وبلاگ

دادخواست الزام به نصب آسانسور و مراحل آن چیست؟

همراهان عزیر  ضامن صنعت…

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی با طبقات بیشتر از ۳ ، کیفیت زندگی افراد ساکن در ساختمان را تغییر می دهد. بنابراین وجود آسانسور در هر ساختمان امری واجب و ضروری است که متاسفانه در سال های گذشته به این مسئله توجه نشده است و حتی فضایی بدین منظور در آپارتمان اختصاص داده نشده است و امروزه ما شاهد وجود ساختمان های ۳ و ۴ طبقه بدون آسانسور هستیم. از اینرو از چند سال گذشته شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی طی یک بخش نامه مصوب و تایید شده،  نصب آسانسور در آپارتمان های با بیش از سه طبقه را الزامی می داند.

با افزایش جمعیت و مهاجرت کردن افراد و خانواده ها به شهر های بزرگتر و مرکز استان ها، انتقال زندگی از خانه های حیاط دار به آپارتمان های کوچک، تاثیر زیادی بر نوع زندگی افراد داشته است.یکی از مهم ترین وسایلی که می تواند رفت وآمد را در این آپارتمان های چند طبقه آسان کند، استفاده از آسانسور است. ممکن است برای نصب آسانسور به خصوص در خانه های قدیمی تر بین اهالی ساختمان مشکلاتی بوجود بیاید.

اما با تنظیم دادخواست الزام به نصب آسانسور این مشکلات به آسانی قابل حل می باشد.این داد خواست برای کسانی تنظیم شده است که در رفت و آمد خود بیشتر از آسانسور استفاده می کنند و یا به دلیل بالا بودن خانه های خود در طبقات بالاتر مجبور به استفاده از آسانسور هستند. برای نصب آسانسور در خانه هایی با ساخت قدیمی و یا خانه های در حال ساخت قوانینی برای نصب آسانسور وجود دارد.

به یاد داشته باشید افرادی می توانند این دادخواست را تنظیم کنند که در طبقات بالاتر از یک قرار دارند و نبود آسانسور مشکلاتی را از نظر رفت و آمد و حمل بار برای آن ها ایجاد کرده باشد. ما در ادامه ی مطلب، قوانینی که مربوط به نصب آسانسور است را برای شما بیان می کنیم.

رعایت چه قوانینی برای نصب آسانسور اهمیت دارد؟

رعایت چه قوانینی برای نصب آسانسور اهمیت دارد؟
رعایت چه قوانینی برای نصب آسانسور اهمیت دارد؟

زمانی شما می توانید دادخواست الزام به نصب آسانسور را تنظیم کنید که تعدادی از ساکنین طبقات پایین تر اجازه نصب اسانسور را ندهند یا با این کار مخالفت کنند. زیرا می دانند هزینه ی های نصب آسانسور و بعد از نصب نیز هزینه ی تعمیر آن بیشتر آن چیزی باشد که فکر می کنند و ممکن است اشخاصی از ساکنین آپارتمان، با پرداخت هزینه سرویس و نگهداری آسانسور مخالفت کنند.

استفاده از آسانسور آداب و مقررات خاصی دارد.مثلا با آسانسوری که فقط مخصوص بالا بردن و پایین آوردن افراد است شما نباید وسیله ی سنگین جابه جا کنید،زیرا آسانسور فقط برای جابه جای افراد تنظیم شده است و تحمل بار سنگین را ندارد. ممکن است بعضی از ساکنین ساختمان این آداب و مقررات را رعایت نکنند.

براساس آنچه در قانون وجود دارد، اگرساختمان سه طبقه یا چهار طبقه باشد و خانواده ها و افرادی که در طبقات بالا قرار دارند قصد نصب آسانسور را داشته باشند و طبق استاندارد های ساختمان سازی مکانی برای نصب آسانسور وجود داشته باشد در صورتی که ساکنین طبقه اول و همکف با این کار مخالفتی داشته باشند با تنظیم دادخواست الزام به نصب آسانسور، می توانید اقدامات لازم برای نصب آسانسور را انجام دهید.

نحوه ثبت دادخواست برای نصب آسانسور

نحوه ی ثبت دادخواست برای نصب آسانسور
نحوه ی ثبت دادخواست برای نصب آسانسور

اگر در هنگام نصب آسانسور با مالکین دچار مشکل هستید و طبقات پایین تر ساختمان با نصب آسانسور برای ساختمان مخالف هستند بهتر است به جای بحث های طولانی با اهالی ساختمان، برای انجام کار خود اقدام به تنظیم دادخواست الزام به نصب آسانسور کنید.

ابتدا باید برای آخرین بار با اهالی ساختمان صحبت کنید سپس با توجه به ماده ۶ قانون تملک، که حق، بیشتر با مالکینی است که بیشترین مساحت را در قرار داد خانه آپارتمانی دارند و در تصیمی که شما برای نصب آسانسور گرفته اید با شما همکاری می کنند، لازم است قبل از مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست خود، در شهرداری منقطه ای که در آن ساکن هستید مراجعه، مجوزهای لازم برای نصب آسانسور را برای ساختمان خود بگیرید.

بعد از اخذ مجوز ها باید به نزدیک ترین شعبه که در محله ای که زندگی می کنید مراجعه کنید و درخواست خود را برای ارائه به دادگاه تنظیم کنید.

بعد از تنظیم این دادخواست در دادگاه، برای حل مشکل شما و اهالی ساختمان، یک جلسه برگزار می شود و در صورتی که حق باشما باشد و شما طبق استاندارد های ساختمانی درخواست داده باشید رای برای نصب آسانسور صادر می گردد.

بهتر است بدانید اگر ساختمان شما دارای آسانسور است ولی استاندارد های لازم برای حمل یک فرد یا چندین نفر، به طبقات بالا را ندارد و شما احساس می کنید با سوار شدن به این آسانسور امنیت شما در خطر است اما با این حال مجبور به استفاده هستید ابتدا می توانید با هیئت مدیره ساختمان صحبت کنید. اگر توجهی در جهت بررسی آسانسور انجام نگرفت، یک دادخواست ایمنی در نصب آسانسور برای ارجاع به دادگاه تنظیم کنید.

پرسشهای متداول در زمینه شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

آیا می توان در همه ساختمان های قدیمی آسانسور نصب کرد؟

با پیشرفت تکنولوژی و وجود سیستم های جدید بالابر می توان در اکثر ساختمان های قدیمی آسانسور نصب کرد. برای نصب آسانسور در هر ساختمان مسکونی، اداری ، تجاری و غیره، باید کارشناسان و مهندسان خبره و متخصص عضو سندیکا، از ساختمان مورد نظر بازدید انجام دهند و شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی مواردی مانند مقاومت سازه ساختمان و امکان تقویت آن، محل نصب و سایر موارد فنی را بررسی کنند.


۲ ) برای نصب آسانسور حفر چاه آسانسور و برق سه فاز نیاز داریم ؟

اگراز  آسانسور هیدرولیک خانگی هوم لیفت Home Lift استفاده می کنید نیازی به حفر چاه آسانسور نیست. این آسانسور ها نیاز به برق سه فاز ندارد و با برق تک فاز ۲۲۰ ولت هم کار می کنند. همچنین این آسانسور ها نیاز به ساخت موتور خانه ندارند و بسیار کم صدا هستند.


۳) هزینه های  نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی چگونه تقسیم می شود ؟

✔  اخیراً با توجه به گسترش نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی هزینه های عرفی به شرح ذیل در نظر گرفته شده است :

✔ مالکان طبقه دوم دو برابر مالکان طبقه اول پرداخت می کنند.

✔ مالکان طبقه سوم دو برابر مالکان طبقه دوم پرداخت می کنند

✔ مالکان طبقه چهارم دو برابر مالکان طبقه سوم پرداخت می کنند.

✔ و تا طبقه های بعدی این روال ادامه دارد.

✔ اگر ساختمان پارکینگ نداشته باشد معمولاً طبقه همکف هزینه را پرداخت نمی کند.


۴) چه نوع آسانسوری برای ساختمان های قدیمی مناسب است ؟

برای تشخیص نوع مناسب آسانسور باید کارشناسان فنی و مهندسان، با توجه  به شرایط ساختمان نظر کارشناسی دهند و شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی را بررسی کنند. اما می توان از آسانسور های کششی، هیدرولیک یا هوم لیفت استفاده کرد.


۵) آیا داخل منازل دوبلکس یا سوبلکس امکان دارد آسانسور را نصب و اجرا کرد؟

در داخل واحد های دوبلکس و سوبلکس  و حتی فروشگاه های چند طبقه می توان آسانسور هیدرولیک خانگی یا هوم لیفت نصب و اجرا کرد.

سخن پایانی…

با افزایش جمعیت و مهاجرت افراد به شهرهای بزرگتر برای کار،تصمیم خرید برای خانه های آپارتمانی بیشتر شده است و با توجه به استاندارد های ساختمانی،هر ساختمانی که بیشتر از دو طبقه است باید به نصب آسانسور اقدام کند و جایگاهی برای نصب قرار دهد. اما ممکن است در ساختمان های قدیمی تر این اصول رعایت نشده باشد و آسانسور قرار نگرفته باشد.

با توجه به تصمیم افراد ساختمان ممکن است بعضی از ساکنین مخالف نصب آسانسور باشند،به دلیل هزینه های نصب،تعمیر و شارژ ماهانه آسانسور با این کار مخالفت کنند. بنابراین شما می توانید با ثبت دادخواست الزام به نصب آسانسور در صورت موافقت دادگاه، تصمیم خود را اجرا کنید.

امیدواریم مطالب فوق برای شما عزیزان و دوستان ضامن صنعت مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x