وبلاگ

موارد قابل توجه درمورد آسانسور های شیشه ای

موارد قابل توجه درمورد آسانسور های شیشه ای -ضامن صنعت

 همراهان گرامی ضامن صنعت شایان ذکر است که استفاده از اقلامی همچون شیشه در طرح و ساختار ساختمان‌ها، ظرافتی بی‌نظیر را به آنان می‌بخشد. استفاده از شیشه، امروزه در بسیاری از جزئیات همچون آسانسورها نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این نوع از آسانسورها که به آسانسورهای “پانورامایی” نیز شناخته می‌شوند، اکثرا جهت نشان دادن لوکس بودن و بروز بودن طراحی ساختمان مورد نظر کاربرد دارند؛ اما همانطور که می‌دانید، اجناسی همچون شیشه، ظریف‌تر و شکننده‌تر از فلزات هستند. بنابراین، ممکن است برخی از افراد نگران ایمنی خود و خانواده‌شان باشند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا نصب آسانسورهای شیشه ای خطرناک است؟ آیا این آسانسورها دارای استانداردهای اصولی ایمنی هستند؟ با ما همراه باشید.

آسانسور شیشه ای چیست ؟

آسانسور شیشه ای دارای دو مدل کششی و هیدرولیکی  میباشد .

آسانسورهای شیشه ای از نوع کششی برای ساختمان های که دارای ارتفاع هستند مناسب میباشد .

آسانسور شیشه ای کششی اجزای سیم بکسل و وزنه تعادل را دارد و به همین سبب این سیستم آسانسور به حرکت در می آید.

در مقابل آسانسورهای کششی هیدرولیکی بسیار زیبا هستند و برای ساختمان های مرتفع  و بلند مناسب نمیباشد .

زیرا سرعت این آسانسورهای هیدرولیکی شیشه ای کم میباشد در این مدل سیستم برقی و مکانیکی در جاهایی قرار میگیرد  که به اجزای وزنه و سیم بکسل نیازی نیست .

بررسی دقیق تر از آسانسورهای شیشه ای

آسانسور شیشه ای خانگی برای خانه های دوبلکس و آپارتمان های کم ارتفاع استفاده میشود که بیشتر از اسانسورهای شیشه ای هیدرولیکی استفاده میشود .

زیرا این اسانسورها جز زیبایی و دکوراسیون خانه محسوب میشود .

آسانسور شیشه ای قابلیت جابه جایی تا شش نفر را دارند.

حداقل فاصله جابه جایی تا ارتفاع پانزده متری میباشد.

ابعاد آسانسورهای شیشه ای کششی بیشتر از آسانسورهای شیشه ای هیدرولیکی میباشد .

قدرت موتور که در آسانسور استفاده میشود به ابعاد آسانسورهای شیشه ای تاثیر میگذارد .

آسانسورهای شیشه ای گرد نسب به بقیه طرح ها حدود چهل درصد به فضای بیشتری نیاز دارد برای طراحی کردن ابعاد اسانسور شیشه ای باید به قدرت موتور آسانسور توجه ویژه ای داشت .

در آسانسورهای شیشه ای مسافربر زمان استفاده از اسانسور شیشه ای میتواند به رویت طبقات از داخل اسانسور به فضای مختلف بپردازد .

و این آسانسورهای شیشه ای معمولا در مکان های تجاری ، مراکز خرید ،هتل ها و … مورد استفاده قرار میگیرد .

آسانسورهای پانوراما یا همان آسانسور های شیشه ای  کمک زیادی برای زیبایی محیط و خود ساختمان میکند و برای مدلسازی و طراحی زیبا آسانسور شیشه ای بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

آسانسورشیشه ای پانوراما آسانسورهایی هستند که قسمتی از کابین شفاف هستند .

آسانسورهای پانورامیک در نمای برج های بلند تجاری و ساختمان های دوبلکس  و منازل ویلایی بیشتر استفاده میشود .

جنس شیشه ی آسانسور آسانسور شیشه ای از لمینت میباشد .

این شیشه دارای استحکام زیادی میباشد و به سختی شکسته میشود و در صورت شکسته شدن شیشه پخش نمیشود .

از ویژگی های دیگر این شیشه میتوان به آن اشاره کرد که با افزاش تعداد مسافران میتوان ضخامت شیشه لمینت را افزایش داد و شستشوی آن بسیار آسان میباشد و در اثر سایش خط و خش روی ان ایجاد نمیشود و با گذشت زمان دچار فرسودگی نمیشود .

آسانسورشیشه ای گرد هم زیباتر هستند هم استحکام بیشتری دارند ولی ساخت پیچیه تری نسبت به کابین های اسانسورهای شیشه ای مکعبی داردند.

در اسانسورها پاناروما سعی میشود که تجهیزات برقی تا حد امکان رویت نشود .

کابین مورد استفاده در آسانسور شیشه ای

۱-اسانسورشیشه ای گرد

۲-اسانسورشیشه ای مکعبی و نیم دایره

آسانسورشیشه ای گرد: ظاهر این اسانسور ها گرد یا نیم گرد هستند و این مدل نسبت به بقیه مدل ها به فضای بیشتری نیاز دارد .

نصب این اسانسورهای شیشه ای گرد سخت تر از اسانسورهای شیشه ای مکعبی میباشد.

آسانسورشیشه ای مکعبی : معمولا برای مکان های دوطبقه و شرکت ها مورد استفاده قرار میگیرد

آسانسورشیشه ای خانگی :اندازه کابین اسانسورهای شیشه ای خانگی از هفتاد سانتی متر تا حداقل صد و چهل سانتی متر میباشد،و توان جابه جایی تا شش نفر را دارد .

این مورد بیشتر برای ساختمان های قدیمی و یا مکان هایی که از قبل برای آن ها اسانسور تعبیه نشده است ؛ میتوان استفاده کرد .

انواع مختلف آسانسور شیشه ای

آسانسورهای شیشه ای به تنهایی به دو دسته دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند: آسانسورهای کابلی و آسانسورهای پنوماتیک. آسانسورهای کابلی، دارای اجزایی همچون موتور آسانسور و درام هستند و می‌توانند به راحتی در منازل نصب شوند. از طرفی دیگر، آسانسورهای پنوماتیک با کمک فشار هوا کار می‌کنند. روش کار این نوع آسانسور شیشه ای به این صورت است که فشار هوا برای بلند کردن کابین به کار برده می‌شود و از سیستم خلا استفاده می‌کند تا کابین به سمت پایین یا بالا هدایت شود. در نهایت، ترمز آسانسور پنوماتیک، کابین را در طبقه مورد نظر فرد متوقف می‌کند.

یکی از مزایای آسانسورهای شیشه ای کابلی، این است که محدودیت وزن بالایی دارند و می‌توان اشیاء سنگین‌تر و تعداد افراد بیشتری را از طریق آن جا به جا کرد؛ اما به صورت کلی، آسانسور پنوماتیک به دلیل طراحی ساده‌تر، برای مکان‌های مسکونی مناسب‌تر است. همچنین می‌توان از آن برای هر خانه با فضای متفاوت استفاده کرد. آسانسورهای شیشه ای پنوماتیک، هزینه و وقت کمتری برای نصب نیاز دارند و مانند آسانسورهای قدیمی و کابلی، نیاز به بالابر و اتاق مخصوص نصب نخواهند داشت.

آیا آسانسور شیشه ای خطرناک است؟

زمانی که آسانسور می‌خواهد به سمت بالا حرکت کند، فشار هوا در بالای واگن آسانسور کاهش پیدا می‌کند. با این کاهش فشار، فشار هوا در زیر آسانسور به تدریج افزایش پیدا کرده و کابین را به سمت بالا هل می‌دهد. برای حرکت نزولی آسانسور نیز، همین روش به صورت معکوس صورت می‌گیرد. یعنی، در زیر کابین آسانسور فشار هوا کاهش یافته و از بالای واگن فشار هوا افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس تجربیات، تحقیقات و بررسی‌ها، آسانسورهای شیشه ای به این دلیل که از کابل و سیم کشی برای حرکت استفاده نمی‌کنند، نسبت به آسانسورهای نوع قدیمی‌تر ایمنی بالاتری دارند. جالب است بدانید، در صورتی که قطعی برق در ساختمان صورت گیرد، آسانسور به آرام‌ترین شکل ممکن تا پایین‌ترین طبقه ساختمان حرکت می‌کند و سپس می‌ایستد تا مسافران آن با خیال راحت پیاده شوند. این موضوع، برتری آسانسورهای شیشه ای را نسبت به آسانسورهای قدیمی و کابلی اثبات می‌کند.

از طرف دیگر، شیشه‌های به کار برده شده در ساخت این نوع از آسانسورها از جنس “لمینت نشکن” هستند. این شیشه‌ها چند لایه، ضد حریق و بسیار مقاوم و سخت بوده و شکستن آن‌ها هنگام حرکت کابین آسانسور، امری بسیار دور از واقعیت می‌باشد. همچنین، در صورتی که چنین موضوعی مشاهده شود(احتمال آن بسیار بسیار پایین و در شرایط بسیار نادر است)، ذرات شیشه به یکدیگر می‌چسبند و از خرد شدن و تکه تکه شدن آن جلوگیری می‌کنند. بنابراین از این لحاظ نیز نگرانی برای مسافران وجود نخواهد داشت.

قیمت آسانسورهای شیشه ای

تعداد لایه های شیشه و ضخامت شیشه تاثیر مستقیم بر قیمت دارد و هرچه این تعداد لایه ها وضخامت بیشتر باشد قیمت بیشتر میشود .

قیمت این آسانسورها از نسبت به بقیه اسانسورها بیشتر میباشد قدرت موتور مورد استفاده در اسانسور ظرفیت  و هزینه اجرای اسانسور و ارتفاع،بستگی دارد .

مزایای آسانسورهای شیشه ای

ارزش خانه ی شما به صورت قابل توجهی افزایش پیدا میکند

-این اسانسورهای خانگی بسیار مقرون به صرفه میباشد

-و به زیبایی خانه ی شما می افزاید

-ایمن و جدید-نصب در کوتاه ترین مدت

–راه اندازی با برق تکفاز و سه فاز

-تنوع زیاد در زمینه طراحی

-دارای حرکت ارام و بی صدا

درب آسانسورهای شیشه ای

جنس این درب ها معمولا شیشه میباشد که هم تک درب و هم دو درب میتوان استفاده کرد.

عملکرد این موارد مانند درب های اتوماتیک میباشد  و عرض از هفتاد سانتی متر شروع میشودکه این ابعاد با توجه به ارتفاع و اندازه اسانسور تغییر میکند.

ویژگی های درب اتوماتیک در آسانسورهای شیشه ای

+متناسب برای فضاهایی که دارای عرض کمی میباشد

+حرکت بیصدا و بسیار نرم

+به صورت نیم دایره،دایره قابل اجرا میباشد

+کارایی بسیار بالا و سیستم متحرک هوشند برخوردار میباشد

ویژگی درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی:

+متناسب برای مکان هایی عمومی که تعداد زیادی مسافر عبور میکند

+حسگرهای محافظتی خطی(موازی) بین درب های آسانسور و کنترل کننده هوشمند با ویژگی های منحصر به فرد ضد ضربه میباشد

+ استفاده کردن از چرخ  های پلیمری باعث میشود حرکتی آرام و روان داشته باشد .

ضرورت نگهداری از آسانسور شیشه ای

ممکن است این فکر از ذهن شما خطور کند که با توجه به ظرافت بیشتر آسانسورهای شیشه ای نسبت به آسانسورهای کابلی، به قطع یقین مراقبت بیشتری نیاز خواهند داشت؛ اما چنین موضوعی اصلا صحت ندارد! در واقع شما با خرید و نصب آسانسور از نوع شیشه‌ای تعمیرات و مراقبت‌های کمتری را انجام خواهید داد.

آسانسورهای کابلی و سنتی، دارای قطعات و تجهیزات بسیار زیادی همچون چرخ دنده، سیم بکسل و تراول کابل، قرقره و موتور هستند و حتی با خراب شدن کوچکترین جزء از این آسانسور، کارکرد کل سیستم به مخاطره خواهد افتاد. از همین رو، با توجه به اینکه آسانسورهای شیشه‌ای با کمک فشار هوا کار می‌کنند از تجهیزات و جزئیات کمتری برخوردار هستند و در نهایت به مراقبت کمتری نیاز دارند؛ اما توجه داشته باشید که به صورت کلی، آسانسورها از هر نوع باید به صورت مداوم بررسی و سرویس شوند تا امنیت کامل مسافران تامین شود و همچنین از هزینه‌های گزاف در آینده جلوگیری شود.

نصب آسانسورهای شیشه ای، با توجه به ظرافت و شیک بودن، جذابیت خاصی را به محل سکونت یا ساختمان مورد نظر شما می‌دهند. از طرف دیگر، نسبت به آسانسورهای کابلی از ایمنی بالاتری برخوردار هستند و در نهایت، نیاز به مراقبت کمتری دارند و کم هزینه‌تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x