وبلاگ

علت توقف آسانسور بین طبقات چیست؟

 همراهان عزیز سایت ضامن صنعت باید گفت که علت توقف آسانسور بین طبقات گاهی به تنظیمات آسانسور مرتبط است و در مواقعی علت انسانی دارد. وقتی در زمان بیرون آمدن از آسانسور و سوار شدن به آن در بین طبقات آسانسور متوقف می شود ممکن است منجر به حوادث و اتفاقات جبران ناپذیری شود. در چنین شرایطی باید آرامش خود را حفظ کنید و از طریق دستگاه اطلاع رسانی که در آسانسور تعبیه شده مشکل را به مدیر ساختمان اطلاع دهید. از مهمترین تجهیزاتی که باعث گیر کردن ناگهانی آسانسور می شود می توان به نوسان بالای برق ورودی، قطع کامل برق ورودی سیستم آسانسور، نبود باطری پشتیبان، دوفاز شدن برق آسانسور، تک‌فاز شدن برق آسانسور، تداخل فرکانس بالای برق ورودی و استفاده نادرست مسافران از آسانسور اشاره کرد.

🔰 انواع مختلف موتور های به کار رفته در آسانسور

نوع موتور : برای بررسی علل این مشکل ابتدا باید با انواع موتور آسانسور آشنا شویم. عموماً موتور آسانسورها به دو دسته تک‌سرعته و دوسرعته تقسیم می‌ شوند . کادر علت هم‌تراز نشدن کابین آسانسور را باید با بررسی موتور آسانسور بشناسیم . دو نوع آسانسور داریم : تک‌سرعته و دوسرعته .

موتور آسانسور تک‌ سرعته : «موتور آسانسور تک‌سرعته» عمدتاً به موتور آسانسورهایی می‌گویند که سرعت حرکتشان به‌صورت تدریجی از زمان حرکت افزایش می‌یابد تا به سرعت مشخصی برسد و در زمان توقف آسانسور ، شروع به کم کردن سرعت تا توقف کامل آسانسور می‌ کند .

موتور آسانسور دوسرعته : این دسته از موتورهای آسانسور ، مثل موتور کولر آبی، تنها دارای دو سرعت هستند که با سرعت ابتدایی شروع به حرکت کرده و سپس به سرعت دوم می‌ رسند . هم‌چنین در زمان توقف نیز از سرعت دوم به سرعت اول رسیده و متوقف می‌ شوند . آسانسورهایی که از موتور دوسرعته استفاده می‌ کنند ، به دلیل تغیرات ناگهانی سرعت موتور آسانسور در هنگام ایستادن و راه افتادن ، دچار لرزش می‌ شوند .

تاثیر نوع موتور آسانسور بر تراز بودن کابین آسانسور با سطح طبقات : همان‌طور که در قسمت بالا نیز اشاره شد ، آسانسورهایی که با موتور دوسرعته کار می‌کنند در هنگام ایستادن دچار لرزش می‌شوند که همین عامل باعث می‌شود که در صورت سنگین بودن کابین آسانسور، کابین آسانسور در پایین‌تر از سطح توقف کابین آسانسور بایستد و در هنگام خالی بودن کابین آسانسور ، کابین آسانسور بالاتر از سطح توقف کابین آسانسور بایستد . اما می‌ توان این مشکل را با نصب ترمزهای قوی و حساس در آسانسور جبران کنیم .

🔰دلیل توقف کابین آسانسور بین طبقات چیست ؟

به عقیده برخی از متخصصین مشکل گیر کردن آسانسور به تنظیم نبودن ترمزها و تابلو آسانسور ارتباط دارد. در مورد علت دیگر توقف کابین بین طبقات باید بگوییم که در هنگامی که سنسور پیام را از آهنربا به تابلو ارسال می کند ممکن است این پیام به تابلو انتقال داده نشود که علت می تواند اختلال در تنظیمات تابلو باشد. در نتیجه فرمان توقف توسط قطعات مکانیکی اجرا نشده و سبب توقف کابین آسانسور بین طبقات می شود. برای رفع این مشکل باید تابلو فرمان مجدد تنظیم گردد و آهنربای نصب شده بر روی ریل جهت ارسال پیام باید دوباره جابجا شود.

 

تشخیص مشکل را به سرویسکار با تجربه بسپارید : معمولاً تشخیص علت تراز نشدن آسانسور و راهکار مناسب با آن کار آسانی برای یک سرویسکار باتجربه است ، سرویسکاری که به مدد سال‌ها تجربه و سروکار داشتن با آسانسورها به‌خوبی رفتار آنها را می‌ شناسد و با هر نشانه‌ای به علت اختلال در عملکرد آن پی می‌ برد .

🔰هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم ؟

پیش از هر چیز ، آرامش خود را حفظ کنید . چند نفس عمیق بکشید و بدن خود را شل کنید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید که هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم . اگر در آسانسور تنها نیستید ، وحشت شما دیگران را نیز نگران خواهد کرد ، و هنگامی که چند فرد وحشت ­‌زده در شرایط بدی قرار می­‌ گیرند ، ممکن است بعضا کارهای خطرناکی انجام دهند .

  • ترس از اتمام اکسیژن : آیا وقتی می­‌پرسید هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم ، می‌ ترسید اکسیژن تمام شود و نتوانید نفس بکشید؟ نگران نباشید . دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیستند . این یعنی که هوا به داخل کابین وارد شده و هرگز با کمبود اکسیژن مواجه نخواهید شد .
  • ترس از سقوط آسانسور : بسیاری از افراد هنگامی که می ­‌پرسند اگر در آسانسور خراب گیر افتادیم چکار کنیم ، در واقع نگران سقوط آسانسور هستند . در مورد سقوط آسانسور نیز جای نگرانی نیست . سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکیست و از کار نخواهد افتاد . سیم بکسل‌ هایی که آسانسور را جابه‌جا می‌ کنند نیز بسیار محکم هستند . هنگام طراحی این سیم‌ ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌ شود و امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است . حتی در صورت پاره شدن و یا بریده شدن سیم‌ بکسل‌ ها در آسانسور ترمزهایی به نام پاراشوت وجود دارد که که از سقوط آسانسور جلوگیری می‌ کند .
  •  برق اضطراری آسانسور : اگر گیر کردن آسانسور به خاطر قطع شدن ناگهانی برق باشد و آسانسور به سیستم برق اضطراری مجهز باشد جای نگرانی نیست . برق اضطراری آسانسور به کمک آسانسور آموده و آسانسور می­تواند شما را در اولین طبقه پیاده کند . اگر زمانی قصد ساخت آپارتمان داشتید ، هنگام خرید آسانسور از وجود برق اضطراری آسانسور و سیستم آن اطمینان حاصل کنید .
  • تاریک بودن کابین : اما اگر سیستم برق اضطراری وجود نداشته باشد ، برق برود ، و کابین تاریک باشد ، هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم؟ در این حالت می‌ توانید چراغ قوه تلفن همراه‌تان استفاده کنید . اما توجه داشته باشید که در چنین شرایطی به موبایل‌ تان نیاز پیدا خواهید کرد . پس چراغ قوه گوشی را برای مدت طولانی روشن نگه ندارید تا باطری گوشی تمام نشود . با روشن شدن آسانسور می‌توانید دکمه‌ها را ببینید و درک بهتری از موقعیت فعلی‌تان در آسانسور پیدا کنید .

🔰 اهمیت سرویس آسانسور در کاهش گیر کردن در آسانسور

سرویس آسانسور به منظور بررسی کلی و دقیق قطعات نصب شده و نظارت مداوم بر عملکرد کلی سیستم انجام می گیرد. هر واحد آسانسور باید در فواصل زمانی معینی توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار بگیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. ممکن است خرابی قطعه ای به مرور زمان سبب فرسودگی و خرابی قطعه ای دیگر شود. به عنوان مثال فرسودگی سیم بکسل در صورتی که برای مدت طولانی بررسی نشود می تواند منجر به ایجاد خوردگی در فلکه‌ های کششی موتور و فلکه هرزگرد آن شود. همچنین اگر این مشکل پابرجا باشد و ترمز ایمنی آسانسور نیز تنظیم نباشد ممکن است سیم بکسل پاره شده و منجر به سقوط کابین آسانسور گردد.

🔰سرویس آسانسور طی مراحل زیر انجام می گیرد:

سرویس و نگهداری آسانسور به صورت دوره‌ای می تواند مزایایی زیر را داشته باشد:

  • افزایش عمر مفید آسانسور
  • شناسایی قطعات فرسوده و معیوب و تعویض به موقع آن‌ها
  • کاهش احتمال خسارات مالی و جانی
  • کاهش هزینه‌های لوازم یدکی

به‌طور کلی عملیات سرویس آسانسور مراحل نام برده شده در زیر را شامل می‌شود:

  1. سرویس کابین و طبقات شامل بررسی عملکرد کابین و روشنایی کابین، بازدید اعلام طبقات و موزیک و شستی احضار طبقات و فن و کلید فن، صفحه نمایش شستی‌ها و بازدید شستی احضار کابین می باشد.
  2. سرویس درهای لولایی طبقه‌ها شامل روغن‌کاری لولاها، بازدید فنر درب لولایی آسانسور و کنتاکت درها و درها و قفل‌ها و مگنت در بازکن، تنظیم درها می باشد.
  3. سرویس درهای تمام اتوماتیک طبقه‌ها شامل بازدید موتور سر در و کارکرد آن و بازدید قفل‌ها، نظافت شیارهای درب اتوماتیک آسانسور، بررسی کنتاکت‌های در و کفشک‌های زیر درب آسانسورمی باشد.
  4. سرویس چاه آسانسور شامل بازدید تراول کابل‌ آسانسور و روشنایی چاه آسانسور، روغن‌کاری ریل‌ راهنمای آسانسور، بازدید لقمه‌های وزنه آسانسور و ریل کابین و زنجیر جبران آسانسور و کرپی‌ها و سربکسل‌ها و میکروسوئیچ‌های حد limit و دور انداز‌های آسانسور و گاورنر پایین و استپ قارچی چاهک پایین آسانسور، بررسی روغن‌دان‌های آسانسور و ترمز ایمنی پاراشوت و اتصالات آن، کفشک‌های وزنه تعادل آسانسور و کابین و کشش ارتجاعی سیم بکسل‌ها، بازدید اتصالات سیم بکسل و کابین و قاب وزنه و سنسور آهنربا و آهنرباهای آسانسور و ضربه‌گیر کابین و قاب وزنه آسانسور، بررسی اتصالات و پیچ و مهره‌های یوک کابین و اتصالات ترمینال‌ها و دکمه‌های جعبه رویزیون می باشند.
  5. سرویس موتورخانه شامل بازدید و تعویض روغن گیربکس و شفت موتور گیربکس آسانسور و سیم بکسل، دمای موتورخانه و ترموستات، بازدید فیوزها و اتصالات جعبه سه فاز و شیارهای سیم بکسل فلکه کششی موتور و هرزگردها، تنظیم ترمز موتور آسانسور و بازدید لنت ترمز موتور، نظافت موتورخانه، داخل موتور، ژنراتور و فن موتور آسانسور، بازدید گاورنر و اتصالات آن و ترمینال‌ها، اتصالات و قطعات تابلو فرمان آسانسور، بررسی استحکام شاسی پایه موتور آسانسور و تست سیستم نجات اضطراری و دشارژ باطری های نجات اضطراری آسانسور می باشد. هر چه این بازبینی ها در فاصله زمانی کمتری انجام شود می تواند در کاهش گیر کردن آسانسور بسیار مفید باشد.

🔰تاثیر سرویس و نگهداری آسانسور در پیشگیری از خرابی

سرویس و نگهداری آسانسور بایستی در بازه زمانی مشخص و حداقل ماهی یکبار انجام گیرد.این فرایند به منظور بررسی کلی و دقیق قطعات نصب شده و نظارت مداوم بر عملکرد کلی سیستم انجام می گیرد. هر واحد آسانسور باید در فواصل زمانی معینی توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار بگیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. سرویس و نگهداری عاملی پیشگیرانه از بروز خرابی در آسانسور است.و باعث امنیت بیشتر افراد استفاده کننده از آسانسور می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x