وبلاگ

میزان روشنایی مناسب داخل کابین آسانسور

میزان روشنایی مناسب داخل کابین آسانسور -ضامن صنعت

روشنایی مناسب داخل کابین آسانسور

 همراهان گرامی ضامن صنعت؛ روشنایی داخل کابین آسانسور، گذشته از جنبه زیبایی و ایجاد حس مثبت در بیننده، از نظر ایمنی و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی بسیار اهمیت دارد. نورپردازی کابین آسانسور نسبت به محیط‌های دیگر متفاوت است. در تأمین روشنایی داخل کابین آسانسور، باید به کوتاهی سقف کابین و همچنین حرکت مداوم آن توجه کنیم. در ادامه این مطلب، درباره نکات روشنایی کابین آسانسور بیشتر صحبت می‌کنیم.

استانداردهای لازم در تأمین روشنایی داخل کابین آسانسور

همانطور که گفتیم، در نورپردازی کابین آسانسور، باید به کوتاه بودن سقف و حرکت آن، توجه کرد. درواقع باید با استفاده از شیوه‌ها و تجهیزات مناسب، روشنایی داخل کابین آسانسور را، متناسب با شرایط آن، اجرا کرد. درادامه، نکات مورد اهمیت در اجرای نورپردازی کابین آسانسور را مرور می‌کنیم.

توجه به قوانین مربوط به ایمنی و ساخت آسانسور

امروزه در اکثر کشورها قوانینی برای شیوه ساخت آسانسور پیش‌بینی شده‌است. این قوانین تضمینی برای حفظ امنیت افراد در استفاده از آسانسور هستند. در ایران نیز، دفتر مقررات ملی ساختمان، زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، ضوابط مربوط به ساخت آسانسور را مشخص کرده‌است. البته قوانین و شیوه‌نامه‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که توجه به آن‌ها نیز ضروری است.

طبق آن‌چه دفتر مقررات ملی ساختمان تعیین‌کرده‌است، وجود روشنایی دائمی در کابین آسانسور ضروری است. به‌علاوه هنگام بازشدن در کابین، باید روشنایی دائمی به اندازه حداقل ۵۰لوکس، برروی کلیدها و راهروها وجودداشته‌باشد.

گرمای حاصل از نورپردازی باید به حداقل ممکن برسد

برای راه‌اندازی روشنایی داخل کابین آسانسور، باید از لامپ‌هایی استفاده کنید که حداقل گرما را نسبت به نور تولیدی، منتشر کنند. محیط کابین آسانسور کوچک است و گرمای حاصل از لامپ‌ها، هرچند در مدت زمان کوتاه استفاده افراد از آن، می‌تواند آزاردهنده باشد.

به منظور برطرف کردن مشکل گرمای حاصل از روشنایی داخل کابین آسانسور، قطعاً باید گزینه لامپ‌های رشته‌ای را کنار بگذارید. زیرا میزان گرمای آن‌ها نسبت به نوری که تولید می‌کنند، بیشتراست. به‌جای لامپ‌های رشته‌ای شما می‌توانید از لامپ‌های فلئورسنت استفاده کنید. اما بهترین گزینه لامپ‌های LED هستند که گرمای تولیدی آن‌ها نزدیک به صفر است.

توجه به تعادل دمای رنگ لامپ

منظور از دمای رنگ، انتخاب رنگی است که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. رنگهای سفید و متمایل به آبی چشم را اذیت می‌کنند. همچنین لامپ‌هایی با نور زرد تند، باعث می‌شوند تا محیط کثیف به‌نظر برسد. برای انتخاب بهترین رنگ نور لامپ در روشنایی داخل کابین آسانسور، می‌توانید از نسبت کلوین استفاده کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در راه‌اندازی روشنایی داخل کابین آسانسور، باید به هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی و استهلاک ‌لامپ‌ها نیز، توجه شود. لامپ‌های  LED کمترین مصرف انرژی را نسبت به میزان نوری که ایجاد می‌کنند، دارا هستند.

به علاوه با نصب لامپ‌ها به صورت ردیفی و خاموش و روشن کردن متناوب هر ردیف از آن‌ها به‌صورت یکی در میان، عمر لامپ‌ها افزایش می‌یابد.

از روشنایی اضطراری غافل نشوید

ورود به کابین آسانسور و استفاده از آن در حالت عادی نیز برای بعضی از افراد با ایجاد ترس و استرس همراه است. حال اگر در هنگامی که این افراد درحال استفاده از آسانسور هستند، قطعی برق اتفاق بیفتد و کابین آسانسور ناگهان متوقف و تاریک شود، قطعاً دچار مشکل خواهند‌شد.

با پیش‌بینی امکان قطع برق، لازم است تا از لامپ‌های اضطراری برای این زمان استفاد‌ه‌شود. لامپ‌های اضطراری با نور قرمز، مدت‌ها است که دیگر مورد استفاده قرار‌نمی‌گیرند. بهتر است از لامپ‌هایی با نور سرد و سفید در روشنایی داخل کابین آسانسور در هنگام قطع برق استفاده شود.

و بالاخره روشنایی داخل کابین آسانسور باید چقدر باشد

حداقل مقدار روشنایی کف اتاق آسانسور و روی نمراتور داخل کابین باید ۵۰ لوکس باشد . همچنین روشنایی باید در موقع حرکت آسانسور ، لحظه ای که آسانسور متوقف است و درب کابین باز می باشد ، مقدار روشنایی اش تغییر نکرده  همان ۵۰ لوکس باشد. برای تأمین روشنایی داخل کابین می توان از لامپ های مختلفی استفاده نمود. به طورمثال در گذشته از لامپ های رشته ای  سپس از مهتابی ها  بعد تر از لامپ های LED استفاده شد.

اگراز لامپ های رشته ای برای روشنایی آسانسور استفاده شود لازم است حداقل از دو لامپ که به صورت موازی متصل شده باشند، استفاده گردد. وجود یک منبع برق اضطراری که به صورت خودکار قابل شارژ بوده و در هنگام قطع برق حداقل یک لامپ یک واتی را برای مدت یک ساعت روشن نگه دارد الزامی است.

شرایط ساخت آسانسور و نصب آن در ساختمان، دارای قوانین خاصی است که موارد مختلف از جمله میزان روشنایی داخل کابین آسانسور را مشخص می‌کند. در بالا گفتیم که طبق آن‌چه در قوانین کشور ایران تعیین شده‌است، حداقل روشنایی کابین آسانسور باید ۵۰ لوکس باشد. اما طبق استانداردهای جهانی و شیوه‌های معمول، این عدد معمولاً در حدود ۱۰۰ لوکس است. به علاوه در ساختمان‌های تجاری و پزشکی و آموزشی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ لوکس نیز، می‌رسد.

ویژگی و مزایای لامپ های LED

این نوع از لامپ ها دارای شاخص رنگی بسیار بالایی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که رنگ پذیری در آن ها مطلوب می باشد. لامپ های LED بسیار پر کاربرد هستند و ‌هیچ گونه آلودگی نوری ندارند.

این لامپ ها در برابر برخی عوامل مانند ضربه؛ بسیار مقاوم هستند و برای روشن کردن داخل کابین آسانسور فوق العاده هستند. لامپ های LED که داخل کابین آسانسور استفاده می شوند؛ ضد شوک هستند و رنج ولتاژ کاری بسیار بالایی دارند.

همچنین قابل ذکر است که این لامپ ها در طولانی مدت به هیچ عنوان زرد نمی شوند و نیازی به تعویض و تعمیر ندارند. البته بهتر است همیشه در نگهداری از لامپ های کابین آسانسور؛ کوشا باشید و دقت لازم را به کار ببرید.

نصب و تعویض این لامپ های استاندارد؛ معمولا به مهارت زیادی لازم نیاز ندارد و به راحتی انجام می شود. طراحی لامپ های LED بسیار مناسب صورت گرفته است و آن را می توانید در انواع و رنگ های مختلف، در بازار خریداری نمایید.

طریقه بستن سیم های لامپ در کابین آسانسور چگونه است؟

به طور معمول برای بستن سیم های لامپ در کابین آسانسور؛ از حالت سیم بندی موازی استفاده می کنند تا دیگر لامپ ها در صورت خرابی یکی از سیم ها، قطع نشوند. برای این روش ابتدا باید سیم نول را برای هر لامپ ببندید و سپس سیم فاز را به صورت جداگانه برای لامپ محکم کنید تا اگر یکی از سیم ها قطع شد؛ همه لامپ های داخل کابین خاموش نشوند.

نحوه استفاده از لامپ مهتابی و رشته ای LED در کابین آسانسور

  •  لامپ LED رشته ای داخل کابین آسانسور

حداقل دو لامپ رشته ای LED بصورت موازی برای داخل کابین مناسب می باشد وجود یک منبع برق اضطراری که به صورت خودکار قابل شارژ بوده و در هنگام قطع برق حداقل یک لامپ یک واتی را برای مدت یک ساعت روشن نگه دارد الزامی است.

  •  لامپ مهتابی LED داخل کابین آسانسور

از  لامپ مهتابی LED، هم از جنبه زیبایی و هم از جنبه فراهم سازی روشنایی مناسب داخل کابین آسانسور در چهار طرف سقف کابین استفاده می شود. و در برخی مواقع برای طراحی زیباتر فضا آنها را بصورت نور مخفی دور سقف و آینه نصب می کنند. این لامپ ها معمولا بصورت موازی سیم بندی (یک سیم فاز به صورت جدا برای هرلامپ بسته شود و سیم نول هم بصورت جدا برای هر لامپ بسته شود .) می شوند زیرا اگر به هر دلیل یکی از آنها خاموش شد دیگری روشنایی کابین را تامین نماید.

امیدواریم مطالب فوق برا شما مفید و کارآمد واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x