وبلاگ

معرفی انواع تابلو فرمان برای آسانسور

  همراهان عزیز و ارجمند ضامن صنعت تابلو فرمان آسانسور یا همان برد آسانسور، به یکی از مهم ترین قطعات آسانسور گفته می شود. به عبارت دیگر هر کاری که قرار است در آسانسور انجام شود، تحت مدیریت و کنترل تابلو فرمان آسانسور می باشد.

قابل ذکر است که انواع بسیار گوناگون و مختلفی از تابلو فرمان های آسانسور وجود دارند. هر کدام از این تابلو فرمان آسانسور ها، دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

شاید سوالاتی برای شما پیش آمده باد برای مثال ؛ ک آسانسور از کجا می فهمد که در کدام جهت حرکت کند؟ به عنوان مثال بالا برود یا پایین بیاید؟ در کدام طبقه بایستد و در کدام طبقه توقف نکند؟ همه ی این کار ها توسط تابلو فرمان آسانسور یا برد آسانسور کنترل شده و مدیریت می شوند. در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با این نوع قطعه آسانسور بیشتر آشنا کنیم. با  این مقاله از ضامن صنعت همراه باشید.

تابلو فرمان آسانسور-ضامن صنعت

مشخصات تابلو فرمان آسانسور

همانطوری که در مقدمه ی این مقاله از ضامن صنعت  خدمت شما عزیزان شرح داده شد، تابلو فرمان آسانسور یا همان برد آسانسور، یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات آسانسور می باشد که مدیریت فعالیت و نحوه ی کارکرد آسانسور را تنظیم خواهد کرد. این نوع قطعه، شامل یک برد الکترونیکی می باشد. روی هر برد تعداد زیادی قطعه از قبیل خازن ها و مقاومت های مختلف تعبیه شده است. به علاوه کانکتور های زیادی نیز به این برد ها وصل می شوند. در واقع هر کدام از بخش های برد آسانسور کار خاصی انجام می دهد و وظیفه ی معینی بر عهده دارد. به عبارت دیگر این برد آسانسور می باشد که به آسانسور دستور می دهد که به کدام طرف حرکت کند و حرکت او چگونه باشد.

انواع تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند. در واقع تابلو فرمان ها که نحوه ی حرکت آسانسور ها را تنظیم می کنند، به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

در زیر در ارتباط با این تقسیم بندی ها بیشتر صحبت می کنیم:

  • دسته ی اول از تابلو فرمان های آسانسور ها را تابلو فرمان های تک سرعته یا VVVF تشکیل می دهند. این تابلو فرمان ها در واقع یک سرعت ثابت دارند و در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن، با سرعت ثابتی حرکت می کنند. تابلو فرمان های گیرلس و گیربکس از دسته می باشند.
  • دسته ی دوم از تابلو فرمان های آسانسور ها را تابلو فرمان های دو سرعته تشکیل می دهند. در این نوع تابلو فرمان ها یا برد ها، دو سرعت متفاوت در هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن کابین آسانسور تجربه می شود که در بسیاری از موارد از این نوع برد ها استفاده می شود.

مقایسه تابلو فرمان های تک سرعته و دو سرعته

۱ – در تابلو های دوسرعته به دلیل حرکت و توقف ناگهانی موتور آسانسور، ضربه های ناگهانی به کابین وارد خواهد شد؛ این موضوع جدا از اینکه شرایط بدی را برای مسافران ایجاد می کند، با ضربه های ناگهانی وارد شده به موتور، باعث کاهش طول عمر آن خواهد شد. این تنش های مکانیکی می تواند طول عمر موتور را به نصف کاهش دهد؛ در حالیکه در تابلو های درایو دار، با راه اندازی نرم موتور توسط درایو،کابین به هنگام حرکت هیچ تکانی نخواهد داشت و سرعت آن با شیب ملایم افزایش خواهد یافت؛ لذا موتور در شرایطی ایده آل عمل می کند و طول عمر عادی خود را خواهد داشت.

۲- با توجه به جریان راه اندازی بالای موتور ها، در تابلو های دوسرعته با توجه به اینکه سیستمی برای محدود کردن این جریان وجود ندارد، در هنگام حرکت، موتور جریان بالایی از شبکه کشیده که این مسئله مشکلاتی را به وجود خواهد آورد از قبیل: جریان بالای راه اندازی که از سیم پیچ موتور عبور می کند، باعث گرم شدن سیم پیچ و کاهش یافتن عمر موتور به مرور زمان خواهد شد.

همچنین با توجه با اینکه آسانسور دائما در حال حرکت و توقف است، این جریان بالا به هنگام راه اندازی منجر به افزایش مصرف برق آسانسور خواهد شد. جریان راه اندازی بالا هنگام شروع به حرکت، باعث نوسان ناگهانی ولتاژ شده و سایر مصرف کننده ها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در حالیکه در سوی دیگر درایو ها با تنظیم ولتاژ و فرکانس، جریان راه اندازی را محدود کرده و از تاثیرات منفی ناشی از جریان راه اندازی بالا جلوگیری می کنند.

تابلو فرمان آسانسور-ضامن صنعت

۳- مورد دیگری که میان این دو نوع تابلو فرمان تفاوت ایجاد می کند، سطح تراز کف کابین است. در تابلو فرمان دوسرعته، از آن جایی که سیستمی جهت تشخیص میزان بار وارده به موتور و تشخیص موقعیت آن وجود ندارد، سطح کف آسانسور نسبت به طبقات، با تغییر بار قرار داشته روی آن(تعداد افراد کابین) تغییر می کند؛ اما در سیستم های درایودار، درایو با فیدبک گرفتن از موتور، سطح ایده آل جهت توقف آسانسور را تعیین کرده و در هر حالتی هم سطح با طبقات قرار خواهد گرفت.

۴- در آسانسورهای دو سرعته به دلیل تغییر سرعت موتور و همچنین باز و بسته شدن کنتاکت های کنتاکتور، آلودگی صوتی زیادی ایجاد خواهد شد در حالیکه که با استفاده از تابلوهای درایودار، تغییر دور به صورت پله ای وجود نخواهد داشت و صداهای ناشی از کارکرد موتور به حداقل خواهد رسید.

۵- نوع موتور استفاده شده در این دو سیستم با یکدیگر متفاوت است. در سیستم دوسرعته برای ایجاد دو سرعت مختلف از موتورهای با دو سیم پیچی استفاده می شود؛ اما در سیستم های ۳vf معمولا از موتورهای با همین نام که برای این کار طراحی شده اند و فقط دارای یک سیم پیچی(و در نتیجه یک سرعت نامی) هستند، استفاده می شود. این موتورها معمولا دارای شفت انکودر جهت تشخیص موقعیت آسانسور هستند.

۶-در مورد هزینه راه اندازی این دو سیستم ها باید گفت که سیستم ۳vf با توجه به وجود دستگاه اینورتر و قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار خواهد داد، هزینه اولیه بالاتری نسبت به سیستم دو سرعته خواهد داشت؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که سیستم ۳vf با بهینه سازی مصرف انرژی، قادر به صرفه جویی مصرف انرژی به میزان %۵۰ است؛ ضمن اینکه سیستم های ۳vf استهلاک کمتری داشته و از نظر سرویس و نگهداری کم هزینه تر هستند که با در نظر گرفتن این موارد می توان اطمینان داشت که هزینه اولیه پرداخت شده برای این سیستم ظرف مدت کوتاهی جبران خواهد شد.

تفاوت انواع تابلو فرمان آسانسور

هر تابلو فرمان آسانسور دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود می باشد. به عنوان مثال همانطوری که در پاراگراف گذشته عرض شد، تابلو فرمان آسانسور ها به دو نوع تک سرعته و دو سرعته تقسیم می شوند. هر کدام از این برد ها دارای قطعات مخصوص به خود هستند. تابلو فرمان دو سرعته می تواند در هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن آسانسور، دو سرعت مختلف داشته باشد. این در حالی است که در مورد تابلو فرمان تک سرعته این قضیه صدق نمی کند.

بهترین تابلو فرمان آسانسور

برای این که برد آسانسور را بهتر بشناسیم، بهتر است ابتدا با خصوصیات و ویژگی های آن آشنایی داشته باشیم.

تابلو فرمان آسانسور-ضامن صنعت

ویژگی های تابلو فرمان آسانسور ها

  • کنترل کردن سرعت موتور آسانسور

کنترل سرعت موتور آسانسور برای حمل و نقل راحت تر با آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار توسط برد آسانسور یا همان تابلو فرمان آسانسور انجام می شود.

  • کنترل کردن جهت حرکت آسانسور

به کمک برد آسانسور، جهت حرکت آسانسور مشخص می شود. به عبارت دیگر در صورتی که کاربر بخواهد رو به بالا حرکت کند، کلید طبقه های بالایی را فشار می دهد. از طریق سیم ها و اتصالاتی که در پشت این کلید ها وجود دارد، جهت حرکت آسانسور از طریق برد رو به بالا تنظیم خواهد شد. برای حرکت به سمت پایین نیز قضیه به همین ترتیب خواهد بود.

  • تشخیص لحظه ای موقعیت کابین آسانسور

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های برد آسانسور، تشخیص لحظه ای موقعیت آسانسور می باشد. به عبارت دیگر برد آسانسور تشخیص می دهد که در هر لحظه از زمان کابین در کدام طبقه از ساختمان قرار دارد.

  • پردازش کردن درخواست ها از کابین آسانسور و سایر طبقات ساختمان

از طریق دکمه هایی که در داخل کابین آسانسور وجود دارند، می توان مسیر حرکت آسانسور را مشخص کرد. بعلاوه از هر طبقه از ساختمان نیز می­توان با فشار دادن کلید در محیط بیرونی آسانسور، کابین را به محل مورد نظر خود انتقال داد.

  • پردازش درخواست ها از کابین و طبقات آسانسور

  • کنترل تجهیزات الکتریکی مثل ترمزها،سوئیچ ها،درب کابین و …

  • حفاظت الکتریکی از تجهیزات آسانسور

  • نظارت دقیق بر حرکت کابین آسانسور و حفظ ایمنی های لازم

اجزای تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان ها از اجزای زیر تشکیل شده است:

۱-برد اصلی (IMC)
۲-برد I/O( تنظیم شده جهت طبقات و نمایش طبقه )
۳-برد کابین (CAB)
۴-برد تغذیه و شارژ باطری (IPS)
۵-برد کنترل بار و فاز (LPC)
۶-ترمینال ها
۷-منبع تغذیه
۸-فیوز ها
۹-جعبه رویزیون که معولا بر روی کابین نصب می شود.

قیمت تابلو فرمان آسانسور

قیمت تابلو فرمان آسانسور به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال تک سرعته یا دو سرعته بودن یکی از ملاک های گران بودن یا ارزان بودن قیمت تابلو فرمان آسانسور می باشد. البته قیمت برد هایی که توسط شرکت های مختلف تولید می شوند نیز با هم تفاوت دارد. هر چقدر که کیفیت کالا بهتر و قیمت پایین تر باشد، بدیهی است که مشتریان آن نیز بیشتر خواهند بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با تابلو فرمان آسانسور آشنا کنیم.  در ادامه در ارتباط با مشخصات تابلو فرمان آسانسور یا همان برد آسانسور صحبت کردیم. همچنین درباره ی ویژگی ها و خصوصیات این نوع قطعه نیز صحبت کردیم.

در مجموع با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از تجهیزات و ادوات الکترونیک قدرت روز به روز گسترده تر می شود، به طوریکه امروزه شاهد آن هستیم که در بخش های مختلف مسکونی، صنعتی، تجاری و به طور کلی هر واحدی که در آن یک موتور الکتریکی در حال کار است، از دستگاه کنترل دور موتور استفاده خواهد شد و می توان آن را جایگزین خوبی برای روش های قدیمی دانست.

شاید این تجهیزات اندکی نسبت به تکنولوژی های رایج در گذشته قیمت بالاتری داشته باشند، اما قابلیت ها و مزایایی که استفاده از این تجهیزات ایجاد خواهد کرد، کاربرد آن ها را چه از لحظ فنی و چه از لحاظ اقتصادی توجیه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x