وبلاگ

عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی آسانسور

عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی آسانسور-ضامن صنعت

در این مقاله از ضامن صنعت؛ می‌خواهیم، کلیه عوامل تاثیرگذار بر قیمت آسانسور را بررسی نماییم. عوامل بسیاری بر قیمت آسانسور و نصب آن تاثیر گذار هستند که به جهت شناخت این عوامل به تفصیل به شرح آنها می‌پردازیم و ضمنا با برخی اصطلاحات و عبارات این صنعت نیز آشنا می‌شویم.

۱.میزان پیمایش کابین آسانسور:

طول مسیری که یک آسانسور از پایین‌ترین ایستگاه(توقف یا طبقه) تا بالاترین ایستگاه طی می‌کند. این عامل معمولا ارتباط مستقیمی با تعداد طبقات ساختمان نیز دارد. هر چه میزان کورس یک آسانسور بیشتر باشد، قیمت آسانسور نیز بیشتر می‌گردد. کورس آسانسور در یک ساختمان ۷ طبقه معمولی در حدود ۲۰ متر می‌باشد.

۲.ظرفیت آسانسور:

بار نامی یا ظرفیت آسانسور به تعداد نفرات مجاز به استفاده از آسانسور (در آسانسورهای نفربر) و یا میزان بار مجاز به بارگیری کابین (در آسانسورهای باربر) گفته می‌شود. هرچه این مقدار بیشتر باشد، قیمت آسانسور نیز بیشتر می‌گردد. در ساختمان‌های مسکونی ظرفیت آسانسور معمولا بین ۶ تا ۱۳ نفر می‌باشد. در زیر جدول ابعاد استاندارد کابین را مشاهده می‌نماییم.

عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی آسانسور-ضامن صنعت

۳.سرعت آسانسور:

 

زمانی که آسانسور از پایین‌ترین طبقات شروع به حرکت می‌کند معمولا پس از طی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل کورس، کابین به بیشترین مقدار سرعت خود می‌رسد. این سرعت به عنوان سرعت آسانسور و یا سرعت نامی آسانسور نامیده میشود. هرچه مقدار این سرعت بیشتر باشد، قیمت آسانسور بیشتر می‌گردد. در ساختمان های مسکونی سرعت آسانسور معمولا بین ۱ تا ۱.۶ متر بر ثانیه می‌باشد.

 

۴.نوع سیستم محرکه:

 

آسانسورها به تناسب این که نیروی محرکه تولید شده در الکتروموتور به وسیله روغن در جک به کابین منتقل شود و یا بوسیله چرخش فلکه موتور یا گیربکس از طریق سیم فولادی (سیم بکسل) کابین را به حرکت درآورند به دو دسته کلی هیدرولیک یا کششی تقسیم می‌شوند. همچنین آسانسورهای کششی نیز خود به دو دسته گیربکس و گیرلس تقسیم می‌شوند. به طور کلی آسانسور های با سیستم هیدرولیک از انواع معمولی آسانسورهای گیربکس گرانتر هستند. همچنین قیمت آسانسور های با موتور گیرلس از انواع گیربکسی آنها گران‌تر می‌شود.

آسانسورهای ساختمان‌های مسکونی در حدود ۶۰ درصد از مواقع گیربکسی، ۳۰ درصد از مواقع گیرلس و ۱۰ درصد باقی مانده از نوع هیدرولیک می‌باشد.

۵.تعداد درب‌های کابین:

 

یکی دیگر از مواردی که در قیمت آسانسور تاثیر بسزایی دارد تعداد درب‌های کابین آسانسور می‌باشد. آسانسورها غالبا دارای یک درب کابین می‌باشند ولی با توجه به محدودیت‌های معماری ساختمان‌ها، بعضا شاهد آسانسورهایی با دو درب و یا حتی سه درب کابین هستیم. در انواع دو درب تونلی(دو درب کابین در دو وجه مقابل یکدیگر باز می‌شوند) قیمت آسانسور تفاوت چشمگیری نمی‌کند. ولی قیمت آسانسورهای با دو درب مجاور و یا سه درب، بسیار گرانتراز آسانسورهای معمولی می‌باشد. در خرید آسانسور های با دو درب مجاور و یا سه درب باید بسیار توجه نمایید. زیرا اگر طراحی به شکل درستی انجام نشود، مشکلات بعدی بسیار بیشتر و غیر قابل جبران تر نسبت به آسانسورهای معمولی می‌باشد.

 

۶.محدودیت‌های اجرایی(PITLESS OR ROOMLESS):

 

برخی از محدودیت‌های اجرایی بر قیمت آسانسور تاثیر بسیاری می‌گذارد. به عنوان مثال ساختمانی که در بام آن ایستگاه آسانسور تعبیه شده باشد ولی از طرفی به هر دلیلی نتواند فضای موتورخانه و بالاسری (over head) باید به صورت روملس (machine room less) اجرا گردد . همینطور اگر فضای چاهک (pit) نداشته باشد باید به صورت pitless اجرا گردد. قیمت این آسانسورها به علت پیچیدگی طراحی و اجرایی ای که دارند گرانتر هستند و در خرید آنها باید توجه ویژه‌ای نمود.

۷. کیفیت، برند و ظاهر قطعات تشکیل دهنده آسانسور:

 

به طور کلی کیفیت هر قطعه از آسانسور در قیمت خرید آسانسور تاثیر فراوانی میتواند داشته باشد. به طور مثال برای یک آسانسور ۶ نفره با ۸ ایستگاه میتوان ۲ مدل موتور گیربکس در نظر گرفت که یکی از آن دو قیمتی معادل ۵ برابر دیگری داشته باشد که این تفاوت قیمت هم ناشی از تفاوت در تولید و کاربری آن ها و هم ناشی از تفاوت برند آنهاست. همچنین ایجاد تفاوت در ظاهر قطعات می‌تواند اختلاف قیمت چند برابری میان ۲ کالای یکسان ایجاد کند . به عنوان مثال میتوان درب تمام اتوماتیکی که پوشش ظاهری رنگ دارد را با پوشش استیل طرحدار پوشاند و قیمت آن تقریبا ۳ برابر می‌گردد.

در بالا به بسیاری از عواملی که در قیمت آسانسور تفاوت ایجاد می‌کردند اشاره کردیم که البته بسیاری عوامل دیگر نیز مانند شرکت فروشنده و مجری آسانسور، شرایط زمانبندی پروژه، شرایط اجرایی پروژه و…. نیز اشاره نمود.

۸- طرح نهایی

طراحی نهایی کابین می تواند متناسب با سلیقه شخصی  و یا ویژگی های منحصر به فرد هر ساختمان باشد.طراحی های نهایی آسانسور قیمت های مختلفی دارند که  متاثر از موارد گوناگونی هستند؛ مثلاً داشتن دیوارهای از جنس شیشه یا چوب و نقش و نگار های تزئینی که با توجه به سلیقه شخصی افراد میتواند نامحدود باشد

۹- هزینه نصب

هزینه نصب و خدمات آسانسور یکی از عوامل مهم‌ دیگر به شمار میرود که قبل از نصب آسانسور باید در نظر گرفته شود.

برای مثال ساعات کار نیروهای نصب آسانسور عاملی ست که باید توسط مالکین در نظر گرفته شود که هزینه ای جداگانه دربردارد.

۱۰- سطح اتوماسیون

اتوماسیون و یا ( تنظیمات خودکار آسانسور) عامل تأثیرگذار دیگری است. از درها گرفته تا تمام اقدامات اتوماتیکی آسانسور همه بر قیمت آن تاثیر دارند. هرچه عملکردهای اتوماتیکی آسانسور بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر است.

۱۱- تعداد توقف ها

در حالی که یک آسانسور می تواند تا چند طبقه بالا و پایین برود، با اضافه شدن هر طبقه به یک ساختمان، نصب آسانسور آن کار بیشتری میبرد و تنظیمات بیشتری را نیاز دارد. بنابراین، هر طبقه اضافی بر قیمت نهایی آسانسور تأثیر می گذارد .

۱۲- مسافت

مسافت کلی که آسانسور طی می کند بر روی ارتفاع بدنه آن تأثیر خواهد گذاشت. هرچه این مسافت بیشتر باشد، بدنه آسانسور بزرگتر خواهد بود و در نتیجه هزینه آن بیشتر میشود.

 

نتیجه گیری:

 همراهان گرامی ضامن صنعت؛ فاکتورهای زیادی وجود دارد که در قیمت آسانسور تأثیرگذار هستند و بیشتر به ویژگی های آسانسور و مواردی که برای نصب آن نیاز است، بستگی دارند.

به گفته متخصصات صنعت آسانسور، در انتخاب آسانسور از یک سو، باید ارتفاع، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک یا کاربری ساختمان و از سوی دیگر، کیفیت قطعات، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات مدنظر قرار گیرد. برخی دیگر معتقدند قیمت آسانسور با توجه به نوع آسانسور، نوع و ابعاد کابین، نوع و تعداد موتور به کار رفته در ساخت آسانسور، تعداد طبقات، حداکثر ظرفیت قابل تحمل، حداکثر سرعت حرکت، حداکثر ارتفاع، نوع سکشن، برند آسانسور و نوع تابلو برق مانند اینورتر یا کنتاکتوری بودن تابلو برق، متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x