وبلاگ

انواع کابین آسانسور کدامند؟ و نکات مهم در بازسازی کابین آسانسور چیست؟

کابین آسانسور

کابین آسانسور چیست؟

کابین جایی است که مسافر ، جابجایی با آسانسور را تجربه می کند. از این رو ، بسیار مهم است که طراحی کابین مطابق با سلیقه مسافران باشد و به خوبی با طراحی کلی ساختمان ادغام شود و احساس زیبایی و راحتی را در هم آمیزد و به مسافر بدهد.

به بیان دیگر می توان گفت که کابین همان اتاقک کوچکی است که برای جابجایی افراد و بار از آن استفاده می شود. این قطعه یکی از قطعات اصلی آسانسور است که همواره در معرض دید استفاده کنندگان قرار می گیرد.

کابین آسانسور در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شود. طراحی محیط داخلی کابین با اجناس مختلف و طرح های متنوع صورت می گیرد. کابین نقش ایمنی و تزئینی را در آسانسور دارد. ایمنی این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

کابین آسانسور در انواع نفر بر ، باربر خودرو بر ، ویلچر بر و تخت بر ، ساخته می شود. کابین، اتاقکی فلزی است که بین فضای ریل ها ، توسط یک طناب فولادی (سیم بکسل) در داخل مسیری عمودی آویزان می باشد. کابین ها دارای کف برای ایستادن مسافران ، دیواره هایی برای حفاظت مسافرین یا بار ، سقف و معمولا در می باشند که باید در تراز هر طبقه توقف نماید و در حین ورود و خروج مسافر یا بار در آن تراز باقی بماند . تلرانس توقف کابین از سطح تراز ورودی نباید از ۲۵ میلی متر بیشتر باشد.کابین آسانسور مسافربر ، معمولا با ظرفیتی بین ۴ تا ۸ نفره ساخته می شوند و کابین های باربری با ظرفیت ۱۰ تا ۲۱ نفره تولید می شوند. که البته متداول ترین کابین دارای ظرفیت ۴ یا ۶ نفره می باشد.

ارتفاع کابین ها بطور معمول ۱۹۰ سانتیمتر و کابین های با سقف بلند نیز با ارتفاع بیش از دو متر تولید می شوند.

حال با توجه به اینکه تعریف مشخصی از کابین آسانسور را شرح دادیم ، به شناخت جامعی از انواع کابین میپردازیم . نوع کابین و تزیینات کابین بسته به نوع کاربری و سلیقه کارفرما میتواند به صورت های مختلف انتخاب و ساخته شود که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره مینماییم.

کابین شیشه ای :

دیواره های کابین ها را میتوان از شیشه های مخصوص که دارای استاندارد های لازم می باشند ساخت. این نوع کابین ها را بسته به محل نصب میتوانند ، یکی از دیواره ها یا دو یا حتی سه دیواره را شیشه ای بسازند. همچنین درب ها را نیز میتوان از جنس شیشه ساخت تا افرادی که سوار کابین میشوند بتوانند از همه زوایا دید به بیرون داشته باشند. حال آنکه میتوان ضلع جلویی کابین را به صورت تخت و یا نیم دایره ساخت تا دید بهتری داشته باشد و از بیرون نیز نمای زیبایی را به تماشاگر بدهد.

آسانسور شیشه ای

کابین آسانسور تمام استیل :

یکی از بهترین و محبوب ترین کابین های آسانسور ساخته شده در کشور کابین تمام استیل است. این دکور بعد از کابین شیشه ای جزو دکور های پر طرفدار برای افرادی است که شرایط استفاده از آسانسور های شیشه ای را ندارند (آسانسور داخل چاه پوشیده حرکت میکند).                    در کابین تمام استیل ، دیواره ‌ها و تمام نوار ها و تمام ورق هایی که در کابینت استفاده شده از جنس استیل می باشند و جنس تمامی این موارد با سقف و زوار ها برابر است و همگی از استیل می باشند. در کف کابین تمام استیل از کفپوش سنگ استفاده می شود. معمولا کابین های استیل دارای مدل های مختلفی هستند که بستگی به انتخاب مشتری دارد  برخی از انواع کابین آسانسور استیل شامل کابین  استیل خشدار ، دودی طلایی ، خشدار میرور ، تایل ، گندمی میرور ، گندمی طلایی و سایر موارداست.

  • نکته : کابین های استیل نسبت به کابین های شیشه ای وزن کمتری دارند ولی در مقایسه با سایر مدل ها سنگین تر هستند.

کابین آسانسور نیمه استیل :

بعد از کابین های تمام استیل میتوان به کابین های ام دی اف استیل اشاره کرد که ترکیبی زیبا از استیل و ام دی اف است و نسبت به کابین تمام استیل دارای بهای تمام شده کمتری هستند اما ترکیب ام دی اف و استیل باعث می شود که زیبایی کابین ها دو برابر شود و با انتخاب مدل های ام دی اف و انتخاب رنگ ها و ترکیب آن با استیل ظاهری هرچه زیباتر ایجاد نمود. یکی از انواع کابین آسانسور نیمه استیل پر طرفدار طرح ام دی اف هایگلاس با ترکیب استیل طلایی است.

  • معمولا در ساخت کابین آسانسور از دو نوع استیل استفاده می شود:
  • استیل ۲۰۱ (بگیر)
  • استیل ۳۰۴ (نگیر)

آسانسور استیل

تفاوت استیل بگیر و استیل نگیر در چیست؟

استیل بگیر به علت نداشتن لایه کروم مقاومت کمی در برابر خورندگی از خود دارد و بعد از مدتی رنگ استیل سیاه می شود. متاسفانه برخی افراد سود جو برای سود مالی بیشتر در کابین آسانسور از استیل های بگیر استفاده می کنند و کارفرما بعلت نداشتن اطلاعات کافی و به علت اینکه از نظر ظاهر قابل تشخیص نمی باشد دچار زیان مالی می شود و بعد از مدتی دوباره باید جهت تعویض تزیینات کابین خود اقدام کند.

  • چگونه استیل بگیر را از استیل نگیر تشخیص دهیم؟

برای تست این دو نوع استیل فقط کافیست از یک آهن ربا کمک بگیریم. در مناطق شمالی و جنوبی کشور عزیزمان به خاطر رطوبت بالای آب و هوا حتما باید از کابین تمام استیل نگیر استفاده شود.

کابین آسانسور ام دی اف :

همانطور که از نام کابین آسانسور ام دی اف پیداست، محیط داخلی این کابین تماما از ام دی اف پوشانده می شود و در آسانسور های مسکونی و اداری بیشترین کاربرد را دارد. این نوع کابین ها یکی از ساده ترین مدل های کابین آسانسور هستند که از طرح ام دی اف برای پوشاندن دیواره‌ ها استفاده می شوند. این مدل بر خلاف سادگی با توجه به قیمت مناسب در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. کابین های ام دی اف نیز دارای طرح های مختلفی است که بسته به سلیقه مشتریان و ظرفیت آسانسور در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کابین آسانسور فرمیکا :

ساده ترین و در عین حال ارزان ترین نوع کابین، کابین های آسانسور فرمیکا هستند که در انواع کابین آسانسور فرمیکا به جای ام دی اف از فرم ها استفاده می شود. این نوع از کابین از نظر ظاهری شباهت های زیادی با کابینت ام دی اف دارد. البته در سال های اخیر از این نوع کابین کمتر در پروژه های نصب و راه اندازی آسانسور استفاده می شود چرا که این مدل ها نسبت به دیگر کابین های آسانسور ها زیبایی کمتری دارند و اما از نظر مقاوم بودن جنس محکمی دارند به همین دلیل با توجه به سلیقه مشتری در اولویت قرار می گیرد.

کابین آسانسور پاناروما :

این نوع از کابین ها با نام پاناروما یا شیشه ای شناخته شده اند به دلیل این که بدنه این کابین تماما از شیشه ساخته می شود. هنگام انتخاب این نوع کابین ها باید توجه داشت که لمینیت نام جنسی است که در ساخت شیشه های کابین بکار می رود و بر خلاف این که بسیاری از افراد بر این باور هستند که شیشه مقاومت چندانی ندارد شیشه لمینیت در برابر ضربه بسیار مقاوم و نشکن است و در تحمل فشار از قدرت بالایی برخوردار است. بهتر است این نکته را بدانید چیزی که مانع از ریزش شیشه هنگام شکسته شدن می شود. نوعی تلق VPB است که در ساخت این نوع شیشه ها به کار برده می شود.

مهم ترین اجزای اصلی کابین آسانسور

بدنه ، یوک ، کف و سقف و درب از اجزای اصلی کابین آسانسور هستند.

بدنه کابین آسانسور :

بدنه باید از جنس مقاومی ساخته شود که معمولا در ساخت آن از ورقه های فولاد بهره گیری می شود. سازندگان کابین ضخامت دیواره های کابین را ۱.۵ سانتی متر و ضخامت کف و سقف را برای ایمنی بیشتر ۲ سانتی متر در نظر می گیرند.

بدنه به صورت لته های به عرض ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و به طول ارتفاع کابین ساخته شده و به یکدیگر پیچ و مهره می شوند. لبه لته ها حداقل به اندازه  ۳.۵  سانتی متر برگشته تا ضمن امکان پیچ و مهره نمودن آنها به یکدیگر ، نیز باعث تقویت بدنه شود. ارتفاع مفید کابین حداقل ۲ متر می باشد.علت ساخت بدنه به صورت قطعات کوچکتر جهت امکان سهولت نصب و مونتاژ آن در داخل چاه و همچنین باز کردن و دمونتاز آن از داخل چاه می باشد.

یوک کابین آسانسور :

یوک چارچوب فلزی کابین است که کل کابین را در بر می گیرد. به یوک کابین ، قاب نگهدارنده کابین نیز گفته می شود. قاب نگهدارنده ای که کف کابین ، ترمز های ایمنی ، کفشک ها  و سیم بکسل ها به آن متصل می شوند که این قطعه معمولا از فلز مقاومی ساخته شده و تجهیزات کابین بعد از نصب به آن متصل می شوند. کابین روی یک قاب سوار است که سیم بکسل ها یا جک به این قاب وصل می شوند ، یوک به طور دقیق در مرکز ثقل کابین قرار دارد.

کف کابین آسانسور :

کف کابین یا به تعبیری سکوی کابین همان محلی است که مسافرین و بار بر روی آن قرار می گیرند. کف کابین باید مقاوم باشد تا به راحتی بتواند وزن مسافرین و بار را تحمل کند.

اجناسی که عموما برای کف کابین های آسانسور مسافربری استفاده می شود عبارتند از:

  • سنگ
  • کف پوشها PVC
  • پارکت های چوبی
  • سرامیک

با توجه به شرایط استانداردی مصوبه وزارت صنایع و معادن منوط به غیر آتش زا بودن اجناس مصرفی داخل کابین های آسانسور , موارد ۲ و ۳ یعنی کف پوشهای پلاستیکی و پارکت های چوبی چند سالی است که دیگر در کابین های آسانسور های مسافری استفاده نمی شود و اگر شما اقدام به نصب این گونه اجناس برای کف آسانسور خود نمایید در گرفتن استانداردهای ادواری سالیانه که به تازگی از موارد ضروری ساختمان ها اعلام شده است به مشکل خواهید خورد.

در دسته بندی سنگها , سنگهای گرانیتی از مقاومت بسیار بالا و نفوذ پذیری مایعات بسیار کم برخوردار می باشند به همین دلیل سنگهای گرانیتی یکی از بهترین انتخاب های شما برای کف آسانسور می باشد.

سقف آسانسور

سقف کابین آسانسور :

طراحی سقف انواع کابین آسانسور باید طوری انجام شود که در حین عملیات خدمات و بازبینی بدون آنکه تغییر کند ، بتواند سنگینی وزن حداقل دو نفر را تحمل کند. معمولا بر روی سقف درب خروجی اضطراری ، فن و نرده نیز کار گذاشته میشود. طبق استاندارد ۸۱- EN اروپا ، سقف کابین باید به نحوی ساخته شود که حداقل بتواند وزن دو نفر را بدون انحراف دائمی در آن تحمل کند.

برای تزیین سقف آسانسور از سقف های کاذب با نور پردازی استفاده میشود. این سقف ها معمولا از جنس ورق های استیل ، ورق های کامپوزینت و فرمیکا و یا انواع طلق میباشند. روی این ورق ها از طریق برش لیزر طرح های مختلفی ایجاد میشود و از طریق لامپهای هالوژن و یا LED نور پردازی میشوند و جلوه زیبایی به کابین آسانسور میدهند. انواع سقف های مشبک و ورق های استیل با لامپ های تو کار هم برای سقف آسانسور متداول هستند.

درب کابین آسانسور :

درب کابین یکی از مهمترین اجزاء کابین است که به صورت لولایی ، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و در مدل های دولته و سه لته طراحی و ساخته می شود. درب کابین از سقوط افراد و بار به درون چاهک جلوگیری می کند. این قطعه باید دارای مقاومت باشد تا در برابر ضربه و فشار آسیب نبیند. درب های سانترال و تلسکوپی از نمونه این درب می باشند.

بخش های مهم کابین آسانسور شامل دیواره ها، کف، سقف آسانسور بایستی از لحاظ مکانیکی مستحکم باشند. نکته ای که در مورد کابین آسانسور حائز اهمیت است مقاومت کابین در برابر نیرو های وارده در زمان حرکت کابین یا هنگام عمل کردن ترمز ایمنی (پاراشوت) و یا برخورد با‌ ضربه گیرهای ته چاهک است. باید دانست اتاقک، یوک کابین، کفشک ها، دیواره های کف و سقف کابین آسانسور بایستی توان تحمل فشارهای وارده را داشته باشند.

از دیگر موارد تزیینی که در کابین آسانسور استفاده میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

پنل شستی های داخل کابین :

این بخش در حالیکه از قسمت های کاربردی آسانسور میباشد تاثیر زیادی هم در نمای ظاهری کابین دارد. بنابراین در انتخاب این پنل و صفحه نمایشگر آن بایستی هم به زیبایی و هم کیفیت عملکرد و طول عمر آن توجه داشت.

پنل کابین آسانسور مرکز فرماندهی آسانسور بوده و انتخاب آن اهمیت بسیار بالایی دارد. از طرفی با توجه به تماس مستقیم همه ی افراد با این قسمت از آسانسور، کیفیت و کارآیی پنل آسانسور بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

انتخاب ابعاد و مشخصات:

پیش از انتخاب نوع پنل بهتر است ، اطلاعات کلی در خصوص ابعاد، نوع استیل و نورپردازی و طرح کابین را داشته باشید و سپس اقدام به انتخاب پنل نمایید. هماهنگی رنگ کابین و پنل آسانسور به لحاظ زیبایی بسیار مهم می باشد. باید کابین ساز ابعاد پنل، توکار یا روکار بودن، عرض و ارتفاع را تعیین نمایند.

آیینه داخل کابین :

تقریبا در تمام آسانسور ها آیینه وجود دارد. نصب آیینه در آسانسور باعث بزرگتر به نظر آمدن کابین میشود و از استرس افرادی که دارای فوبیای محیط های بسته هستند میکاهد. همچنین باعث میشود در طول طی طبقات سرگرم شوید و گذر زمان را احساس نکنید اما استفاده از آیینه های غیر استاندارد و نصب غیر صحیح میتواند احتمال وجود حادثه را بوجود بیاورد.

آیینه های آسانسور در انواع سفید ، برنزی ، متالیک و … تولید میشوند و میتوان با سند بلاست انواع طرح ها را در حاشیه آن اضافه کرد و با انواع ورق های کامپوزیت یا استیل و نیز ام در اف برای آن قاب طراحی کرد.

آیینه آسانسور

دستگیره داخل کابین :

نصب دستگیره در مقابل آیینه کابین علاوه بر افزایش زیبایی کابین ، باعث ایجاد فضای حایل در مقابل آیینه میگردد تا از احتمال برخورد اجسام با آیینه و شکستن آن کم کند. همچنین بسیاری از افراد نظیر سالمندان و افراد کم توان در هنگام سوار شدن به آسانسور از این دستگیره برای ایستادن کمک میگیرند.

هنگام ساخت کابین آسانسور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اندازه گیری ابعاد چاه آسانسور بسیار مهم است.

ضخامت دیواره کابین حداقل باید ۱.۵  میلی متر باشد.

ضخامت سقف و کف کابین حداقل باید ۲ میلی متر باشد.

کف کابین باید غیر آتش زا باشد و سختی کافی در برابر فشار وارده توسط مسافر و بار را داشته باشد.

داخل کابین باید در حالت ایستاده به طور دائم روشن باشد و در حالت استندبای هم با نور کم روشن باشد.

دکمه های زنگ هشدار یا توقف اضطراری باید در محل پایین ترین دکمه در کابین باشد.

بالاترین دکمه در کابین نباید ارتفاعی بیشتر از ۱۳۷ سانتیمتر از کف کابین داشته باشد.

با توجه به استاندارد EN-81 اروپا بطور متوسط سطح لازم برای ایستادن یک نفر مسافر در داخل کابین ۰.۸۲  متر مربع می باشد.

جز درب ورودی کابین ، دریچه اضطراری و محل تهویه هوا ، باقی تجهیزات باید کاملا پوشیده باشد.

کابین باید در تراز هر طبقه متوقف شود و در زمان ورود و خروج مسافر و بار در تراز کف طبقه باقی بماند.

کابین باید دارای سیستم ایمنی مناسب باشد.

روشنایی کابین از موارد مهم است.

دیوار ها ، سقف و بدنه و کفشک باید مقاوم و ضد حریق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
آواتار موبایل
Main Menu x