وبلاگ

نحوه ریست کردن آسانسور به روش های مختلف

همراهان عزیز سایت ضامن صنعت

 

هدف از انتشار این مطلب آموزش نحوه ریست کردن سیستم آسانسور می باشد. هر چند که به هنگام مشاهده خرابی های آسانسور باید سریعا با تعمیرکار آسانسور و سرویسکار حرفه ای تماس گرفت اما اگر مشکل سیسم آسانسور زیاد جدی نباشد می توانید امتحان کنید که آیا با ریست کردن آسانسور، مشکل برطرف می شود و یا خیر؟

 

برای ریست کردن آسانسور باید اطلاعات و شناختی حداقلی از اجزا و قطعات مکانیکی و الکترونیکی آسانسور و محل قرار گیری و نصب آنها داشته باشید. بطور مثال ریست آسانسور از طریق تابلو فرمان انجام می شود شما باید بدانید که تابلو فرمان چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است و کجا نصب شده؟ سپس برای اینکه متوجه شوید چگونه آسانسور را ریست کنید این مقاله از ضامن صنعت را را مطالعه نمایید.

 

وقتی مشکلی برای هر دستگاه الکترونیکی به وجود می آید، اگر آن مشکل جزئی به نظر برسد، معمولاً با ریست کردن آن را حل می کنند. در مورد آسانسور هم وضعیت مشابهی وجود دارد؛ ولی شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که دکمه ریست آسانسور کجاست و چگونه می توان آسانسور را ریست کرد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله  از ضامن صنعت درباره روش های ریست آسانسور توضیحاتی را ارائه دهیم با ما همراه باشید.

ریست کرن آسانسور یعنی چه؟

 

 

ریست آسانسور یکی از کارهایی است که در مواقع بروز مشکل در این وسیله انجام می شود، معمولاً یکی از روش های این کار از طریق تابلو فرمان آسانسور است. تابلو فرمان آسانسور معمولاً برای کنترل عملکرد آسانسور استفاده می شود.

 

تابلو فرمان آسانسور بدنه ای فلزی دارد و به شکل جعبه است و دارای قطعات الکترونیکی، ریزپردازنده ها و مدارهای زیادی است. این قطعه در موتورخانه آسانسور نصب می شود و وظیفه اصلی آن و اعلام وضعیت های مختلف آسانسور و کنترل حرکت کابین است.

هم چنین با استفاده از تابلو فرمان آسانسور می توان کارهای زیر را انجام داد:

 

  • سرعت آسانسور را تحت کنترل داشت.
  • جهت حرکت آسانسور را کنترل کرد.
  • تابلو فرمان آسانسور به درخواست هایی که از طبقات مختلف یا داخل کابین صادر می شود، پاسخ می دهد.
  • به منظور حفاظت از جان مسافران کاربرد دارد.

 

 

 

 

به محافظت از تجهیزات الکتریکی آسانسور کمک می کند. ساده ترین راه برای ریست آسانسور این است که مدار تغذیه تابلو برق را قطع کرده و بعد مجدداً وصل کنید. به این منظور باید کلید مشکی رنگی را که روی تابلوی سه فاز قرار دارد بچرخانید و از حالت یک روی حالت صفر قرار دهید و اجازه دهید تا یک دقیقه بگذرد و دوباره آن را به حالت یک برگردانید. البته به این نکته توجه داشته باشید که برخی از تابلو فرمان های آسانسور به سیستم اضطراری مجهز هستند؛ در این تابلو فرمان ها باید به جای یک دقیقه انتظار، دو الی سه دقیقه منتظر بمانید تا اگر در سیستم برق شهری مشکلی به وجود آمده باشد، سیستم نجات اضطراری آسانسور بتواند کابین را در نزدیک ترین طبقه متوقف کند تا مسافران بتوانند به سلامت از کابین آسانسور خارج شوند.

 

ریست کردن آسانسور سبب می شود برنامه های برد اصلی آسانسور و درایو کنترل حرکت آن مجدداً بارگذاری شوند و به این ترتیب در صورتی که اختلال نرم افزاری وجود داشته باشد، برطرف می شود ولی چنانچه بعد از ریست کردن تابلو فرمان آسانسور همان خطا مجدداً تکرار شد، بهتر است از یک تکنسین یا سرویس کار آسانسور برای رفع و رجوع مشکل به وجود آمده استفاده کنید.

 

یکی دیگر از روش های ریست آسانسور استفاده از جعبه ریویزیون یا جعبه Revision آسانسور است.

 

 

جعبه ریویزیون آسانسور از جنس پلاستیک ساخته می شود و ترمینال هایی دارد که توسط سیم و تراول کابل به ترمینال هایی که در تابلو فرمان آسانسور وجود دارند، متصل می شوند. در واقع این جعبه، واسطی بین تجهیزات الکتریکی موجود در تابلو فرمان و کابین آسانسور است. جعبه ریویزیون روی قسمت بالایی کابین آسانسور نصب می شود و در مواقع تعمیرات آسانسور و ارتقای آسانسور کارایی دارد.

بنابراین برای ایجاد تغییرات ظاهری در آسانسور و تعویض قطعات و… از جعبه ریویزیون در آسانسور استفاده می شود؛ به عبارتی دیگر جعبه ریویزیون یکی از اصلی ترین تجهیزات موجود در آسانسور است که با ایجاد تغییرات در آن، می توان آسانسور را ارتقا داد. به طور کلی به فشردن کلید روی جعبه ریویزیون به منظور غیر فعال کردن حالت اتوماتیک آسانسور و فعال کردن حالت دستی آن، ریویزیون کردن آسانسور گفته می شود.

در جعبه ریویزون کلیدهای مختلفی وجود دارد که با کمک آن ها می توان در صورت نیاز آسانسور را ریست کرد.

 و در نهایت…

یکی از ساده ترین راه ها برای رفع و رجوع مشکلات پیش آمده در وسایل الکترونیکی، ریست کردن آن هاست. آسانسورها هم از این قاعده مستثنی نیستند. ریست کردن آسانسور معمولاً از چند روش انجام می شود که متداول ترین آن ها، استفاده از تابلو فرمان آسانسور است به این صورت که وضعیت دکمه مشکی این قطعه را از حالت یک به صفر تغییر دهید و سپس مجدداً آن را روی یک بگذارید. از جعبه ریویزیون هم برای ریست آسانسور استفاده می شود.

درست است که ریست کردن آسانسور، کار نسبتا ساده می باشد اما در صورت نداشتن مهارت کافی با سرویسکار تماس بگیرید.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز ضامن صنعت مفید واقع شده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x