وبلاگ

چگونه آسانسور را قفل کنیم تا به طبقات دیگر نرود؟ قفل کردن آسانسور بی خطر چگونه است؟

همراهان عزیز سایت ضامن صنعت امروز قصد داریم روش های قفل کردن آسانسور و جلوگیری از رفتن آن به سایر طبقات مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم چطور آسانسور را قفل کنیم تا افراد دیگر نتوانند از آن استفاده کنند؟

گاهی اوقات به دلایل مختلفی همچون خرابی آسانسور و نقص فنی ممکن است که نیاز به قفل کردن آسانسور جهت حفظ ایمنی و امنیت ساکنین ساختمان تا زمان برطرف شدن نقص فنی باشد و در این زمان فقط آتشنشانی و یا ماموران قانون مجاز به استفاده از آن می باشند. در ادامه این مطلب به بیان چهار روش قفل کردن آسانسور می پردازیم.

قفل یکی از قسمت های مهم و کاربردی آسانسور است که در مواقع ضروری مثل خرابی آسانسور، بروز نقص فنی، زمان سرویس و تعمیر و تعویض قطعات کاربرد دارد و موجب حفظ ایمنی ساکنین ساختمان می شود. بر اساس قانون همه آسانسورهای پیشرفته و مدرن باید به قفل مجهز باشند تا در صورت لزوم افراد نتوانند به طبقات دیگر بروند.

در شرایط اضطراری، مأموران آتش نشانی و تعمیرکارها می توانند آسانسور را قفل کنند تا افراد متفرقه نتوانند از آن استفاده کنند؛ در صورت عدم وجود قفل در آسانسور می توانید از طریق کلید آسانسور حرکت آن را متوقف کنید. کلید آسانسور معمولا در دسترس مدیر ساختمان، سرایدار و سرویس کاران است.

از دیگر روش هایی که می توان برای قفل کردن آسانسور به کار برد، قفل کردن درب لولایی آسانسور است که موجب می شود افراد نتوانند از آسانسور استفاده کنند. روش دیگر قطع برق آسانسور از طریق جعبه برق است؛ با این کار سیستم آسانسور به کلی قطع شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد. علاوه بر این می توانید از طریق تابلو فرمان نیز برق موتور آسانسور را قطع کنید و مانع حرکت آن شوید.

در برخی از آسانسورها یک کلید در داخل کابین آسانسور قرار دارد که به واسطه آن می توان آسانسور را قفل کرده و از حرکت آن به سایر طبقات جلوگیری کرد. با این روش برای متوقف کردن آسانسور در طبقات مشخص نیز می توان بهره برد.

چگونه آسانسور را قفل کنیم؟

آموزش قفل کردن آسانسور 

روش اول:

  • استفاده از کلید خاموش و روشن : برای قفل کردن آسانسور می توانید از کلید خاموش استفاده کنید. این روش از حرکت آسانسور به طبقات دیگر جلوگیری می کند؛ البته اگر کسی وارد آسانسور شود و کلید روشن را بزند، می تواند با آسانسور حرکت کند. در برخی از آسانسورها شما می توانید درب را به صورت دستی نیز قفل کنید؛ در این صورت هیچ کس به جز شما نمی تواند دوباره آسانسور را ره اندازی کند.

روش دوم:

  • استفاده از سوئیچ : روش دیگر برای قفل کردن آسانسور استفاده از سوئیچ نصب شده در آن است. در اغلب آسانسورها سوئیچی وجود دارد که شبیه قفل استاندارد است و می توان از آن برای خاموش و روشن کردن آسانسور استفاده کرد. این سوئیچ نه تنها برای خاموش کردن بلکه برای محدود کردن توقف در طبقات نیز کاربرد دارد. کلید این سوئیچ در اختیار تعمیرکاران و مدیران ساختمان است؛ البته در صورت وقوع حادثه، مأموران آتش نشانی نیز با استفاده از شاه کلید می توانند آن را باز و بسته کنند.

روش سوم:

  • قطع کردن برق آسانسور : قطع کردن برق از جعبه برق روشی دیگر برای خاموش کردن آسانسور است؛ در واقع این کار موجب قفل شدن آسانسور نمی شود و فقط از حرکت آن جلوگیری می کند. شما می توانید با استفاده از تابلو فرمان نیز این کار را انجام دهید و فقط موتور آسانسور را خاموش کنید و هواکش و چراغ ها را روشن نگه دارید.

روش چهارم:

  • استفاده از سوراخ کلید درب : در بیرون درب آسانسورها یک سوراخ کلید وجود دارد که به تعمیرکاران و مأموران آتش نشانی اجازه می دهد تا در مواقع اضطراری به چاه آسانسور دسترسی داشته باشند. شما می توانید با استفاده از کلید درب آسانسور را قفل کنید؛ البته این کار مانع از حرکت آسانسور نمی شود و فقط دسترسی افراد را محدود می کند. شما می توانید از این روش برای قفل کردن درب همه طبقات استفاده کنید.

 

سخن پایانی

 

قفل کردن آسانسور یکی از مهمترین کارها در زمان تعمیرات و سرویس آسانسور است؛ در صورت باز ماندن درب در مواقع اضطراری، احتمال سقوط افراد به داخل چاهک آسانسور وجود دارد. همچنین وقتی خرابی در آسانسور رخ می دهد، مدیر ساختمان یا مأموران آتش نشانی اقدام به قفل کردن آسانسور می کنند.

با قفل کردن آسانسور به روش های مختلف، شما می توانید دسترسی افراد و حرکت کابین به سایر طبقات را محدود کنید.

البته با استفاده از تابلو فرمان می توان برای حرکت آسانسور به طبقات خاص برنامه ریزی کرد. برای قفل کردن آسانسور می توانید از کلید خاموش و روشن، کلید درب بیرونی، سوئیچ و تابلو فرمان استفاده کرده یا برق آسانسور را به کلی قطع کنید؛ با این روش ها افراد دیگر امکان استفاده از آسانسور را نخواهند داشت.

امیرواریم مطالب فوق برای شما عزیزان  همراهان عزیز ضامن صنعت مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x