وبلاگ

علت صداهای آسانسور چیست؟ و راه های جلوگیری از سر و صدای آسانسور کدامند؟

ضامن صنعت-علت صداهای آسانسور چیست؟ و راه های جلوگیری از سر و صدای آسانسور کدامند؟

چگونه می توان از سر و صدای آسانسور جلوگیری کرد

چند ماه پیش هنگامی که به ملاقات یکی از دوستانم رفتم متوجه شدم آسانسور آپارتمان آنها بسیار پر سر و صدا است. اما این باعث تعجب من شد که چگونه می توان از سر و صدای آسانسور جلوگیری کرد. در اینجا یک پاسخ سریع وجود دارد:

بهترین گزینه برای چگونگی جلوگیری از سر و صدای آسانسور ، افزودن عایق صدا به دیوار مجاور یا جدا کردن آن است. بهترین راه حل به میزان نزدیک بودن شما به آسانسور و نوع صدایی که باید مسدود کنید بستگی دارد.

در این مقاله ما صدای ناهنجار آسانسور را بررسی می کنیم و راه حل هایی برای جلوگیری از مزاحمت برای آپارتمان ارائه می دهیم. امیدوارم شما یک راه حل پیدا کنید که به طور موثر مشکل شما را حل کند.

 

چه چیزی در آسانسور سر و صدا ایجاد می کند؟

آسانسورها می توانند دستگاه های پر سر و صدایی باشند. خب اگر شما در کنار چاه آسانسور آپارتمان خود زندگی کنید ، ممکن است تعجب آور نباشد. به منظور درک بهتر راه های جلوگیری از سر و صدای آسانسور ، مهم است که ابتدا بدانید که چه چیزی باعث ایجاد صدا می شود. فقط در این صورت است که می توانید بهترین راه حل را برای شرایط خود پیدا کنید. مانند تمام دستگاه های الکتریکی ، آسانسورها قسمت های متحرک زیادی دارند. اما برخلاف بسیاری از دستگاه ها ، برخی از این قطعات متحرک نیستند. اکو ناشی از شافت آسانسور را به این موارد اضافه کنید و یک مشکل جالب ضد صدا دارید.

 

دو منبع اصلی صدای آسانسور ، موتورخانه و خود آسانسور است.

موتورخانه جایی است که تمام اجزایی قرار دارد که آسانسور را به سمت بالا و پایین شافت حرکت می دهد. به طور معمول در طبقه اول یک ساختمان خواهد بود ، اما می تواند در بالای پشت بام هم باشد. که در ایران اکثر قریب به اتفاق موتورخانه های آسانسور در پشت بام ساختمان قرار دارد. سپس سر و صدایی از آسانسور و سیستم کابل می آید که آن را به سمت بالا و پایین شافت منتقل می کند. برای بسیاری که به دنبال مسدود کردن صدای آسانسور هستند ، این احتمالاً مشکل رایج خواهد بود. خوشبختانه حل کردن آن بسیار آسان تر است.

مطالعات نشان داده که صدای موتورخانه مطمئناً مشکل اصلی است ، اما صدای شفت شکایت رایج تری است. دلیل اصلی این است که موتورخانه فقط یک مکان ثابت دارد ، در حالی که شافت آسانسور در کل ساختمان جریان دارد و بالا و پایین می رود.

بررسی اینکه کدام مسئله برای شما اولویت است و بیشترین مزاحمت را ایجاد می کند نباید خیلی سخت باشد. اما راه حل های شما با توجه به اینکه در آپارتمان شما چه سر و صدایی شنیده می شود و میزان تغییراتی که می توانید ایجاد کنید تعیین می شود. برای دستیابی به موثرترین راه حل ها ، درک انواع مختلف سر و صدایی که با آنها روبرو هستید لازم است.

 

صداهای غیرعادی و علت صدای کوبیدن آسانسور در طبقات

شنیدن هرگونه صدای ناهنجاری در جریان فعالیت و حرکت آسانسور می‌تواند نشانگر خرابی آسانسور باشد. عیب یابی به موقع آسانسور در این مواقع و یافتن علت صدای کوبیدن آسانسور در طبقات در جلوگیری از اتفاقات بعدی تاثیر بسزایی دارد. صداهای ناهنجار ممکن است از موتورخانه و موتور آسانسور و یا تابلو فرمان آسانسور باشد. در حالت کلی می‌توان علت صدای کوبیدن آسانسور در طبقات را جابه‌جا شدن ترمزهای اضطراری آسانسور، شل شدن پیچ‌های قاب کابین یا کادر وزنه آسانسور، خوردگی کشک‌های کابین یا کادر وزنه، تنظیم نبودن سیستم پاراشوت با ترمز اضطراری آسانسور، برخورد یا سایش قطعات ثابت و متحرک (مثلاً درب کابین با درب طبقه)، هم‌تراز نبودن ریل‌های کابین یا کادر وزنه، تزئینات کابین و… را بیان کرد. که میتوان تمامی ایرادات را در سرویس و نگهداری آسانسور متوجه شد و قبل از وخیم شدن مشکلات و یا حتی از کار افتادن آسانسور ، آن را تعمیر یا سرویس کرد. شرکت ضامن صنعت با ۲۵ سال سابقه درخشان در زمینه نصب و راه اندازی و خدمات سرویس و نگهداری آسانسور ، در رفع نواقص و خرابی آسانسورتان شما را یاری می کند.

آلوده بودن کفشک ‌های آسانسور

کفشک آسانسور وسیله ‌ای‌ است که باعث می شود کادر وزنه بر روی ریل و کابین آسانسور راحت تر حرکت کنند. به همین علت می توان گفت که کفشک در حرکت آسانسور نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و اگر کثیف باشد؛ موجب صدا دادن آسانسور می شود. پس از این که مطمئن شدید صدای آزار دهنده از کفشک است؛ باید برای تمیز کردن آن ها اقدامات لازم را انجام دهید تا آسانسور روان ‌تر حرکت کند و دیگر صدایی ایجاد نشود.

خشک بودن ریل‌های آسانسور

ریل‌ آسانسور وسیله‌ای‌ست که برای هدایت کابین ‌آسانسور و کادر وزنه در چاه آسانسور نصب می‌شود. ریل آسانسور علاوه بر هدایت کابین آسانسور و کادر وزنه وظیفه‌ی ایجاد تعادل بین کابین ‌آسانسور و کادر وزنه و همچنین وظیفه‌ی جلوگیری از ایجاد لرزش در کابین آسانسور و جلوگیری از سقوط آسانسور در مواقع اضطراری را برعهده دارد. ریل آسانسور همواره باید چرب باشد تا آسانسور بتواند به نرمی در چاه آسانسور حرکت کند.

نازک بودن دیوار ها

درسال‌های اخیر بنابر دلایلی، در ساخت‌وسازها ضخامت دیوارها را کمتر می‌گیرند وهمین مورد بر شنیده شدن صدای آسانسور تاثیرگذار است. پس در این مورد مشکل از آسانسور نیست که نیاز به تعمیر آن داشته باشید.

 

ضامن صنعت-انواع سر و صدای ناشی از آسانسور

انواع سر و صدای ناشی از آسانسور

این ممکن است سوال عجیبی به نظر برسد ، اما سر و صدا انواع مختلفی دارد. مطمئناً ، امواج صوتی همگی ارتعاشاتی هستند که از طریق هوا یا اجسام جامد انتقال می یابند ، اما می توانند تأثیرات مختلفی بر محیط داشته باشند.

امواج صوتی معمولاً به دو نوع تقسیم می شوند:

سر و صدای ضربه

سر و صدای موجود در هوا

سر و صدای موجود در هوا

سر و صداهای موجود در هوا کاملاً واضح و موثر است. اینها صداهایی هستند که به صورت موج در هوا از منبع به گوش شما منتقل می شوند. مثالهای متداول عبارتند از:

صحبت کردن

صدای تلویزیون

پارس سگ

سر و صداهای موجود در هوا می توانند از طریق اجسام جامد عبور کنند اما حجم زیادی از آنها را در این روند قدرتشان را از دست می دهند. به همین دلیل است که اگر می توانید تلویزیون همسایه خود را از طریق دیوار بشنوید ، صدا کم می شود.

در زمینه آسانسور ، سیستم کابل و شافت از منابع معمول سر و صدای موجود در هوا خواهند بود. این به این دلیل است که هیچ یک از اجزای سازنده مستقیماً به دیواری متصل نخواهند شد.

سر و صدای ضربه ای

سر و صداهای ضربه ای به سادگی آنهایی هستند که هنگام تماس مستقیم جسمی با یک سطح می شنوید. این ضربه باعث ارتعاشاتی می شود که آنها را به صورت امواج صوتی می شنوید. برخی از نمونه های متداول عبارتند از:

راه رفتن افراد در طبقه بالا سر شما

اسباب کشی

در زدن

سر و صدای ضربه ای بیشتر عبور می کند ،این بدان معناست که ارتعاشات نسبت به صداهای موجود در هوا قویتر هستند و بنابراین می توانند از طریق یک جسم بیشتر حرکت کنند. در چارچوب آسانسور ، به طور معمول از موتورخانه صداهای ضربه ای می شنوید. قطعات متحرک موتور لرزش هایی ایجاد می کند که از طریق دیوارها و کف ها عبور می کند تا در آپارتمان خود بشنوید.

 

نحوه جلوگیری از سر و صدای آسانسور

امیدوارم اکنون که از منابع متداول سر و صدای آسانسور و نحوه طبقه بندی آنها آگاه شده اید ، باید بتوانید بهترین راه حل را بدانید.

اگر می توانید بیش از یک مورد را امتحان کنید زیرا این امر شانس موفقیت شما را افزایش می دهد. اما با کمترین هزینه شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید زیرا این کار باعث صرفه جویی در کار شما می شود.

عایق صوتی

اگر یکی از دیوارهای شما با شافت آسانسور مشترک باشد ، یک راه حل سریع و ساده این است که عایق صوتی قرار دهید. با افزودن جرم بیشتر به دیوار ، توانایی انتقال آن را کاهش می دهید. امواج صوتی موجود در هوا وقتی در تماس با یک سطح قرار می گیرند انرژی خود را از دست می دهند و بنابراین افزودن جرم بیشتر به معنای از دست دادن انرژی بیشتر است.

از عایق صدا می توان برای صداهای ضربه ای نیز استفاده کرد ، اما احتمالاً به تعداد بیشتری از آن احتیاج دارید. می توانید عایق را به طور مستقیم به دیوار بچسبانید ، اما من توصیه می کنم ابتدا آن را روی یک قاب چوبی یا هر چیزی نصب کنید. این فقط باعث سهولت در استفاده از برنامه می شود و بدین معنی است که می توانید با آسیب کمتری به دیوار آن را پایین بیاورید.

برای جلوگیری از نشت صدا ، حتماً هرگونه شکاف را با درز آکوستیک مهر و موم کنید.

دیوار گچی

افزودن یک لایه دیگر از دیوار گچی روش دیگری برای اضافه کردن جرم به یک ساختار است. مسلماً ، این ماده به خوبی دیوار عایق نیست ، اما گزینه ارزان تر و در دسترس تری است. به علاوه می توانید دیوار آماده را فقط با استفاده از میخ به طور مستقیم وصل کنید.

دیوار را جدا کنید

قطع اتصال دیوار قطعاً موثرترین گزینه برای جلوگیری از انتقال صدا است. اگر در کنار موتورخانه زندگی می کنید این گزینه خوب خواهد بود و می توانید از آن برای مسدود کردن صدای شافت آسانسور نیز استفاده کنید. اگر وقت و بودجه دارید ، نصب تیرچه های دیواری جداگانه برای هر طرف بهترین گزینه است. این اطمینان را می دهد که هیچ ارتباطی بین دیوارها وجود ندارد ، به این معنی که هیچ لرزش نمی تواند از آن عبور کند.

نکات مهم هنگام نصب عایق ها

دیوارهای خشک را از کنار دیوار جدا کنید تا تیرچه ها در معرض دید قرار گیرند.

اگر منطقه عایق بندی نشده است ، اکنون حفره را با فایبرگلاس پر کنید تا کاهش صدا را بهبود بخشد.

کانال های انعطاف پذیر را به میخ های دیواری پیچ کنید و از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x