد و به همین دلیل شما بهتر است در این بین با انتخاب ریل مناسب آسانسور سعی کنید در ابتدا به کیفیت و دوام بیندیشید.

مهمتر از همه اگر قصد دارید که برای ارتفاعات بالا از ریل استفاده کنید، در از ریل هایی که ماشین کاری شده هستند می تواند استفاده نمایید که گزینه مقرون به صرفه‌ تری هستند و برای افزایش طول عمر ریل صددرصد ریل های ماشین کاری شه مقرون به صرفه معرفی می شوند و همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد ریل هایی که با روش ماشینکاری ساخته می شوند می توانند سرعت بیشتری داشته باشند و تولید آنها بسیار اقتصادی است؛ چرا که تولید انواع مختلف ریل به واسطه استاندارد بین المللی آن در نظر گرفته می شود و شما از انواع ریل های آسانسور برای هدایت کابین، هدایت وزنه و همچنین کم کردن ارتعاشات شده افقی و وزن تعادل می توانید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x