وبلاگ

آشنایی با پر سرعت ترین آسانسورهای دنیا

آشنایی با پر سرعت ترین آسانسورهای دنیا-ضامن صنعت-

 همراهان گرامی ضامن صنعت، شاید باورش کمی سخت باشد که روز به روز به رشد و پیشرفت سریع ترین آسانسورهای جهان افزوده می شود و از جدیدترین فناوری های روز دنیا در طراحی این پروژه استفاده می شود. سریع ترین آسانسورهای جهان یک سری ویژگی های مشترک دارند و یک سری تجهیزات متمایز که سبب می شود کلاه از سر هر بیننده ای بیفتد.

با گذشت زمان و افزایش طبقات آسمان خراش‌ها زمان رسیدن به طبقات بالا بسیار طولانی می‌شد. به همین خاطر سازنده‌های آسانسور، آسانسور‌های با سرعت انتقال بالا ساختند تا دسترسی به طبقات بالای برج‌ها آسان شود.
آسانسورها نیز مانند تمام دستگاه‌های الکترومکانیکی در طول زمان دچار پیشرفت‌های جزیی و حتی کلی بسیاری شده اند. یکی از مولفه‌های سیستم‌های آسانسور،سرعت آسانسور است که از دیرباز تاکنون همواره برای ارتقای آن، شرکت‌های مختلف آسانسور در رقابت بوده‌اند. سرعت آسانسور فاکتور بسیار مهمی برای کنترل ترافیک در ساختمان‌ها می‌باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین ملاک‌های خرید آسانسور در آسمان‌خراش‌های بزرگ، سرعت آسانسور است. رقابت شرکت‌های آسانسور برای طراحی و ساخت سریع ترین آسانسور هر روز وارد فاز جدیدتری می‌شود. به گونه‌ای که هرساله لیست سریع ترین آسانسورهای دنیا دچار تغییر می‌شود. سریع‌ ترین آسانسورهای دنیا در کشورهای مختلف نصب و راه‌اندازی می‌شوند.
رقابت بدون وقفه در افزایش سرعت حرکت بین صنعت حمل و نقل عمودی و صنعت حمل و نقل افقی همچنان با شدت ادامه دارد، همانطوریکه برای انواع اتومبیل جاده و اتوبان مناسب با سرعتهای بالا تامین می گردد. برای آسانسورهای جدید نیز باید شرایط حرکت با سرعتهای بالا فراهم شود. وقتی صحبت از ساختمان هایی با صدها متر ارتفاع می شود، تامین آسانسورهای سرعت بالا برای این برج ها بلند مرتبه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
با نگاهی به رشد سرعت آسانسور این حرکت از قبل از دهه ۱۹۷۰ از ۲ متر بر ثانیه شتاب گرفته و تا سال ۲۰۱۴ به ۱۸ متر بر ثانیه رسیده و با پیشرفت فن آوری های نوین در صنعت آسانسور همچنان رو به افزایش می باشد.

در طراحی سریع ترین آسانسورهای جهان، موتورهای مغناطیسی همزمان و همینطور طناب هایی که بسیار مستحکم هستند و یک واحد کنترل محدود نیز وجود دارد. اگر قصد دارید با سریع ترین آسانسور جهان آشنا شوید، برج یادبود یوکوهاما پیشنهاد خوبی است. برجی که آسانسور آن رتبه دوم را کسب کرده است و می تواند ارتفاع ۷۴۹ متری را تنها در ۶۰ ثانیه طی کند.

 

طبق اسناد و مدارک کشف شده، اولین آسانسور جهان در ۲۳۶ سال پیش از میلاد مسیح، توسط ریاضیدان و مخترع یونانی یعنی ارشمیدس و با استفاده از نیروی انسانی، طناب و قرقره‌ی بالابر ساخته شد. آسانسور هزاران سال است که مورد استفاده‌ی بشر بوده است.

 

البته آسانسورهای عهد باستان، عمدتاً دستگاه‌هایی ابتدایی بودند که با نیروی انسان یا حیوانات، پارسنگ (وزنه‌ی متعادل کننده)، طناب و قرقره‌ی بالابر کار می‌کردند. در اواسط صده‌ی ۱۸۰۰، فناوری تا جایی توسعه یافته بود که بشر توانست با استفاده از قدرت آب و بخار دست به ساخت آسانسور بزند؛ اما با وجود پوسیده شدن طناب این آسانسورها طی زمان، استفاده از این بالابرها زیاد هم امن نبود. این روند با اختراع یک ترمز امنیتی توسط الیشا اوتیس در سال ۱۸۵۲ تغییر یافت. این ترمز امنیتی از سقوط کابین آسانسور در صورت پاره شدن طناب آن، جلوگیری می‌کرد. در سال ۱۸۵۷، اولین آسانسور او که دارای ترمز امنیتی بود، به بازار عرضه شد. این پیشرفت انقلابی موجب توسعه‌ی آسمان‌خراش‌ها در سراسر دنیا شد.

 

ویژگی سریع ترین آسانسورهای جهان

 

وقتی طبقات آسمان خراش ها در دنیا بیشتر می شود، سریع رسیدن به طبقات یکی از مهمترین قابلیت هایی است که باید به آن پرداخته شود. یکی از سریع ترین آسانسورهای دنیا در مرکز امور مالی سی تی اف شهر گوانجوی چین بهره برداری شده است. ارتقاعی عملکرد و سرعت بالا یکی از مهمترین ویژگی های این آسانسور است.

در طراحی سریع ترین آسانسورهای جهان، موتورهای مغناطیسی همزمان و همینطور طناب هایی که بسیار مستحکم هستند و یک واحد کنترل محدود نیز وجود دارد.

ویژگی های سریع ترین آسانسورهای دنیا به صورت لیست وار:

 

  • استفاده از قطعات آسانسور با کیفیت بالا
  • استفاده از موتور مغناطیسی همزمان
  • طناب های فوق مستحکم
  • واحد کنترل محدود
  • ترمز های مقاوم در برابر حرارت
  • سرویس توقف اضطراری استاندارد
  • فناوری تنظیم فشار هوای کابین

سریع ترین آسانسورهای جهان را بشناسید

از روزی که سریع ترین آسانسورهای جهان معرفی شدند، تلاش و رقابت بر روی رشد آسانسورهای دیگر بیشتر شد. مثلاً یکی از سریع ترین آسانسورهای دنیا در برج تایپه ۱۰۱ قرار دارد. این برج بلندترین برج تایوان محسوب می شد و رتبه ۸ از نظر بلندی در دنیا را کسب کرده است. آسانسور این برج می تواند ارتفاع ۱۰۰۹ متر را در عرض یک دقیقه طی نماید و برای طی کردن ارتفاع برج تنها ۳۰ ثانیه زمان نیاز است. این برج مشهور به ساختمان وسط آسمان ها است و یک نماد دید شهری خوب را شامل شده است.

در لیست سریع ترین آسانسورهای جهان، آسانسور برج خلیفه رده سوم را به خود اختصاص داده است و برای طی کردن ۶۰۰ متر ارتفاع یک دقیقه زمان کفایت می کند. این برج ۸۲۸ متر ارتفاع دارد و اگر قرار است از سانسور آن استفاده شود تنها ۸۶ ثانیه کافی خواهد بود. برج خلیفه در داخل پارکی هم اسم خود قرار دارد و دومین ساختمان بلند در دنیا است. البته این برج شامل آسانسورهای مختلفی است که برای بخش های جداگانه آن طراحی شده است.

سریع ترین آسانسورهای جهان در چین

 

برج شماره ۳ تجارت جهانی چین، ۳۳۰ متر ارتفاع دارد و آسانسوری که در این برج کارگزاری شده است رتبه ۳ در دنیا را از نظر سرعت کسب کرده است. این آسانسور ارتفاع ۶۰۰ متر را تنها در یک دقیقه طی می کند و به نوعی از زمین تا بام برج تنها ۳۳ ثانیه نیاز دارد. این برج رتبه ۲۳ام در بین ساختمان های چین را کسب کرده و رتبه ۶۳ در بین ساختمان های بلند دنیا را دارد.

آسانسوری که در برج جین مائو کارگزاری شده است، به سادگی و در عرض یک دقیقه ارتفاع ۵۴۵ متری را طی می کند! از زمین تا بام این برج تنها ۴۶ ثانیه است. برج جین مائو تهمین ساختمان بلند در چین است و رتبه ۱۸ در ساختمان های بلند جهان را کسب کرده است و آسانسوری که در این برج دیده می شود پنجمین آسانسور سریع دنیا است.

مرکز مالی جهانی شانگهای نیز شامل پر سرعت ترین آسانسور جهان است که هم ردیف با برج شماره ۳ تجارت جهانی چین است. این آسانسور نیز رتبه ۳ در دنیا را از نظر سرعت کسب کرده است و برای طی کردن ارتفاع ۶۰۰ متری تنها یک دقیقه زمان نیاز دارد. برای اینکه از زمین تا بام برج طی شود نیاز به زمان ۴۹ ثانیه ای خواهد بود. دومین هتل مرتفع دنیا در این برج قرار دارد.

معرفی سریع ترین آسانسور جهان در ژاپن

پیشرفته ترین آسانسور جهان مربوط به ساختمان ۶۰ سان شاین یکی از پدیده های عجیب در دنیا محسوب می شود. این آسانسور نیز رتبه سوم را به صورت مشترک با سایر آسانسورهای سریع دنیا کسب کرده است و ارتفاع ۶۰۰ متری توسط این آسانسور تنها در یک دقیقه طی می شود. این برج تا سال ۱۹۸۵ بلندترین برج آسیا محسوب می شد.

اگر قصد دارید با سریع ترین آسانسور جهان آشنا شوید، برج یادبود یوکوهاما پیشنهاد خوبی است. برجی که آسانسور آن رتبه دوم را کسب کرده است و می تواند ارتفاع ۷۴۹ متری را تنها در ۶۰ ثانیه طی کند. این برج دارای ساختمانی است که تا سال ۲۰۱۴ رتبه اول از نظر بلندترین ساختمان را داشت و به نوعی طی کردن برج از زمین تا بام تنها ۲۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

سریع ترین آسانسورهای جهان در آمریکا

 

برج جان هنکاک یکی از برج های مشهور در آمریکا است که ارتفاع ۳۴۴ متری را به خود اختصاص داده است و رتبه ۸ در بین برج های بلند در آمریکا را شامل می شود و همینطور رتبه ۱۵۰ ساختمان بلند دنیا را کسب کرده است. آسانسور این برج ارتفاع ۵۴۸ متر را در زمان یک دقیقه طی می کند. از کف تا بام برج تنها ۳۸ ثانیه زمان را به خود اختصاص می دهد. این ساختمان ۹۴ طبقه دارد و برای اینکه بدون آسانسور به طبقه آخر برسید باید از ۱۶۳۲ پله عبور نمایید.

ویژگی های مهم آسانسور جدید میتسوبیشی

در طراحی آسانسور جدید میتسوبیشی از قرقره استفاده شده است و مجموعه ای از کابل های فولادی در یک سوی آن وجود دارد. یک وزنه تعادل ۱۳ تنی را نیز شامل می شود و موتوری با قدرت ۳۱۰ کیلووات را شامل شده است که محور بالای آسانسور به سمت بالا و پایین را در بر می گیرد.

مطالعه کنید  بالابر ویلچر

از رایانه ای مرکزی استفاده شده است که زمان و نظم حرکت آسانسور را تعیین می کند. در بالا و پایین این آسانسور از پوشش های آلومینیومی استفاده شده است که سبب می شود مقاومت هوا کاهش یابد و صدای بار نیز با کاهش همراه باشد.

در طراحی این آسانسور از چرخ دنده های ایمنی استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و شوک و سایش دارند و همینطور یک میانگیر روغن هیدرولیک را نیز شامل می شود که برای جذب شوک در پایه استفاده می شود. این آسانسور به طور کلی دارای ویژگی های منحصر به فردی است و می تواند آینده ای پرسرعت تر را رقم بزند.

آسانسورهای آینده

ایده‌های بسیاری برای بهبود و طراحی نوآورانه‌ی آسانسورهای آینده وجود دارد. یک شرکت آسانسور سازی آلمانی به نام Thyssenkrupp، در حال کار روی آسانسورهای چندگانه درون یک چاه آسانسور است. چگونگی کار کردن این سیستم، به نحوه‌ی طراحی ساختمان و آسانسور مورد نظر بستگی دارد اما به‌لحاظ تئوری، گفته می‌شود که سیستم آسانسور مذکور به ذخیره انرژی کمک می‌کند، رفت و آمد را سریع‌تر کرده و با وجود فقط یک چاه آسانسور، فضای بیشتری در اختیار ساختمان قرار می‌دهد. عملی شدن این ایده بسیار قریب‌القوع است اما شرکت Thyssenkrupp در حال کار روی یک اختراع بلند پروازانه‌ی دیگر نیز هست که طی آن، آسانسورها با استفاده از «شناوریِ مغناطیسی» به حرکت در خواهند آمد. به‌طور ساده‌تر، کابین آسانسور با استفاده از یک سیستم مغناطیسی در چاه آسانسور شناور خواهد ماند. این‌گونه فناوری‌ها موجب احداث ساختمان‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف می‌شود و دیگر نیازی به ساخت آسمان‌خراش نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x