وبلاگ

کاربرد تابلو سه فاز در آسانسور

کاربرد تابلو سه فاز در آسانسور-ضامن صنعت

 همراهان گرامی ضامن صنعت ؛ یکی از قطعات پرکاربرد در آسانسور تابلو سه فاز است.تابلو سه فاز آسانسور در قسمت الکتریکال مورد نصب و راه اندازی آسانسور قرار می گیرد.این وسیله متشکل از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی آسانسور است.در هر پروژه از نصب و راه اندازی آسانسور استفاده از این وسیله ضروری است. تابلو سه فاز دارای شینه نول و ارت و ترمینال‌های سه فاز و نول و ارت است. دو کلید مینیاتوری نیز درون آن تعبیه شده است.تابلو سه فاز در قسمت موتورخانه آسانسور قرار می گیرد.و برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به دیگر تجهیزات آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلو سه فاز آسانسور

آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است.که با هم در ارتباط هستند.و در مراحل مختلف مورد نصب و راه اندازی قرار می گیرند.تابلو سه فاز آسانسور یکی از قطعات مهم بخش الکتریکال است.که در موتورخانه مورد نصب و راه اندازی قرار می گیرد.

این وسیله برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به دیگر تجهیزات آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.گفتنی است : تابلو سه فاز تشکیل شده از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی آسانسور است.و برای هر آسانسوری استفاده از این وسیله ضروری است.

تامین برق آسانسور

یکی از وظایف مهم تابلو سه فاز آسانسور تامین برق مورد نیاز قطعات مختلف است.این وسیله برق چراغ‌های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه ، برق موتور و تابلوی کنترل و برق پریز‌های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه را تامین می کند.گفتنی است : در بیشتر آسانسورها از دو مدل تابلو سه فاز سکسیونری و تابلو سه فاز فیوزباکس استفاده می گردد.چرا که این دو مدل از استاندارد لازم در هنگام نصب برخوردار هستند.

باید دانست :

برای آسانسور‌های ۵/۵ کیلووات و کمتر از کابل ۵ در ۶ استفاده می‌شود .و برای موتور‌های آسانسور با توان ۹/۵ کیلووات از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌شود.بدیهی است : که بدون استفاده از تابلو سه فاز توزیع برق آسانسور با مشکل مواجه خواهد شد.پس نصب آن در هر پروژه آسانسور ضروری است.

محل نصب تابلو سه فاز

تابلو سه فاز یکی از قطعات پر کاربرد قسمت الکتریکال آسانسور است.که در موتورخانه مورد نصب و راه اندازی قرار می گیرد.تابلو سه فاز آسانسور توسط ۴ پیچ و رول پلاک و در حوالی تابلو فرمان آسانسور و در ارتفاع ۱۲۰ الی ۱۴۰ سانتی متر از کف موتور خانه راه اندازی می شود.این وسیله علی رغم ساختار ساده دارای وظیفه ای مهم در آسانسور است.

در واقع توزیع برق به قسمت های مختلف توسط تابلو سه فاز انجام می گیرد.بر روی درب این قطعه یک کلید سه فاز غلطکی و سه چراغ سیگنال وجود دارد. روشن بودن چراغ‌ها نشان دهنده وجود سه فاز و دلیل کلید سه فاز قطع کامل مدار سه فاز آسانسور است.

بخش های مختلف تابلو سه فاز

  • سه فیوز برای ایمنی سیم کشی آسانسور
  • شینه نول و ارت و ترمینال ۳ فاز
  • دو کلید چراغ دار
  • یک کلید سه فاز غلطکی

گفتنی است :

چراغ های تعبیه شده در روی درب به تابلو سه فاز آسانسور نشان دهنده برق در تابلو سه فاز آسانسور می باشد که از این رو سرویس کار می‌تواند به راحتی به واسطه یک کلید سه فاز غلطکی برق آسانسور را قطع نماید.

تابلو سه فاز آسانسور سه بخش را نیز کنترل می کند. که شامل :

  • برق موتور و تابلوی کنترل
  • برق چراغ های چاهک آسانسور و اتاقک موتورخانه
  • برق پریز چاهک آسانسور و اتاقک موتورخانه

تابلو سه فاز تشکیل شده از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی آسانسور که بر اثر اضافه جریان ناشی از اتصالات کوتاه به وچود می آید. تابلو سه فاز دارای شینه نول و ارت و ترمینال های سه فاز و نول و ارت است . دو کلید مینیاتوری نیز (روشنایی چراغ تونلی و ..) درون آن تعبیه شده است. بر روی درب آن نیز یک کلید سه فاز غلطکی و سه چراغ سیگنال وجود دارد. روشن بودن چراغ ها نشان دهنده وجود سه فاز و دلیل کلید سه فاز قطع کامل مدار سه فاز اسانسور است.

با چرخاندن کلید گردان روی این تابلو، برق کل سیستم آسانسور، بجز برق روشنایی ها و پریزها قطع خواهد شد.

تابلو سه فاز، برق ۳ قسمت مختلف را تامین می کند:

  1. برق موتور و تابلوی کنترل
  2. برق چراغ های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه
  3. برق پریزهای چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه

کابل اصلی برق آسانسور :

برق تمام سیستم آسانسور، چراغ ها و پریزهای موجود در موتورخانه و چاله آسانسور توسط یک کابل ۵ رشته که از کنتور عمومی می آید تامین می شود. کنتور عمومی برای ساختمان هایی که آسانسور دارند، یک کنتور ۳ فاز است که تمامی ساکنین آن مجتمع مسکونی در پرداخت هزینه های مصرفی آن شریک هستند. این کنتور در کنار سایر کنتورهای برق، یعنی در تابلوی کنتورها نصب می شود.

کابل سه فاز:

اینکه این کابل ۵ رشته ای از چه نمره ای باشد بستگی به توان موتور، ظرفیت آسانسور، راندمان موتور و پارامترهای دیگر تعیین میشود.

معمولاً برای آسانسورهای -۵/۵ کیلو وات و کمتر- و تا ارتفاع ۶ طبقه ، که ظرفیت جابجایی ۴ تا ۶ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۶ استفاده می شود. و برای موتورهای آسانسور با توان ۹/۵ کیلو وات که معمولاً ظرفیت جابجایی ۱۰ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌شود.

از این ۵ رشته سیم، ۳ رشته برای فازهای برقِ ۳ فاز، یک رشته برای نول و یک رشته برای ارت استفاده می شود.

نکته: وقتی می گوییم یک کابل ۵ در ۶ (۵*۶) است، یعنی در داخل آن کابل ۵ رشته سیم با نمره ۶ قرار گرفته است.

پس این کابل اصلی بایستی از کنتور عمومی شروع شود و با استفاده از لوله برق فولادی یا لوله برق نسوز به داخل چاله آسانسور برسد و بعد از آنجا به سمت بالا و تا اتاقک موتورخانه امتداد یابد و به تابلو  وصل شود. لوله های فولادی یا لوله های نسوز که کابل اصلی از داخل آن رد شده بایستی به فاصله هر ۲ متر به دیواره چاله آسانسور با بست محکم شود.

توجه کنید که چون تابلو سه فاز  در نزدیکی درب ورودی به موتورخانه نصب می شود، شما بایستی طول کابل برق اصلی را کمی بلندتر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بعداً طول کابل کوتاه نمی آید.

نصب تابلو سه فاز آسانسور:

  • ابتدایی ترین کار مرحله راه اندازی (برق کشی اسانسور) است
  • تابلوی سه فاز توسط ۴ پیچ و رول پلاک و در حوالی تابلو فرمان اسانسور و در ارتفاع ۱۲۰ الی ۱۴۰ سانتی متر از کف موتور خانه نصب می گردد.(بهتر این است نزدیک درب ورودی موتور خانه قرارگیرد).

کابل کشی تابلو سه فاز :

توسط  کابل سه فاز  که از درون چاه اسانسور به موتور خانه می رسانیم و فاز R-S-T را به ترمینال های تابلو وصل می کنیم. و سیم نول کابل (معمولا به رنگ آبی است) را به شینه نول و سیم زرد-سبز را به شینه ارت وصل میکنیم.

بعد از وصل برق ورودی تابلوی سه فاز از ترمینال های خروجی تابلو (RST, نول و ارت) بهمرا یک سیم به تابلو فرمان وصل میکنیم.

  • RST تابلوی سه فاز به RST تابلو فرمان وصل می شود.
  • نول هر دو تابلو بهم وصل می شوند.
  • شینه ارت هر دو تابلو نیز به یکدیگر وصل می شوند.
  • خروجی کلید مینیاتوری هم به ترمینال FLC تابلو فرمان وصل می گردد.
  • تمام سیم های یاد شده درون داکت قرار گرفته و به سمت تابلو فرمان هدایت می شوند.
  • حتما از شماره و سرسیم استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x