وبلاگ

آشنایی با کفشک آسانسور و کاربرد آن

آشنایی با کفشک آسانسور و کاربرد آن-ضامن صنعت

همراهان گرامی ضامن صنعت ، کفشک آسانسور یکی از قطعات مهم و کاربردی در آسانسورها می باشد و در انواع مختلفی با قیمت های متفاوت توسط برندهای زیادی تولید و روانه بازار می شود. نصب کفشک آسانسور به عنوان یک قطعه مکانیکی در انواع آسانسورها ضروری است. در این مقاله به معرفی این قطعه، کاربرد و ویژگی های آن می پردازیم و اشاره ای به بهترین برندهای تولید کننده کفشک آسانسور می کنیم.

کفشک آسانسور چیست ؟

به کارگیری کفشک آسانسور سبب ایجاد حرکت روان و نرم وزنه تعادل و کابین می شود و با حرکت خود در امتداد ریل های راهنما نقش هدایت کننده را بر عهده دارد. به عبارت دیگر زمانی که آسانسور حرکت می کند کفشک ها بر روی ریل ها می لغزند و می توانند حرکت کابین و وزنه تعادل را راحت کنند. بنابراین عملکرد و کیفیت کفشک ها و ریل ها نسبت به سایر قطعات آسانسور روی راحتی حرکت آسانسور موثر هستند. محل نصب کفشک های آسانسور در در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل می باشد.

کارایی کفشک آسانسور

کفشک آسانسور کارایی و کاربرد مختلفی دارد که اصلی ترین آن ها همان هدایت آسانسور و ایجاد لغزش بین وزنه تعادل و کابین است. همچنین کفشک آسانسور در ایجاد حرکتی نرم و یکنواخت بین کابین و وزنه تعادل نیز نقش مهمی دارد. ریل های آسانسور در طول های مشخصی ساخته و وارد بازار می شوند هنگام استفاده از این ریل ها در طول مسیر باید به یکدیگر متصل گردند. وقتی که آسانسور از کابین و وزنه تعادل عبور می کند در قسمت این اتصالات لرزش ها و ارتعاشاتی ایجاد می شود. این ارتعاشات و صدا ها به کمک کفشک آسانسور به حداقل می رسند و در نتیجه باعث ایجاد حرکت روان کابین و کادر وزنه آسانسور می گردد.

معرفی بهترین کفشک آسانسور

همانطور که می دانیم در حال حاضر شرکت ها و برندهای مختلفی در حوزه تولید قطعات آسانسور در ایران فعال هستند که محصولات خود را با کیفیت ها و قیمت های متفاوت به مصرف کنندگان ارائه می کنند. در این قسمت از مقاله به معرفی چند برند تولید کننده بهترین کفشک آسانسور اشاره می کنیم.

  • کفشک آسانسور پرشیا

این شرکت یکی از بهترین برندهای کفشک آسانسور در ایران است؛ زیرا محصولات بسیار باکیفیت و مرغوبی را در زمینه آسانسور و قطعات آن تولید می کند.

  • خرید بهترین برند کفشک سنگین آسانسور از جی لیفت

براساس نوع آسانسور باید کفشک آسانسور در نوع و ظرفیت مناسب خریداری شود. کفشک تی ۱۶ سنگین جی لیفت از نوع کفشک های لغزی فنری است که در آسانسورهای با ظرفیت بیشت راز ۱۰ نفر نصب می گردد. این قطعه باید براساس ظرفیت خود از مقاومت بالایی در مقابل سایش و شوک در هنگام پاراشوت باشد. این کفشک های سنگین به دو نوع سنگین و نیمه سنگین تقسیم می شوند و از لحاظ وزنی با هم تفاوت دارند ولی از نظر ظاهری شبیه هم هستند.

  •  کفشک رولر آسانسور T16

در حال حاضر کفشک های رولی برای کفشک های سایشی جایگزینی خوبی در سراسر دنیا معرفی شده اند. کفشک آسانسور سایشی به دلیل معایبی چون اتلاف انرژی، روغن کاری دائمی و عدم حرکت نرم کابین داخل ریل ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. کفشک های رولی ساخت ایران به دلیل داشتن مزایایی زیر می تواند به جای کفشک های سایشی در انواع آسانسورها نصب گردد.

  • آلیاژ چرخ های کفشک رولی به روغن روی ریل ها حساسیت نداشته و در نتیجه دچار خوردگی و سایش نخواهد شد.
  • مقاومت این کفشک ها بسیار بالا است به طوری که مصالح و تجهیزات روی ریل نمی تواند به آن ها آسیبی بزنند.
  • اندازه مورد نیاز برای نصب آن ها با اندازه کفشک های سایشی یکسان است؛ بنابراین هنگام تعویض کفشک ها به سوراخ کاری دوباره و ایجاد تغییرات روی کابین نیازی نیست.
  • برای کابین موجب حرکت نرم و ایده آل شده و ضد شوک هستند بنابراین تنش ها و لرزش های ریل را تا حد زیادی کاهش می دهند.
  • نیازی به روغن کاری ریل ها به صورت ماهانه نیست.
  • فاقد هر گونه تنظیمات پیچیده هنگام نصب هستند.
  • بر اساس بالاترین استانداردهای جهانی هر کفشک دارای دو بلبرینگ است.
  • در مقایسه با نمونه های خارجی کفشک از کیفیت بالایی برخودار است و با نمونه های مشابه خارجی قابل رقابت می باشد.
  • در کنار کیفیت بالایی که دارد از قیمت مناسبی برخودار است.

انواع کفشک آسانسور

کفشک‌ها را به طور کلی به ۳ نوع کفشک لغزشی، کفشک غلطکی و کفشک ثابت تقسیم بندی می‌کنند. در کفشک لغزشی از تفلون، پلاستیک یا پی‌وی‌سی قابل تعویض به عنوان لنت استفاده می‌شود. در کفشک نوغ غلطکی که در بازار به آن کفشک رولر هم گفته می‌شود، یک بدنه‌ی فلزی محکم وجود دارد که غلطک‌هایی بر روی آن سوار است. پشت هر کدام از این غلطک‌ها فنر‌هایی تعبیه شده است که باعث چسبیدگی غلطک‌ها به مقطع‌های ریل‌ راهنمای آسانسور می شود. جنس غلطک‌ها در کفشک رولر از پلی اورتان است.

کفشک لغزشی آسانسور

این نوع کفشک برای حداکثر سرعت ۲/۵ متر بر ثانیه تعبیه شده است؛ اما به صورت معمول برای سرعت ۲ متر بر ثانیه از آن استفاده می‌شود. سطح تماس کفشک لغزشی با ریل راهنمای آسانسور از جنس پلاستیک یا تفلون است. جهت پیشگیری از خرابی و یا شل شدن این سطح تعویض دوره‌ای آن توصیه می‌شود.

با توجه به اینکه این نوع کفشک برای سرعت بسیار کم کاربرد دارد، باید خدمات سرویس و نگهداری دوره‌ای این نوع کفشک به خوبی انجام شود. به همین علت کارشناسان بازرگانی کلمان برای کاهش اصطکاک، سایش و لغزش کفشک روغنکاری منظم ریل‌های آسانسور را ضروری می‌دانند.

مهم‌ترین بخش کفشک لنت آن است که محل قرارگیری آن بین کفشک و ریل آسانسور می‌باشد. شما برای افزایش کارایی لنت کفشک باید حتما به سه توصیه زیر عمل کنید:

  • نصب و تنظیم صحیح کفشک لغزشی جهت عملکرد صحیح و روان آسانسور
  • تمیز و مرتب بودن ریل‌های آسانسور
  • روغنکاری مداوم ریل آسانسور

کفشک رولری یا غلطکی آسانسور

برای سرعت بالاتر از  دو و نیم متر بر ثانیه از این نوع کفشک استفاده می‌شود، کفشک رولری یا غلطکی به علت فنر تعبیه شده در آن معمولا برای سرعت‌های بالای ۵ متر بر ثانیه مناسب است. بافر یا ضربه گیر آسانسور موجود در این نوع کفشک عامل اصلی کاهش لرزش کابین است.

ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع بسیار زیاد هستند باید از آسانسوری با سرعت بالا استفاده کنند. با توجه به اینکه سرعت بسیار زیاد موجب لرزش بیش از حد کابین می‌شود، استفاده از کفشک رولری یا غلطکی در این نوع آسانسور ضروری است. این نوع کفشک باعث کاهش مصرف انرژی تا حد زیادی می‌شود.

کفشک رولری یا غلطکی دارای ساختار ویژه‌ای است، در این نوع کفشک معمولا غلطک‌ها بر روی بدنه فلزی محکم متصل می‌شوند. در این صورت امکان اتصال همیشگی کلیه غلطک‌ها با سطوح مقابل ریل راهنما وجود دارد. در این صورت حرکت و عملکرد غلطک‌ها به خوبی انجام می‌شود.

به منظور کاهش و حذف سر و صدای آسانسور و همچنین بهبود عملکرد آن نیز غلطک‌ها مجهز به نوار تایری از جنس پلی اورتان هستند. جهت محافظت از چرخ‌ها نیز یک محافظ فلزی در بالای کابین و وزنه تعادل قرار دارد.

به منظور بهبود کیفیت این نوع کفشک توصیه می‌شود که محل حرکت آن بر روی ریل‌های خشک باشد. همچنین تعداد چرخش رول‌های این نوع کفشک باید به اندازه‌ای مشخص در کابین و وزنه تعادل باشد. بر همین اساس تعداد دور‌های استاندارد مختص کابین باید حداکثر ۴۵۰ دور در دقیقه باشد. این چرخش برای وزنه تعادل باید حداکثر ۹۵۰ دور در دقیق باشد.

رابطه کفشک و لغزش و ارتعاش کابین

در صورت نامناسب بودن جنس کفشک، احتمال گیر کردن کابین در ریل راهنما یا کادر وزنه وجود دارد. در واقع جنس کفشک‌ها تاثیر زیادی در حفظ استحکام کابین آسانسور دارد. اگر عمل نصب این کفشک‌ها و ریل راهنما به خوبی انجام نشود مسافران لرزش کابین را خیلی احساس می‌کنند. برعکس نصب کفشک باکیفیت موجب افزایش سرعت آسانسور و همچنین حرکت بسیار نرم و روان آن می‌شود.

ویژگی های مهم کفشک آسانسور

هنگام خرید قطعات آسانسور مانند کفشک باید محصول مورد نظر دارای ویژگی ها و قابلیت های مهمی باشد تا بتواند با کارایی بالا و طول عمر مفید کار کند. از مهم ترین ویژگی های هر کفشکی داشتن حداقل سایش و اصطکاک، تولدی کمترین صدا و لغز در زمان حرکت کابین و وزنه تعادل، عبور از انحرافات و اتصالات ناچیز روی ریل است به طوری که کفشک باید بتواند از محل اتصالات روی ریل به راحتی عبور کند و از انتقال آن ها به وزنه تعادل و کابین آسانسور جلوگیری نماید.

به طور کلی لنت کفشک آسانسور باید دارای ضریب اصطکاک کم، خاصیت لغزشی خوب، مقاوم در برابر سایش باشد و باید قابلیت جذب بارهای ضربه ای، خطا و غیر یک راستا بودن ریل ها را داشته باشد.

نکات مربوط به کفشک آسانسور

  • انتخاب کفشک متناسب با نوع و سرعت و همچنین وزن آسانسور
  • معمولا از ۴ کفشک برای کابین آسانسور و ۴ کفشک برای وزنه تعادل استفاده می‌شود.
  • معمولا برای سرعت‌های تا یک متر بر ثانیه از کفشک لغزشی برای کابین و از کفشک ثابت برای کادر وزنه تعادل استفاده می‌شود.
  • در سرعت‌های بیش‌تر از یک متر بر ثانیه از کفشک غلطکی استفاده می‌شود.
  • لنت کفشک‌های آسانسور باید از مقاومت لازم در برابر خوردگی برخوردار باشد.
  • معیوب شدن لنت کفشک‌ها باعث ایجاد ارتعاش در حرکت آسانسور و از بین رفتن تنظیمات درب‌ آسانسور می‌شود.
  • سرویس آسانسور و روغن کاری مداوم ریل و تمیز بودن سطح ریل‌ها باعث افزایش طول عمر مفید کفشک‌ها می‌شود.
  • استفاده از کفشک رولر، کاهش صدای حرکت آسانسور و کیفیت حرکت کابین را به دنبال دارد.
  • به دلیل کاهش اصطکاک در استفاده از کفشک غلطکی، صرفه جویی در مصرف انرژی را شاهد خواهیم بود.
  • تعداد چرخش رولر‌هایی کفشک غلطکی برای کابین آسانسور نباید بیشتر از ۴۵۰ دور در دقیقه باشد.
  • تعداد چرخش دورهای کفشک غلطکی برای کادر وزنه تعادل نیز نباید از ۹۵۰ دور در دقیقه تجاوز کند.
  • ماشین کاری شدن کف کفشک و عاری بودن آن از هرگونه پلیسه از نکات ایمنی نصب کفشک است.
  • بدنه کفشک باید سبک و با کیفیت بالا باشد.
  • پیش از نصب کفشک، باید کادر وزنه تعادل و کابین در حالت بالانس و تعادل قرار داشته باشند.
  • ریل آسانسور باید توسط تکنسین روانکاری شود تا اصطکاک به حداقل میزان ممکن برسد.
  • در هر مرحله سرویس‌ آسانسور، باید کفشک‌ها تمیز شوند.
  • هر ۸ ماه یکبار باید لنت کفشک‌ها را تعویض کرد.

قیمت کفشک آسانسور

با توجه به اینکه کفشک غلطکی نسبت به لغزشی دارای مزایای بسیار زیادی است، طبیعتا قیمت بالاتری نیز نسبت به نوع لغزشی دارد. از جمله معایب کفشک لغزشی نسبت به غلطکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سر خوردن لنت کفشک‌های لغزشی به علت پلاستیکی بودن جنس آن و همچنین قرار گرفتن بخشی از ریل کابین درون آن
  • ایجاد سر و صدای ناهنجار هنگام حرکت کابین به دلیل چسبیدن گرد و خاک و انواع آشغال به لنت‌های کفشک در زمان روغنکاری آن‌ها

موارد مذکور عامل اصلی بیشتز بودن قیمت کفشک غلطکی نسبت به نوع لغزشی است. در ادامه دلایل قیمت بالاتر کفشک غلطکی را نیز ذکر می‌کنیم:

  • عدم انتقال لرزش و ارتعاش به درون کابین به علت مجهز بودن کفشک غلطکی به غلطک و فنر از سه جهت
  • برخورداری از طول عمر بسیار بیشتر
  • عدم نیاز به روغنکاری

مالکان ساختمان‌هایی که برای جان، مال و آسایش ساکنان خود ارزش  بسیار زیادی قائل هستند، عملکرد آسانسور خود را به هر شکل ممکن بهبود می‌بخشند. هیچ فردی تمایلی ندارد که هنگام سوار شدن در آسانسور لرزش و سر و صدای زیادی احساس کند. به همین علت کارشناسان بازرگانی کلمان برای بهبود کیفیت، عملکرد آسانسور کاهش لرزش آسانسور و همچنین حرکت روان آن استفاده از کفشک‌های مرغوب و باکیفیت در آسانسور را توصیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x